Będzie więcej mandatów. Przybyło fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości

GITD zarządzające systemem CANARD podsumowało 2023 rok. Jak się okazuje, był on wyjątkowo pracowity - na drogach pojawiły się nowe fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości czy nieoznakowane radiowozy.

Jeden z fotoradarów będących częścią systemu CANARDJeden z fotoradarów będących częścią systemu CANARD
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GITD

CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, stale się zbroi. Było to szczególnie widoczne w ostatnich miesiącach. W ramach przeprowadzonych inwestycji nie tylko zmodernizowano i wymieniono dotychczasowe urządzenia, ale i postawiono nowe.

Jak czytamy w komunikacie GITD, w 2023 roku udało się wymienić fotoradary w 247 lokalizacjach i rozbudować dotychczasową sieć o 26 nowych miejsc. Oznacza to, że łączna liczba urządzeń obsługiwanych przez CANARD wzrosła do 583.

W większości jest to najnowocześniejszy sprzęt, będący czymś więcej niż tylko fotoradarem. Jego możliwości zdecydowanie wykraczają poza typowe fotografowanie kierowców przekraczających prędkość.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Możliwe jest bowiem rejestrowanie wielu innych wykroczeń, takich jak chociażby korzystanie z telefonu komórkowego, jazda bez pasów bezpieczeństwa czy wyprzedzanie w niedozwolonym miejscu. Co więcej, dowód może przybrać zarówno formę zdjęcia, jak i nagrania wideo.

Niestety za możliwościami sprzętu wciąż nie nadąża system informatyczny ograniczający pełne wykorzystanie potencjału urządzeń. Zgodnie z zapowiedziami GITD, planowane są jednak systematyczne usprawnienia.

Poza fotoradarami, na drogach przybywa także punktów odcinkowego pomiaru prędkości. 39 nowych lokalizacji obejmuje 180 km dróg, w tym autostrad i ekspresówek. Oznacza to, że całkowita liczba OPP wzrosła do 74, co przekłada się na odcinki o łącznej długości 400 km.

Fotoradary i OPP rejestrują przede wszystkim wykroczenia związane z prędkością, lecz GITD nie ogranicza się wyłącznie do nich. Świadczą o tym coraz powszechniejsze systemy RedLight, czyli rejestratory wjazdu na czerwonym świetle. Działają już w 16 miastach, na 20 skrzyżowaniach. 4 pojawiły się też na przejazdach kolejowo-drogowych.

Dopełnieniem urządzeń stacjonarnych są oczywiście mobilne jednostki w postaci 33 nowych, nieoznakowanych radiowozów BMW. Zdaniem GITD, posłużą głównie tam, gdzie nie ma możliwości posadowienia stacjonarnych urządzeń rejestrujących.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne