Citroën C5 Tourer 2,2 HDI A/T Exclusive - test
7 lat - dokładnie tyle czasu minęło od zaprezentowania światu Citroëna C5 II generacji. Przez ten czas w motoryzacji wydarzyło się bardzo wiele. Czy popularne auto segmentu D ma jeszcze coś, czym może się pochwalić?
08.07.2014 | aktual.: 18.04.2023 10:48
Citroën C5 Tourer 2,2 HDI A/T Exclusive - test
W tym momencie warto dodać, że Citroën C5 konkurentów ma nie byle jakich. Volkswagen Passat oraz Škoda Superb co prawda nie grzeszą świeżością, ale mają ugruntowaną pozycję na naszym rynku. Opel Insignia całkiem niedawno doczekał się poważniejszego liftingu, a Peugeot 508 jest zdecydowanie nowszą konstrukcją od swojego francuskiego konkurenta i też przeszedł lifting. Nie należy również zapominać o nowościach z dalekiego wschodu czyli Maździe 6, a także Hyundaiu i40. Wobec takiej konkurencji Citroën C5 z pewnością nie będzie miał łatwego zadania, aby przekonać do siebie nabywców.
Pierwszą rzeczą do jakiej tak naprawdę trudno jest mi się odnieść biorąc pod uwagę nieubłaganie upływający czas jest kwestia designu. Citroëny od zawsze pod tym względem chodziły własnymi ścieżkami i potrafiły zaskakiwać nieszablonowymi rozwiązaniami stylistycznymi. Ryzykiem takich zabiegów było zbyt szybkie wizualne starzenie się linii nadwozia. Czy po karoserii C5 Tourer widać już pierwsze oznaki kryzysu?
Moim zdaniem absolutnie nie. Auto w dalszym ciągu wygląda atrakcyjnie i wyróżnia się indywidualnym stylem pośród innych, nawet nieco nowszych konstrukcyjnie samochodów. Dodatkowo efektowne 19-calowe aluminiowe felgi zdecydowanie dodają uroku temu rodzinnemu francuskiemu krążownikowi szos.
Pierwsze oznaki kryzysu wieku średniego niestety widać już wewnątrz auta. Co prawda niektóre rozwiązania śmiało można nazwać awangardowymi, a sam projekt deski rozdzielczej nie budzi nostalgicznych skojarzeń, ale radioodtwarzacz pamiętający chyba jeszcze lata 80. oraz pomarańczowe monochromantyczne podświetlenie kokpitu nie wyglądają nader nowocześnie i elegancko. Również intuicyjność obsługi nie należy do najbardziej oczywistych i najłatwiejszych czynności.
W Citroënie C5 w dalszym ciągu występuje niekonwencjonalne rozwiązanie w postaci kierownicy z nieruchomą środkową częścią. Muszę przyznać, że dość długo zastanawiałem się nad plusami oraz minusami takiego rozwiązania. Poza dość dużą liczbą przycisków znajdujących się na tym elemencie kierownicy, jedynym minusem jaki wyłonił się podczas całego testu był problem ze zmianą stacji radiowej czy też zmianą siły natężenia głosu w momencie jazdy ze skręconą kierownicą. W takiej sytuacji sięgnięcie do interesujących nas przycisków jest niemożliwe bez oderwania ręki od kierownicy.
Powodów do ponadprzeciętnej radości nie ma również w przypadku pojemności bagażnika. 505-litrów przy rozłożonej tylnej kanapie jest jedną z najniższych wartości w klasie. Po stronie zdecydowanych plusów stoi natomiast ilość miejsca wewnątrz auta. Zarówno na przednich fotelach jak i na tylnej kanapie wygodnie będzie pasażerom o niemalże każdej posturze. Komfort podróżowania wewnątrz C5 stoi na naprawdę dobrym poziomie. A jeśli już jestem przy tym temacie, nie można nie wspomnieć o ewenemencie w tej klasie i w tym segmencie aut, czyli hydropneumatycznym zawieszeniu.
Warto zaznaczyć, że jest to obecnie jedyny model spod znaku Citroëna, który może pochwalić się takim właśnie rozwiązaniem. O komforcie podróżowania wynikającym z przestronności kabiny oraz bardzo wygodnych foteli już wspomniałem. Dodatkowe kilka punktów w tej kategorii dorzuca hydropneumatyka.
Samochód każdą nierówność pokonuje niesłychanie gładko i leniwie bez jakichkolwiek nerwowych zachowań. Całą czarną robotę bierze na siebie zawieszenie. Kierowca i pasażer mają czuć się maksymalnie odprężeni i nie zawracać sobie głowy stanem nawierzchni. A jeśli akurat droga, po której się poruszamy jest naprawdę dobrej jakości Citroën C5 sprawia wrażenie auta poruszającego się niczym poduszkowiec bez kontaktu z trasą.
Dodatkowym plusem wynikającym z zastosowania hydropneumatyki jest możliwość regulacji prześwitu. Na pierwszy rzut oka może wydać się to tylko zbędnym gadżetem i ciekawostką, ale w praktyce taka możliwość może się bardzo przydać. Niestety zdecydowane ukierunkowanie samochodu w stronę komfortu obnażyło wszelkie braki dotyczące pewności prowadzenia oraz szeroko pojętych właściwości jezdnych.
Podczas dynamicznej jazdy C5 mocno wychyla się w zakrętach, a efekt nurkowania w trakcie hamowania jest codziennością. Ogólny charakter i nastawienie tego Citroëna każe niemalże natychmiast zapomnieć o jakichkolwiek próbach sportowej jazdy. Na taką samą ocenę zasługuje układ kierowniczy, który działa ”bezdusznie” nie przekazując kierowcy zbyt wielu informacji na temat tego co akurat dzieje się z przednimi kołami. Nawet w chwili gdy auto posłusznie porusza się po wyznaczonym torze jazdy trudno jest wyczuć cienką granicę, w której przednie koła stracą pełną przyczepność.
Takie, a nie inne zachowanie auta nie traktowałbym jako wielkiej wady. Pokusiłbym się raczej o stwierdzenie, że Citroën C5 daje dość specyficzne odczucia z prowadzenia. Z jednej strony autu daleko do precyzji chirurgicznego skalpela, z drugiej, mało który konkurent jest w stanie zaoferować komfort jazdy na tak wysokim poziomie.
Pod maską testowanego egzemplarza pracowała najmocniejsza z obecnie dostępnych jednostek w gamie tego francuskiego auta. 2,2-litrowy silnik wysokoprężny legitymuje się mocą 204 KM oraz momentem obrotowym równym 450 Nm. Jednostka ta występuje tylko i wyłącznie w połączeniu z 6-biegowym automatem oraz napędem na przednią oś (napędu 4x4 brak w modelu C5). Katalogowe dane dotyczące mocy, momentu obrotowego oraz osiągów (8,3 s od 0 do 100 km/h) z pewnością wstydu nie przynoszą. W praktyce również osiągi oraz moc samego auta są bardziej niż wystarczające, chociaż pierwsze wrażenie zdaje się zupełnie temu przeczyć.
Przez komfortową, leniwą i spokojną naturę auta oraz dzięki dobremu odizolowaniu kierowcy od otoczenia zewnętrznego mamy wrażenie, że spod maski uciekło gdzieś kilkadziesiąt KM. Wystarczy jednak rzut oka na prędkościomierz, aby uświadomić sobie, że osiągana aktualnie prędkość jest większa niż nam się wydaje.
Dźwięk silnika oraz praca skrzyni biegów? 2,2-litrowa, 4-cylindrowa jednostka rzędowa ma dźwięk nie różniący się niemalże niczym od dźwięku silników diesla występujących pod maskami aut konkurentów. Również konwencjonalny automat nie daje ponadprzeciętnych powodów do uniesień, ale także nie zawodzi. Być może zmiana biegu na wyższy czy reakcja na nagłe wciśnięcie pedału gazu mogłyby być nieco szybsze, ale jak już wspomniałem leniwy charakter auta sprawia, że im dłużej tym samochodem jeździmy tym mniej jego maniery nam przeszkadzają.
Na zakończenie dodam jeszcze kilka słów dotyczących ceny. Topowa czyli taka jak testowany egzemplarza odmiana Citroëna C5 Tourer z 2,2-litrowym dieslem została wyceniona na 139 900 zł. Porównując tę kwotę z cenami aut konkurencji Citroën jest jednym z tańszych samochodów. Podobnie wyposażone auta takie jak Volkswagen Passat Variant, Mazda 6 kombi, Peugeot 508 SW czy Opel Insignia ST są droższe. Jedynie Ford Mondeo oraz Škoda Superb są w stanie powalczyć w tej kategorii z francuskim kombi.
Czy Citroën C5 Tourer jest dobrym autem? Moim zdaniem jest to dość specyficzny samochód. Liczna konkurencja w wielu aspektach przegoniła już nieco leciwego francuza, jednoznacznie dając do zrozumienia, że C5 przydałby się już następca. Pomimo tego ten rodzinny Citroën legitymuje się niesamowitym poziomem indywidualizmu oraz charakteru, a tych cech bardzo często próżno szukać u konkurencji.
Plusy:
Wysoki komfort podróży
Dobre osiągi
Brzmienie silnika
Izolacja kierowcy oraz pasażerów od świata zewnętrznego
Minusy:
Intuicyjność obsługi
Niezbyt bezpośredni układ kierowniczy
Duże przechyły nadwozia na łukach
Szeroka konkurencja bardzo często będąca krok do przodu
Ogólna ocena samochodu: 7/10
[block position="insidet"]1262[/block]
Citroën C5 Tourer 2,2 HDI A/T Exclusive - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Citroën C5 Tourer 2,2 HDI A/T Exclusive | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, Turbodiesel | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 2179 cm3 | |
Stopień sprężania: | - | |
Moc maksymalna: | 204 KM przy 3500 rpm | |
Moment maksymalny: | 450 Nm przy 2000-2750 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 92,7 KM/l | |
Skrzynia biegów: | Automatyczna, 6-biegowa | |
Typ napędu: | Na koła przednie (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Hydropneumatyczne | |
Zawieszenie tylne: | Hydropneumatyczne | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11,6 | |
Koła, ogumienie przednie: | 245/40/R19 | |
Koła, ogumienie tylne: | 245/40/R19 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Kombi | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | - | |
Masa własna: | 1717 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 8,4 kg/KM | |
Długość: | 4829 mm | |
Szerokość: | 1860 | |
Wysokość: | 1483 mm | |
Rozstaw osi: | 2815 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1587/1560 mm | |
Prześwit (przód/tył): | b.d. | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 71 l | |
Pojemność bagażnika: | 505 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 569 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 8,3 s | |
Prędkość maksymalna: | 230 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 8 l/100 km | 8,6 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,7 l/100 km | 6 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,9 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Emisja CO2: | 181 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 161 600 zł | |
Model od: | 87 900 zł | |
Wersja silnikowa od: | 139 900 zł |
Wyposażenie | ||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Relingi dachowe, trzecie światło STOP diodowe | Dach panoramiczny (3500 zł) |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Kierownica skórzana, podświetlenie progów drzwi przednich, | Tapicerka skórzana (5000 zł) |
Koła i opony: | - | 19-calowe felgi aluminiowe (4600 zł) |
Komfort: | Kierownica wielofunkcyjna, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, elektryczne szyby i przyciemniane elektryczne lusterka | Radar parkowania tyłem oraz przodem (900 zł) |
Bezpieczeństwo: | Komplet poduszek powietrznych, system alarmowy, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, czujniki ciśnienia w ogumieniu | Reflektory ksenonowe (4000 zł) |
Multimedia: | - | Zestaw HiFi z nawigacją (3700 zł) |
Mechanika: | Zawieszenie Hydractive III+ z regulacją wysokości oraz trybem "Sport" , automatyczna skrzynia biegów | - |