Co to jest masa resorowana i nieresorowana w samochodzie?
Masa resorowana to samochód, który ma swoje zawieszenie separujące go od drogi, natomiast elementy zawieszenia i części z nimi związane takie jak koła czy opony, stanowią masę nieresorowaną.
30.05.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:37
Samochód jest układem masowo-sprężystym, który zostaje wytrącony ze stanu równowagi przez wymuszenia zewnętrzne. Mówiąc prościej: auto ma swoją masę i nie jest sztywne lecz sprężyste, a z równowagi wyprowadzają je nierówności drogi, po której się porusza. Choć w praktyce stanu równowagi nigdy nie ma w samochodzie, który porusza się na własnych kołach, to teoretycznie stan taki jest wtedy, gdy jedzie po płaskiej drodze.
Gdy koło najedzie na wybój lub wpadnie w dziurę, całe auto zostaje z tego stanu wytrącone, co przekłada się na dwa rodzaje drgań występujących na jego określonych elementach. Rozróżnienie tych drgań pomaga rozróżnić masę resorowaną od nieresorowanej.
Drgania o dużej amplitudzie, ale niewielkiej częstotliwości, które często nazywamy kołysaniem, odczuwane są na nadwoziu, silniku i wielu elementach do nich bezpośrednio przykręconych (m. in. układ wydechowy, zbiornik paliwa, siedzenia, wał napędowy itp.).
Drugi rodzaj drgań to te o małej amplitudzie i dużej częstotliwości, które możemy umownie nazwać wibracjami, ponieważ niektóre elementy wykonują szybkie, ale nieduże ruchy. Są to rzecz jasna części zawieszenia, które odpowiada za eliminację wszystkich drgań. Są to felgi, opony, piasty, zwrotnice, wahacze, półosie i hamulce. I tu dochodzimy do sedna.
Masy resorowane, to te, które wpadają w kołysanie, tłumione przez elementy zawieszenia. Masy nieresorowane, to te które wpadają w wibracje i są elementami układu jezdnego. Byłoby jednak mylnym stwierdzenie, że masy nieresorowane nie są tłumione, ponieważ amortyzator odpowiada zarówno za tłumienie drgań nadwozia jak i kół.
Dzięki temu, że masy nieresorowane są dużo mniejsze niż masy resorowane, samochód jest w stanie bezpiecznie jechać po nierównej drodze. Chodzi tu o oddziaływanie wzajemne obu mas. Gdyby masy nieresorowane były duże, drgania o dużej częstotliwości byłyby przenoszone na masy resorowane, czyli na nadwozie. Im większa jest różnica pomiędzy obiema masami, tym samochód jest bardziej komfortowy i stabilny.