Ocena wyglądu świec zapłonowych [część 2] 

Dziś kolejna część artykułu dotycząca diagnozy pracy silnika na podstawie oceny wyglądu świec zapłonowych. Przyjrzymy się najbardziej ekstremalnym przypadkom, takim jak silne zużycie elektrod, ich stopienie lub pęknięcie izolatora.

Ocena świecy zapłonowejOcena świecy zapłonowej
Szymon Witkowski

Nadpalenie bądź stopienie się elektrod

Z taką sytuacją możemy mieć do czynienia w kilku przypadkach. Wszystkie z nich jednak spowodowane są oczywiście przegrzaniem świecy, zbyt wysoką temperaturą. Przyczyną może być przeciążenie termiczne świecy w wyniku samozapłonu, którego kąt został niewłaściwie nastawiony. Do samozapłonu dochodzi także w przypadku spalania się w cylindrze pozostałości spalania. Może mieć na to wpływ także zła jakość paliwa lub wadliwy rozdzielacz zapłonu.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

W ekstremalnych sytuacjach nie należy wykluczyć uszkodzonych zaworów, a nawet stopionych tłoków. Początkowo będą występować przerwy w zapłonie, spadek mocy, aż w końcu unieruchomienie silnika. Czasami przy wczesnej diagnozie, wystarczy wymiana świec na „zimniejsze”. Na wszelki wypadek należy jednak sprawdzić też aparat zapłonowy i skład mieszanki paliwowo-powietrznej.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Silne zużycie elektrody środkowej

Najczęściej przyczyna takiego stanu rzeczy leży po stronie użytkownika samochodu, i wynika z jego niedbalstwa. Nie przestrzeganie terminu wymiany świecy skutkuje przerwami w zapłonie zwłaszcza przy przyspieszaniu. Odstęp między elektrodą masową, a środkową jest zbyt duża, a tym samym napięcie zapłonu jest niewystarczające do przeskoku iskry. Mogą wystąpić także problemy z rozruchem.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Silne zużycie elektrody zewnętrznej

W tym przypadku objawy mogą być takie same jak przy zużyciu elektrody środkowej, ale przyczyn należy szukać gdzie indziej. Na przykład w paliwie lub oleju silnikowym – obecność agresywnych substancji lub odkładanie się nagaru, może spowodować na tyle duże zawirowania w komorze spalania, że w rezultacie otrzymamy stukanie w silniku. Przeciążenia termiczne w tym wypadku wcale nie muszą występować.

Pęknięcie stopy izolatora

I tym razem wina zazwyczaj leży po stronie użytkownika, bądź osoby, która dokonywała montażu świec zapłonowych. Pęknięcie izolatora może bowiem nastąpić w wyniku zbyt dużego momentu dokręcenia świecy, lub po upadku na twarde podłoże. O ile w drugim przypadku jesteśmy w stanie wykryć usterkę, i nie doprowadzić do zniszczeń w silniku, o tyle pierwsza opcja może być niebezpieczna dla naszej jednostki napędowej.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

W ekstremalnej sytuacji, pęknięcie izolatora może także nastąpić na skutek odkładania się nagaru bądź korozji w szczelinie między izolatorem, a elektrodą. Występują wówczas między nimi duże naprężenia, co prowadzi do omawianej sytuacji.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Źródło: NGK

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
Porsche świętuje rekord Macana. Żaden inny model nie osiągnął takiego wyniku
Porsche świętuje rekord Macana. Żaden inny model nie osiągnął takiego wyniku
Ford planuje nowe modele na Europę. Niewykluczone, że będą spalinowe
Ford planuje nowe modele na Europę. Niewykluczone, że będą spalinowe
Kierowcy się doczekają. Wreszcie poszerzą kluczową drogę
Kierowcy się doczekają. Wreszcie poszerzą kluczową drogę