Brembo zaprezentowało Sensify. To może być przełom na miarę ABS-u

Teoretycznie w kwestii hamowania trudno wymyślić coś nowego, ale firma Brembo – jeden z czołowych producentów układów hamulcowych – poszła o krok dalej. Nowy układ Sensify ma znacząco podnieść możliwości zatrzymania auta i utrzymania go na wyznaczonym pasie ruchu.

Sensify podczas testówSensify podczas testów
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Producent nie może nachwalić się stworzeniem sztucznej inteligencji kontrolującej układ hamulcowy, choć jest to stwierdzenie mocno na wyrost. Tak naprawdę są to dwa układy (po jednym na każdej osi), które — biorąc pod uwagę sygnały napływające z czujników (prędkość, przyczepność, masę pojazdu) — są w stanie zaaplikować odpowiednią moc hamowania na każde koło, w zależności od potrzeb.

Przekrój systemu
Przekrój systemu © mat. prasowe

Choć cały układ korzysta ze sprawdzonych produktów Brembo, tak pojawiła się tutaj jedna, istotna zmiana. W Sensify ograniczono rolę hydrauliki, stawiając na rozwiązania elektromechaniczne. Powodem był przede wszystkim czas działania.

Dobranie siły hamowania do każdego koła przynosi też więcej korzyści: większą stabilność auta w przypadku zadziałania systemu ABS, mniejszą szansę na przegrzewanie się układu (i przez to zwiększania sił działających na inne części), jak i mniejsze zużycie klocków hamulcowych, które pracują w optymalnych warunkach.

Sensify ma pojawić się w pojazdach klasy premium, lecz przedstawiciele Brembo nie chcą jeszcze podać, o jakiej marce mowa. Pierwsze egzemplarze aut z Sensify mają wyjechać na drogi w 2024 roku, a system miałby stać się standardem w 2030 roku. Sam producent potwierdza, że takie rozwiązanie przynosi jeszcze większe korzyści nie tyle w samochodach osobowych, co w pojazdach dostawczych i ciężarówkach. Tam, w zależności od ciężaru auta i jego ładunku, Sensify może się wykazać.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne