Co wpływa na średnicę zawracania?

Poradniki i mechanikaCo wpływa na średnicę zawracania?20.04.2017 13:37
Smart ma jedną z najmniejszych średnic zawracania
Smart ma jedną z najmniejszych średnic zawracania
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Smart
Jakub Tujaka

Kupując samochód czy przeglądając tabelki z danymi technicznymi rzadko zwracamy uwagę na średnicę zawracania. To błąd, ponieważ wartość tego parametru wpływa na bezpieczeństwo i na zwrotność danego pojazdu. Co ciekawe, te same samochody w różnych wersjach mogą mieć różną średnicę zawracania.

Często samochody postrzegane jako miejskie ze względu na niewielkie wymiary i relatywnie mały silnik pod maską wcale nie sprawdzają się w czasie jazdy na zatłoczonych ulicach. Wszystko dlatego, że do zawrócenia potrzebują znacznie więcej miejsca, niż o wiele większe pojazdy.

Dla przykładu, Toyota Yaris zawróci na drodze o szerokości 11,9 metra, a np. Porsche Panamera potrzebuje 0,8 metra mniej. Nissan Note, Peugeot 208 GTI i Alfa Romeo Mito również mają promień zawracania większy niż Panamera.

Co zatem wpływa na średnicę zawracania?

Przede wszystkim rozstaw osi i maksymalny możliwy kąt skrętu kół. Dlatego nieduże auta z tylnym napędem takie jak Renault Twingo i Smart ForFour mają tak małą średnica zawracania wynoszącą ok. 9 m. Głównie ze względu na brak przegubów napędowych, które w przypadku samochodów z przednim napędem ograniczają kąt skrętu kół.

Oprócz tego, auta w różnych wersjach mają różne rozmiary kół, lub też różne wersje silnikowe wymuszają zastosowanie odmiennych konstrukcyjnie przekładni kierowniczych. Co ciekawe, średnica zawracania może też się różnić w zależności od kierunku zawracania. To dlatego, że układ podzespołów nie jest symetryczny, co ma wpływ na możliwość wysunięcia drążków kierowniczych.

W samochodach terenowych średnica zawracania jest relatywnie duża, dlatego, że elementy układu napędowego są masywne (gotowe do pracy pod dużymi obciążeniami), oprócz tego zwykle rozstaw osi i kół są większe, a dodatkowo koła stosowane w terenówkach są większe niż w przypadku samochodów osobowych.

Często sportowe wersje popularnych samochodów również mają większy promień skrętu niż auta ze słabszymi silnikami. Różnica może wynosić nawet około 1 metra.

Inżynierowie pracujący w branży motoryzacyjnej już dawno szukali rozwiązań, które sprawią, że auta będą skręcały lepiej. Przykładami technologii wspierających zawracanie są np. system umożliwiający skręcanie tylnych kół, a także system blokujący prawe lub lewe koła w czasie pokonywania przeszkód terenowych.

Ten pierwszy można spotkać np. w samochodach BMW lub Renault, a drugi można mieć na pokładzie Toyoty Land Cruiser.

Parametr ten jest bardzo ważny w przypadku samochodów miejskich, dlatego warto zwrócić na niego uwagę przy wyborze samochodu. Dla samochodów miejskich powinien on być nie większy niż 10 metrów, a dla vanów, SUV-ów i samochodów klasy wyższej wartości poniżej 11,5 metra jest do przyjęcia.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)