Co czwarte nowe auto w Polsce sprzedaje Grupa Volkswagen. Chce nas przeprowadzić do elektryków
Rok 2021 nie był łatwy dla niemieckiego koncernu również w Polsce. Braki na rynku półprzewodników sprawiły, że jego sprzedaż spadła u nas aż o 8 proc. Przedstawiciele marki zapowiadają jednak powrót – ale już z modelami elektrycznymi.
25.01.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:34
W minionym roku Grupa Volkswagen w walce o tytuł największego producenta samochodów na świecie mierzyła się nie tylko ze swoim głównym rywalem, czyli Toyotą, ale i brakami w dostawach półprzewodników. Kryzys na tym rynku odcisnął piętno szczególnie na producentach europejskich z Volkswagenem na czele. Globalna sprzedaż koncernu w minionym roku wyniosła 8,9 miliona sztuk, co stanowi spadek o 4,5 proc. wobec roku poprzedniego.
Spadek ten dało się dostrzec jeszcze mocniej na polskim rynku. Grupa zakończyła rok 2021 z wynikiem 110 386 dostaw. To o 8 proc. gorzej niż w roku poprzednim. Na pozycję lidera rynku nie może powrócić również należąca do koncernu Skoda. Po kilkunastu latach dominacji w roku 2021 po raz kolejny musiała uznać wyższość Toyoty.
Koncern Volkswagena nadal jednak stanowi największą siłę na polskim rynku. Należy do niego sprzedaż co czwartego nowego auta w naszym kraju. Największymi hitami są niezmiennie Skoda Octavia i Fabia (13 116 i 10 607 dostaw w Polsce w 2021 roku), ale kolejne dwa miejsca zajmują już względnie nowe SUV-y Volkswagena: T-Roc (7 489) i Tiguan (5 922 dostaw). Pierwszą piątkę koncernu uzupełnia nadal całkiem popularny Golf (5 417 sprzedanych aut w minionym roku).
Prezes zarządu Volkswagen Group Polska Pavel Šolc pozostaje jednak optymistyczny. – Zakładamy, że sytuacja związana z półprzewodnikami będzie się stopniowo poprawiać. W czwartym kwartale produkcja samochodów naszych marek na polski rynek była już znacznie wyższa niż w trzecim kwartale. Planujemy, że będzie dalej rosnąć i w pierwszym kwartale 2022 roku będzie jeszcze większa. Oczywiście do produkcji sprzed pandemii jeszcze daleka droga. Niemniej sytuacja się poprawia – powiedział Šolc podczas konferencji podsumowującej wyniki Grupy w minionym roku.
Šolc i reszta przedstawicieli koncernu swojej szansy upatrują w samochodach elektrycznych. Przesiadł się na nie już cały zarząd Volkswagena pracujący w Poznaniu. Globalnie koncern planuje zainwestować w najbliższych pięciu latach 89 mld euro. Ponad połowę z tej kwoty przeznaczy na elektromobilność i digitalizację swoich produktów.
W Polsce inwestycje te przełożą się między innymi na rozwój sieci ładowania aut elektrycznych u dealerów Grupy Volkswagen (docelowo wszyscy będą wyposażeni w szybkie ładowarki) oraz w sieci Ionity. Ponadto Porsche już w najbliższych tygodniach uruchomi sieć superszybkich ładowarek o mocy nawet 320 kW, które obejmą salony marki oraz Porsche Experience Center na torze Silesia Ring. Porsche prowadzi również współpracę z polskimi hotelami polegający na instalacji w nich ładowarek w ramach programu Porsche Destination Charging. W tej chwili w programie biorą udział 64 obiekty, a w tym roku poszerzy się on o kolejne 16.
Spośród 20 premier Grupy Volkswagen zaplanowanych na polskim rynku w 2022 roku aż 1/3 z nich będzie napędzana na prąd. Należeć do nich będą Skoda Enyaq iV Coupe, Volkswagen ID.5, produkcyjna wersja Volkswagena ID.Buzz oraz nowe Audi e-tron. Ważną nowością na polskim rynku spośród modeli spalinowych będzie nowy Volkswagen Amarok.
Skutki tej polityki Volkswagena już widać w liczbach. W minionym roku koncern dostarczył na całym świecie klientom aż 453 tys. auta bez rury wydechowej, tj. blisko dwa razy więcej niż rok wcześniej. W Polsce zainteresowanie takimi modelami jest jeszcze stosunkowo skromne (1355 sztuki w całym 2021 roku), ale rośnie w znaczącym tempie (+ 44 proc. rok do roku). Najpopularniejszymi elektrycznymi autami koncernu na polskim rynku były: Skoda Enyaq iV (360 sztuk), Volkswagen ID.3 (221 sztuk), Porsche Taycan (211 sztuk), Volkswagen ID.4 (209 sztuk) oraz Audi e-tron (176 sztuk).
Rynek motoryzacyjny niechybnie idzie w stronę pełnej elektryfikacji. A co zrobią ci polscy klienci, którzy nie chcą się z nią pogodzić? Cóż, zawsze pozostanie jeszcze… program aut używanych Das WeltAuto. To ważna część działalności koncernu na polskim rynku. W zeszłym roku sprzedano poprzez nią 23 613 samochody. Największą popularnością cieszyły się Skoda Octavia trzeciej generacji, Skoda Fabia III oraz Volkswagen Passat B8. Samochody z programu Das WeltAuto są trochę droższe od przeciętnej oferty rynku, ale gruntownie sprawdzone w autoryzowanym serwisie oraz stosunkowo młode. Średni wiek sprzedawanych aut w programie wynosi niecałe cztery lata.