Nie tankuj ich nowym paliwem. Na liście popularne w Polsce modele

Nie tankuj ich nowym paliwem. Na liście popularne w Polsce modele

Znak E10 oznacza, że auto jest kompatybilne z tym paliwem
Znak E10 oznacza, że auto jest kompatybilne z tym paliwem
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
19.01.2024 16:57, aktualizacja: 19.01.2024 17:28

Niektóre samochody, nawet te, które cieszą się niesłabnącą popularnością, nie są przystosowane do tankowania paliwem E10 ze względu na specyfikę konstrukcji ich silników. Dokonałem przeglądu tych modeli, które nadal często spotykamy na polskich drogach, i sporządziłem listę tych, które nie mogą być zasilane nowym paliwem.

Europejska organizacja ACEA oraz niemiecki urząd DAT przygotowały zestawienia samochodów, które mogą być zasilane benzyną E10. W tych zestawieniach odnotowano wyjątki, którym przyjrzałem się bliżej. Okazało się, że lista tych wyjątków jest dość długa. Znajdują się na niej popularne modele, którymi wielu Polaków nadal jeździ.

Dlaczego w przypadku niektórych aut nie powinniśmy tankować E10?

Jeżeli posiadacie samochód, który znalazł się na liście zawartej w tym artykule, nie powinniście tankować benzyny E10. Powód jest prosty — może ona spowodować uszkodzenie układu paliwowego. Po dłuższym czasie użytkowania może nawet dojść do korozji elementów aluminiowych. Dodatkowo silnik straci na dynamice, a zużycie paliwa znacznie wzrośnie. Ryzyko to dotyczy przede wszystkim samochodów ze wtryskiem bezpośrednim, ale nie tylko.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak duże jest to ryzyko?

To zależy od modelu samochodu. Doskonałym przykładem jest Volkswagen Golf piątej generacji, który występował w wersji 1.6 MPI (można tankować E10) i 1.6 FSI (nie można tankować E10). Nie każdy jest ekspertem od samochodów i potrafi odróżnić VW Golfa 1.6 FSI od MPI, zwłaszcza kiedy pojemność silnika jest niemal identyczna (1598 cm sześć. dla MPI lub 1595 cm sześć. dla FSI). Informacje na ten temat można znaleźć m.in. w dowodzie rejestracyjnym. Wystarczy spojrzeć na rubrykę P.1 (gdzie zapisana jest pojemność) oraz P.2 (gdzie zapisana jest moc). W przypadku Golfa, jeśli moc wynosi 75 kW, to można zatankować E10, ale jeśli 85 kW, to już nie.

Podobna sytuacja dotyczy już nieco wiekowego, ale nadal często spotykanego na ulicach Volvo S40, które może mieć pod maską silnik 1.8. Tutaj sytuacja jest nieco inna, ponieważ są dwa silniki o mocy 92 kW, ale o różnej pojemności. Jednostka o pojemności 1834 cm sześć. nie jest przystosowana do benzyny E10, a jednostka o pojemności 1783 cm sześć. już tak.

Nie tankuj paliwa E10. Lista samochodów

Sporządziłem listę samochodów, które nadal cieszą się popularnością, a których nie można tankować benzyną E10. Należy założyć, że starsze modele niż te wymienione poniżej również nie są przystosowane do tego typu paliwa.

Alfa Romeo 147 – wszystkie wersje,

Alfa Romeo 156 – wszystkie wersje,

Alfa Romeo 159 1.9 JTS (poj. 1859 cm sześc.),

Alfa Romeo 159 i Brera 2.2 JTS (poj. 2198 cm sześc.),

Audi A2 1.6 FSI (moc 81 kW),

A3 8P 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004,

A4 B6 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004,

Audi A4 B6/B7 do rocznika 2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (wszystkie silniki),

Daewoo Matiz, Lanos, Nubira – wszystkie wersje,

Daewoo/Chevrolet Spark do rocznika 2006 – wszystkie wersje,

Fiat Doblo I 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.) – do rocznika 2010,

Fiat Stilo 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.),

Fiat Stilo 1.8 16V (poj. 1747 cm sześc.),

Fiat Stilo 2.4 20V (poj. 2446 cm sześc.),

Ford Mondeo Mk 3 1.8 SCI (moc 96 kW),

Lexus IS 250 (moc 153 kW) – do rocznika 2007,

Lexus GS 300 (poj. 2995 cm sześc.) – do rocznika 2007,

Mazda 323 – wszystkie wersje,

Mazda 626 – wszystkie wersje,

Mazda Demio – wszystkie wersje,

Mazda MX-5 NA – wszystkie wersje (początek VIN JMZNA...) – do rocznika 1998,

Mazda MX-5 NB – wszystkie wersje (początek VIN JMZNB...) – do rocznika 2005,

Mercedes Klasy C i CLK 200 CGI (poj. 1796 cm sześc. i moc 125 kW),

Mitsubishi Carisma 1.8 GDI (moc 92 kW),

Opel Vectra C i Signum 2.2 (moc 114 kW),

Opel Zafira B 2.2 (poj. 2198 cm sześc.),

Renault Laguna II 2.0 (moc 103 kW),

Renault Laguna II 2.0 Turbo (moc 120 kW),

Renault Vel Satis 2.0 Turbo (moc 120 kW),

Renault Avantime 2.0 Turbo (moc 120/121 kW),

Renault Espace IV 2.0 Turbo (moc 120 kW),

Seat Altea 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,

Seat Leon II 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2006,

Seat Toledo III 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,

Skoda Felicia 1.3,

Toyota Avensis I 2.0 D-4 VVT-i (moc 110 kW),

Toyota Avensis II 2.0 D-4 VVT-i (moc 108 kW),

Toyota Avensis II 2.4 D-4 VVT-i (moc 120 kW),

Volkswagen Lupo 1.4 FSI (mocy 77 kW),

Volkswagen Polo 1.4 FSI (moc 63 kW),

Volkswagen Golf IV 1.6 FSI (moc 81 kW),

Volkswagen Bora 1.6 FSI (moc 81 kW),

Volkswagen Golf V 1.4 FSI (moc 66 kW) do rocznika 2004

Volkswaagen Golf V 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004

Volkswagen Golf V 2.0 FSI moc 110 kW) do rocznika 2004

Volkswagen Touran 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004

Volkswagen Touran 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2004

Volvo S40/V40 1.8 GDI (poj. 1834 cm sześc.).

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (188)