Chłodzenie [technika wyścigowa odc. 24]

Aby poprawić właściwości aerodynamiczne McLaren dość mocno zmodyfikował kształt bocznych skrzyń i zmniejszył wloty do nich. Ale różne systemy w bolidzie trzeba, tak samo jak wcześniej, nadal chłodzić. Jakie jest rozwiązanie?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski

Zysk w kwestii własności aerodynamicznych w MP4-26 został okupiony zmniejszeniem i innym ukształtowaniem wlotów powietrza w bocznych sekcjach wozu. Wloty te ukształtowano w litery „L” zwrócone do siebie. Obie „eLki” tworzą „U”. Zmniejszenie wlotów powietrza skomplikowało sprawę chłodzenia.

Pytanie brzmi, co trzeba chłodzić w bolidzie Formuły 1? Jest tego sporo, bo: „wodę” chłodzącą silnik, olej silnikowy, olej w skrzyni biegów, inne płyny hydrauliczne, a nawet elektronikę (jak wiemy, procesory komputerowe nie lubią upałów). A w tym roku dochodzi jeszcze w McLarenie system KERS (Kinetic Energy Recovery System).

Trzeba pamiętać, że od zeszłego roku nie ma tankowania aut w trakcie wyścigu, a więc zbiorniki paliwa są większe niż były kiedyś, co oczywiście zmniejszyło ilość miejsca na chłodnice z boku.

Na tym zdjęciu dobrze widać wszystkie trzy górne wloty powietrza.
Na tym zdjęciu dobrze widać wszystkie trzy górne wloty powietrza.

W wyniku zmniejszenia rozmiarów skrzyń bocznych w MP4-26 zmniejszyły się też chłodnice w nich, zatem mniejsza jest ich wydajność i część zadań trzeba było powierzyć nowym chłodnicom umieszczonym w innym miejscu.

Chłodnice w bocznych skrzyniach MP4-26 nadal służą do chłodzenia cieczy omywającej silnik. Po przejściu przez te chłodnice podgrzane powietrze wylatuje otworami w tylnej części skrzyń oraz centralnym, spłaszczonym otworem (podobne rozwiązanie opisałem TUTAJ).

Dopływ powietrza zasilającego jednostkę napędową jest (tradycyjnie) realizowany przez wlot powietrza nad głową kierowcy.

Na żółto oznaczono drogę powietrza do tzw. airboksu
Na żółto oznaczono drogę powietrza do tzw. airboksu

Za tym „normalnym” wlotem znajduje się drugi wlot, którym dostaje się powietrze chłodzące olej skrzyni biegów. Po przejściu przez chłodnicę gaz wydostaje się centralnym otworem z tyłu.

Na żółto oznaczono drogę powietrza chłodzącego skrzynię biegów
Na żółto oznaczono drogę powietrza chłodzącego skrzynię biegów

Pod wlotem do zasilania silnika znajduje się kolejny otwór. Służy on do chłodzenia systemu KERS. Chłodnica KERS-u jest wmontowana za pałąkiem bezpieczeństwa pod głównym wlotem (do silnika). Powietrze wydostaje się przez tylną część pokrywy silnika (tak, jak w przypadku skrzyni biegów).

Na żółto zaznaczono drogę powietrza chłodzącego KERS
Na żółto zaznaczono drogę powietrza chłodzącego KERS

Chłodnice elektroniki i pozostałych płynów hydraulicznych zostały umieszczone w otworach „L”.

Zobacz też:

W poprzednim odcinku:

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa