Carlos Tavares przeciwny opóźnianiu celów emisyjnych UE. "Nadszedł czas na wyścig"

Szef koncernu Stellantis słynie z kontrowersyjnych decyzji i wypowiedzi. Teraz zdaje się zaprzeczać samemu sobie.

Carlos TavaresCarlos Tavares
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Aleksander Ruciński

Jeszcze kilka lat temu Tavares był jednym z największych krytyków elektryfikacji i zaostrzania norm emisji spalin. Dziś natomiast sprzeciwia się planom ich łagodzenia. Chodzi o potencjalne odroczenie w czasie nowych regulacji, które miały wejść w życie w 2025 r.

Zgodnie w nowymi wytycznymi, średnie limity emisji dla producentów oferujących swoje auta w UE miałyby zostać obniżone ze 106,6 g/km do 95 g/km. Nie wiadomo jednak, czy przepisy wejdą w życie w zaplanowanym terminie. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) wystąpiło bowiem z wnioskiem o ich odroczenie. Na razie na dwa lata.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mogłoby się zdawać, że Tavares, który dał się poznać jako krytyk unijnej polityki motoryzacyjnej, przyklaśnie temu pomysłowi. Nic bardziej mylnego - prezes koncernu Stellantis po raz kolejny zaskoczył opinię publiczną.

- Zmiana przepisów teraz byłaby surrealistyczna - wyjaśnił w wywiadzie udzielonym "Agence-France Presse". - Wszyscy od dawna wiedzieli o nowych przepisach i mieli czas, by się przygotować, więc teraz nadszedł czas na wyścig.

Nie jest to pierwsza sytuacja, w której Tavares mówi odmiennym głosem niż ACEA. W czerwcu 2022 r. koncern Stellantis oficjalnie wypisał się ze stowarzyszenia, by "przejść od lobbingu do bardziej bezpośredniej interakcji".

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę