Koncept Audi Q8 - jednak hybryda zamiast elektryka

Ekstraluksusowe Audi Q8 concept to zapowiedź nowego, dużego i bardzo komfortowego SUV-a, który wykracza poza standardy tej marki. Dużo mówiło się o tym modelu w kontekście rodzaju napędu, a co z tego wyszło?

Obraz
Marcin Łobodziński

Nieoficjalnie zapowiadano napęd wyłącznie elektryczny, ale Audi ostudziło zapał entuzjastów. Q8 jest wyposażone w hybrydowy system plug-in, gdzie znana jednostka benzynowa 3.0 TFSI o mocy 333 KM, jest połączona z umieszczonym pomiędzy nią a skrzynią biegów silnikiem elektrycznym, generującym 136 KM.

Obraz

Systemowo układ generuje 449 KM i 700 Nm, co pozwala przyspieszyć do 100 km/h w czasie 5,4 s. Prędkość maksymalna to 250 km/h. Zgodnie z normą NEDC obowiązującą dla pojazdów hybrydowych typu plug-in, koncepcyjne Audi zużyje tylko 2,3 litra paliwa na 100 km, emitując przy tym 53 g CO2 na kilometr.

W systemie hybrydowym pracuje zamocowany z tyłu pojazdu akumulator litowo-jonowy, zbudowany ze 104 ogniw pryzmatycznych. Jego pojemność wynosząca 17,9 kWh, umożliwia pokonanie maksymalnie 60 km dystansu w trybie jazdy wyłącznie elektrycznej, a całkowity zasięg samochodu ma wynieść nawet 1000 km. Pełne ładowanie mocą wyjściową 7,2 kW, trwa około 2,5 godziny.

Obraz

Kierujący tym autem, przy pomocy przycisku na kierownicy może wybrać jeden z trzech trybów pracy. EV zapewnia jazdę na napędzie elektrycznym, natomiast Hybrid włącza oba silniki i tak nimi żongluje, by zużyć jak najmniej benzyny. W trybie Battery hold blokuje się poziom naładowania akumulatora, jaki jest w chwili jego uruchomienia.

Audi Q8 wyposażono w tradycyjny system napędu na cztery koła quattro z centralnym mechanizmem różnicowym, ale w uproszczonej wersji. Producent nie informuje o skomplikowanych dyferencjałach, lecz o systemie stabilizacji toru jazdy, który w razie potrzeby, hamuje wewnętrznymi kołami w zakręcie, by utrzymać auto na drodze. Mówi także o zawieszeniu adaptacyjnym - adaptive air suspension sport - opartym na pneumatyce. Ma ono dwa ustawienia do wyboru, gdzie różnica prześwitu pomiędzy nimi to aż 90 mm. Samochód porusza się na 23-calowych obręczach kół z ogumieniem o szerokości 305, które dodaje mu siły i charakteru.

Obraz

Muskularna sylwetka o nieco odmiennej stylistyce sugeruje zmiany, jakie czekają nas w nowych modelach Audi. Nadwozie jest tak atletyczne ze względu na szerokość, wynoszącą 204 cm. Stylistyka przedniego pasa nawiązuje do produkcyjnego modelu Q2. Niewielkie reflektory są wyposażone w oświetlenie laserowe, które czeka na rozpowszechnienie w autach seryjnych.

Jeszcze bardziej interesująco wygląda tylny pas świateł OLED. Zintegrowano w nim pełne oświetlenie tylne, jakie jest wymagane zgodnie z przepisami. Oświetlenie zmienia kolor i sposób wyświetlania. Spójne ze stylistyką nadwozia jest również wzornictwo kabiny. Luksusowe wnętrze dla czterech osób daje do dyspozycji cztery fotele i bagażnik o pojemności 680 litrów.

Obraz

Tylko na kierownicy oraz panelach drzwi znajdziemy jeszcze tradycyjne przyciski, natomiast cała reszta jest sterowana dotykowo. Aż dziw bierze, że pozostawiono klasyczny drążek skrzyni biegów. To element tradycyjny i pełni funkcję stylistyczną, ale także jest wygodną podpórką nadgarstka, podczas obsługi panelu klimatyzacji oraz systemu MMI.

Wszystkie wskaźniki i wyświetlacze są zintegrowane w tzw. black panel, czyli czarną powierzchnię o wysokim połysku, otoczoną aluminiową ramką. Wyłączony wyświetlacz jest niewidoczny. Gdy działa, wpisuje się w stylistykę wnętrza. Ekrany koncentrują się wyłącznie na najważniejszych informacjach.

Obraz

Dopracowano także wyświetlacz head-up display, który sygnały z nawigacji wyświetla w takim miejscu, jakby znajdywały się one na drodze. Kierowca ma odnieść wrażenie, że wirtualne wskazanie jest rzeczywistym znakiem poziomym. Audi dzięki ekranom dotykowym, zredukowało liczbę przycisków, włączników i dźwigienek. Wnętrze sprawia wrażenie jeszcze bardziej uporządkowanego, a producent zapewnia, że wyświetlacze i pola dotykowe działają perfekcyjnie.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟