Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania

Cewka zapłonowa to jeden z najważniejszych elementów układu zapłonowego w silniku benzynowym. To ona wytwarza ładunek elektryczny zamieniając prąd o niskim napięciu w prąd o napięciu 25-30 tys. woltów. Prąd, który w końcowej fazie zamieniany jest przez świecę zapłonową w iskrę.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © [Zdjęcie cewki zapłonowej z Shutterstock](http://www.shutterstock.com/cat.mhtml?lang=pl&language=pl&ref_site=photo&search_source=search_form&version=llv1&anyorall=all&safesearch=1&use_local_boost=1&search_tracking_id=c_fhpNQQa3Ngdjm85wT15g&searchterm=igni
Marcin Łobodziński

Cewka zapłonowa działa na podstawowych zasadach elektromagnetyzmu i zawiera w sobie dwie cewki, czyli dwa zwoje drutu nazywane uzwojeniem pierwotnym i uzwojeniem wtórnym. Uzwojenie pierwotne składa się z drutu o większej grubości i jednocześnie mniejszej liczby zwojów i to ono ma styk dodatni, co oznacza, że uzwojenie pierwotne pobiera prąd do cewki. Połączenie masowe mają oba uzwojenia, a to wtórne ma około 100-200 razy więcej zwojów wykonanych z około 10 razy cieńszego drutu. Jeden z końców uzwojenia wtórnego podłączony jest oczywiście do masy, ale drugi już do styku wysokiego napięcia, które poza cewkę wysyła właśnie to uzwojenie. Oba uzwojenia są owinięte wokół wspólnego, żelaznego rdzenia zbudowanego z licznych płytek metalowych oddzielonych od siebie izolacją. Pomijam fakt, że wszystko to mieści się w różnego rodzaju obudowach, początkowo w kształcie walca, później kostki i o innych kształtach.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Problem w tym, że jedna cewka we współczesnym silniki to dziś zdecydowanie za mało. Klasyczny, czterocylindrowy silnik z pośrednim wtryskiem paliwa potrzebuje iskry od 1500 do 13 000 razy na minutę. Mówiąc kolokwialnie, jedna cewka przy takich wymaganiach „wysiada” i nierzadko dochodziłoby do wypadnięcia zapłonu. Dlatego z upływem czasu zaczęto stosować bezrozdzielaczowe układy zapłonowe (bez przerywacza) sterowane elektronicznie, a cewki zdublowano, tworząc tzw. cewki dwuiskrowe, o których przeczytacie w kolejnym artykule.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało