Autostrady (nie wszystkie) za darmo. Jest już projekt przepisów

Wystarczyła ledwie deklaracja, a już mamy projekt przepisów dzięki którym kierowcy nie zapłacą za autostrady. Oczywiście jest tutaj haczyk: nie zapłacą na wybranych odcinkach, a koszty utrzymania i tak zostaną pobrane w formie innych danin.

Maciej ZalewskiMaciej Zalewski
Źródło zdjęć: © GDDKiA | Maciej Zalewski
Mateusz Lubczański
11

Od 1 stycznia 2024 wszystkie państwowe autostrady w Polsce będą darmowe - powiedział w środę wiceminister funduszy Marcin Horała w TVN24. Premier podniósł stawkę: mówił już o najbliższych wakacjach.

Niemal natychmiastowo odpowiedni projekt przepisów znalazł się w wykazie prac Rady Ministrów. "Oczekiwanym efektem prac nad projektowanym aktem prawnym jest zaniechanie poboru opłaty za przejazd autostradami płatnymi zarządzanymi przez GDDKiA, co jest korzystne dla wszystkich korzystających z tych autostrad" – czytamy.

Tutaj właśnie zawierają się kluczowe informacje dla kierowców: opłaty nie będą pobierane za odcinki, które są pod pieczą Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Innymi słowy: chodzi o te drogi, które należą do państwa, czyli o A2 Konin – Stryków (99 km) i A4 Wrocław – Sośnica (160 km).

Pozostałe, można powiedzieć kluczowe odcinki (Kraków – Katowice, od granicy zachodniej do Poznania czy chociażby A1 nad morze) pozostają w rękach koncesjonariuszy. "Co do prywatnych autostrad, obowiązują umowy" – powiedział Horała. Prace obejmą analizy "na jakich zasadach można te umowy zmienić" – dodał.

To oznacza, że w praktyce kierowcy samochodów osobowych zaoszczędzą 9,90 zł przejeżdżając państwowym odcinkiem A2 i 16,20 zł jadąc do Wrocławia. Zatem z 724 km płatnych autostrad darmowe staną się tylko 259 km, czyli nowe przepisy obejmą 35 proc. takich dróg.

Utrzymanie autostrady jest jednak kosztowne. Obecnie drogi są finansowane z Funduszu Drogowego. Głównym, choć nie jedynym źródłem pieniędzy są: opłata paliwowa (80 proc.), opłata za przejazd autostradą i mandaty z fotoradarów.

Łatwo więc wywnioskować, że pieniądze które zostaną w kieszeniach kierowców trafią i tak do budżetu poprzez np. podniesienie ceny paliw lub zostaną przesunięte z innego miejsca. Już dziś w cenie detalicznej benzyny 95 podatek VAT stanowi 18,7 proc., opłata akcyzowa 23,4 proc., opłata paliwowa 2,6 proc., a opłata emisyjna 1,2 proc.

Dla oleju napędowego podatek VAT i akcyza wynoszą po 18,7 proc., opłata paliwowa 6 proc., a opłata emisyjna 1,3 proc. Łącznie w przypadku benzyny podatki i opłaty na rzecz państwa stanowią 45,9 proc. ceny detalicznej, a w przypadku oleju napędowego 44,7 proc.

Wybrane dla Ciebie

Wielu kierowców nie wie, do czego służy otwór przy wlewie. Mechanik wyjaśnia
Wielu kierowców nie wie, do czego służy otwór przy wlewie. Mechanik wyjaśnia
Robert Kubica wygrał nie tylko 24h Le Mans. To największy powrót w historii motorsportu!
Robert Kubica wygrał nie tylko 24h Le Mans. To największy powrót w historii motorsportu!
Robert Kubica zwycięża w 24h Le Mans. "Piekarze" też triumfują
Robert Kubica zwycięża w 24h Le Mans. "Piekarze" też triumfują
Po nocy w Le Mans Polacy na czele. Śmiechowski prowadzi w LMP2, a Kubica walczy w generalce
Po nocy w Le Mans Polacy na czele. Śmiechowski prowadzi w LMP2, a Kubica walczy w generalce
Wystartował wyścig w Le Mans. Porsche i Polacy zaczęli wzorowo
Wystartował wyścig w Le Mans. Porsche i Polacy zaczęli wzorowo
Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Niemcy stronią od nowego paliwa. Polacy tankują, bo muszą
Niemcy stronią od nowego paliwa. Polacy tankują, bo muszą