Co to jest masa resorowana i nieresorowana w samochodzie?

Masa resorowana to samochód, który ma swoje zawieszenie separujące go od drogi, natomiast elementy zawieszenia i części z nimi związane takie jak koła czy opony, stanowią masę nieresorowaną.

Nie każdy element w samochodzie jest resorowanyNie każdy element w samochodzie jest resorowany
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Daimler
Marcin Łobodziński

Samochód jest układem masowo-sprężystym, który zostaje wytrącony ze stanu równowagi przez wymuszenia zewnętrzne. Mówiąc prościej: auto ma swoją masę i nie jest sztywne lecz sprężyste, a z równowagi wyprowadzają je nierówności drogi, po której się porusza. Choć w praktyce stanu równowagi nigdy nie ma w samochodzie, który porusza się na własnych kołach, to teoretycznie stan taki jest wtedy, gdy jedzie po płaskiej drodze.

Gdy koło najedzie na wybój lub wpadnie w dziurę, całe auto zostaje z tego stanu wytrącone, co przekłada się na dwa rodzaje drgań występujących na jego określonych elementach. Rozróżnienie tych drgań pomaga rozróżnić masę resorowaną od nieresorowanej.

Drgania o dużej amplitudzie, ale niewielkiej częstotliwości, które często nazywamy kołysaniem, odczuwane są na nadwoziu, silniku i wielu elementach do nich bezpośrednio przykręconych (m. in. układ wydechowy, zbiornik paliwa, siedzenia, wał napędowy itp.).

Drugi rodzaj drgań to te o małej amplitudzie i dużej częstotliwości, które możemy umownie nazwać wibracjami, ponieważ niektóre elementy wykonują szybkie, ale nieduże ruchy. Są to rzecz jasna części zawieszenia, które odpowiada za eliminację wszystkich drgań. Są to felgi, opony, piasty, zwrotnice, wahacze, półosie i hamulce. I tu dochodzimy do sedna.

Masy resorowane, to te, które wpadają w kołysanie, tłumione przez elementy zawieszenia. Masy nieresorowane, to te które wpadają w wibracje i są elementami układu jezdnego. Byłoby jednak mylnym stwierdzenie, że masy nieresorowane nie są tłumione, ponieważ amortyzator odpowiada zarówno za tłumienie drgań nadwozia jak i kół.

Dzięki temu, że masy nieresorowane są dużo mniejsze niż masy resorowane, samochód jest w stanie bezpiecznie jechać po nierównej drodze. Chodzi tu o oddziaływanie wzajemne obu mas. Gdyby masy nieresorowane były duże, drgania o dużej częstotliwości byłyby przenoszone na masy resorowane, czyli na nadwozie. Im większa jest różnica pomiędzy obiema masami, tym samochód jest bardziej komfortowy i stabilny.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne