Ponad miliard złotych wpływów z viaTOLL. Większe wpływy, ale i większe koszty

Przez pierwsze siedem miesięcy 2019 roku system e-myta wniósł już do Krajowego Funduszu Drogowego blisko 1,2 mld zł. Wynikiem tym chwali się GITD, który jest nowym, państwowym operatorem systemu.

(fot. GITD)(fot. GITD)
Mateusz Żuchowski

Przez pierwsze siedem lat funkcjonowania krajowego systemu poboru e-myta viaTOLL jego operatorem była austriacka firma Kapsch TrafficCom AG, która realizowała w ten sposób zamówienie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Od 3 listopada 2018 roku pieczę nad tym bardzo dochodowym systemem przejęła Generalna Inspekcja Transportu Drogowego. Austriacki operator Kapsch nadal jest zaangażowany w obsługę systemu, choć już na innych zasadach.

Różne obawy związane ze zmianą organizacji funkcjonowania viaTOLL okazały się niepotrzebne. Mimo iż przekazanie kontroli nad systemem odbywało się w chaosie, sam proces przebiegł bez żadnych zakłóceń. GITD chwali się już pierwszymi sukcesami związanymi z obsługą e-myta. Przez pierwsze siedem miesięcy tego roku na drogach zebrał już łącznie 1 miliard 162 miliony złotych. To nowy rekord w dochodach tego systemu. Jeszcze w 2013 roku ściągał on z kierowców niewiele ponad miliard złotych w skali całego roku.

Wyższe przychody biorą się z coraz większego zasięgu działania systemu oraz coraz większego natężenia ruchu. Jak informuje GITD, w tym roku kierowcy płatnymi odcinkami dróg przejechali już 3 miliardy 829 milionów kilometrów, czyli o ponad 141 milionów kilometrów więcej niż rok wcześniej. Ponad połowa z tego wyniku została nabita na autostradach, 1/3 na płatnych odcinkach dróg ekspresowych, a 13 proc. na drogach krajowych.

Nowy operator systemu zwraca uwagę, że na zwiększonych dochodach systemu zyskują wszyscy: użytkownicy dróg dzięki poprawianej jakości infrastruktury, ale i całe otoczenie. Opłaty w viaTOLL są uzależnione bowiem od spełnianej przez pojazd normy emisji spalin, co motywuje przewoźników do inwestowania w nowoczesną flotę.

Oprócz większych przychodów zmiana operatora na państwowego przyniosła jednak także wyższe koszty obsługi. Choć przejęcie viaTOLL przez skarb państwa miało zaowocować obniżeniem kosztów, stało się dokładnie odwrotnie. Jak informuje opublikowany w zeszłym miesiącu raport Najwyższej Izby Kontroli, koszty utrzymania systemu pod państwową pieczą wzrosły o około 7,5 procent.

Wybrane dla Ciebie
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź