Concorso d’Eleganza Villa d’Este - najpiękniejsze auta wszech czasów
W zeszłym tygodniu nad brzegami włoskiego jeziora Como odbyła się kolejna edycja Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Konkurs był okazją do obejrzenia najwspanialszych aut w całej historii motoryzacji. Goście zgromadzeni w ogrodach hotelu Villa d'Este mogli w tym roku podziwiać 50 samochodów historycznych oraz współczesne koncepty.
29.05.2012 | aktual.: 20.10.2022 21:39
Rys historyczny Concorso d’Eleganza Villa d’Este
Motoryzacyjne konkursy piękności są jedną z niewielu okazji, aby zobaczyć auta ze wszystkich epok, specjalnie przygotowane na tę okazję. Samochody prezentowane na tych imprezach były przez lata odnawiane i pielęgnowane, by mogły cieszyć oko wszystkich zgromadzonych. Mają również wygrywać. W tym roku nagrody były rozdawane w kilkunastu kategoriach podzielonych na trzy grupy.
Pierwsza edycja konkursu odbyła się w roku 1929. Wtedy pod nazwą Coppa d'Oro Villa d'Este był on organizowany w formule podobnej do współczesnej. Celem organizatorów było osiągnięcie podobnego poziomu zainteresowania, jakim cieszyły się imprezy we Francji i w Monako. Konkurs spotkał się z odzewem właścicieli ekskluzywnych samochodów, których oceniało nie tylko jury, ale również publiczność. Ostatnia edycja konkursu odbyła się w roku 1949. Planowane na rok 1951 wydarzenie zostało zawieszone i zapomniane na prawie 50 lat.
Pomimo prób przywrócenia konkursu w połowie lat 80. powrót przypadł dopiero na rok 1995. Przez kolejne trzy lata impreza odbywała się normalnie, w roku 1998 ponownie ją odwołano. Z ratunkiem przyszła grupa BMW, która zgodziła się objąć patronat nad wydarzeniem. Dzięki temu obecnie odzyskuje ono rangę, jaką miało przed rokiem 1949. Tegoroczna edycja skupiła kolekcjonerów z całego świata, którzy zdecydowali się zaprezentować ponad 50 aut produkowanych między rokiem 1920 a 1970. Nie zabrakło również modeli koncepcyjnych i prototypów. Była wśród nich m.in. Alfa Romeo 4C.[block position="inside"]5601[/block]
Zwycięzcy w ośmiu kategoriach głównych
Regularna część konkursu podzielona została na klasy A do I o bardzo wyszukanych nazwach, a w każdej z nich poza wygraną wręczano wyróżnienia właścicielom szczególnie atrakcyjnych aut.
Wyróżnienie: 1937 Cord 812 S/C Phaeton
Wyróżnienie: 1941 Chrysler Town & Country Station Wagon
Wyróżnienie: 1939 Tatra 87 Sedan
Wyróżnienie: 1954 Porsche 550/1500 RS Spyder
Wyróżnienie: 1952 Ferrari 212 Inter
Wyróżnienie: 1962 Ferrari 250 GT Berlinetta SWB
Wyróżnienie: 1975 Lamborghini LP 400 Countach
Wyróżnienie: 1962 TD 21 Series II
Wyróżnienie: 1968 Ford GT 40 Mk
Nagrody specjalne i zwycięzca konkursu
Najlepiej zachowane auto przedwojenne: 1935 Avions Voisin C 25
Najlepiej zachowane auto powojenne: 1969 Porsche 917/K
Najstaranniej odrestaurowany pojazd: 1968 Ford GT 40 Mk3
Najbardziej elegancki Rolls-Royce: 1922 Rolls-Royce Silver Ghost Picadilly Roadster
Ikona motoryzacji: 1956 Mercedes-Benz 300 SL Coupé
Najlepszy projekt wnętrza: 1954 Ferrari 250 Europa Coupé Vignale
Najbardziej ekscytujący projekt: 1975 Lamborghini LP 400 Countach
Największa odległość pokonana w drodze na konkurs: 1939 Tatra 87 Sedan
Zwycięzcą całego konkursu - zarówno zdaniem jury, jak i publiczności - została Alfa Romeo 6C 1750 GS z roku 1933. Właścicielem samochodu jest Kanadyjczyk David Cohen.
Koncepty
Motoryzacyjne konkursy piękności to świetna okazja, aby zaprezentować współczesne auta koncepcyjne. W tym roku było ich dziewięć. Obok Astona Martina Lagondy i AM310, projektu BMW Zagato Coupe czy Jaguara B99 Bertone pojawił się Lexus LF-LC. Nagrodę publiczności otrzymała Alfa Romeo 4C.
Źródło: Lelebuonerba • Strona Oficjalna • BMW