Używane Audi A3 8L - typowe awarie i problemy

Audi dla wielu kierowców jest uosobieniem tego, co solidne i dość luksusowe, jednak ceny nowych modeli potrafią zwalić z nóg niejedną osobę, która marzy o takim aucie. Na szczęście polski rynek samochodów używanych jest nasycony ogromną liczbą egzemplarzy Audi.

Audi A3 IAudi A3 I
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Audi
Artur Kuśmierzak

Ci, którzy szukają niewielkiego miejskiego autka z nutą luksusu powinni zainteresować się modelem A3, który nie jest tak duży jak A4, ale też jest bardziej atrakcyjny i dynamiczny niż nieco pokraczne A2. Pierwsza generacja kompaktowego Audi zadebiutowała w 1996 roku i bazowała na tej samej płycie podłogowej, na której później zbudowano VW Golfa IV, Audi TT oraz kilka innych aut z koncernu VW AG.

Audi A3 I
Audi A3 I © mat. prasowe / Audi

W 2000 roku auto przeszło drobny facelifting, a rok później do oferty dołączył 1,9-litrowy diesel TDI o mocy 101 koni mechanicznych. Produkcję A3 pierwszej generacji zakończono w 2003 roku, kiedy to z fabryk w niemieckim Ingolstadt i w brazylijskiej Kurytybie wyjechały ostatnie egzemplarze tego modelu. Samochód oferowany był z napędem na przednią lub obie osie. Ten kompakt premium z czterema pierścieniami na atrapie chłodnicy mógł być napędzany jednym z poniższych silników:

  • R4 8V 1,6 (101- 102 KM)
  • R4 20V 1,8 (125 KM)
  • R4 20V 1,8T (150- 180 KM)
  • R4 20V 1,8T (209- 225 KM) wersja S3
  • R4 8V 1,9 TDI (90- 110 KM) wtrysk bezpośredni
  • R4 1,9 TDI (101- 130 KM) pompowtryskiwacze

Spośród motorów benzynowych polecamy zarówno 1,6- i 1,8-litrowe R4. Szukający mocnych wrażeń powinni wybrać wersję S3, która jest jednak dość droga w eksploatacji ze względu na duży apetyt na paliwo.

Ci, którzy szczególnie cenią sobie oszczędność powinni kupić Audi A3 z 90-konnym 1,9-litrowy silnikiem TDI, z bezpośrednim wtryskiem. Ta jednostka nie będzie generowała tak wysokich kosztów utrzymania jak jej mocniejsza odmiana ponieważ nie posiada dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek.

Audi A3 I
Audi A3 I © mat. prasowe / Audi

Z palety silnikowej A3 8L odradzamy zakup A3 z jednostką wysokoprężną wyposażoną w pompowtryskiwacze, gdzie oprócz samych elementów podających paliwo podatne na awarie są: turbosprężarka, przepływomierz powietrza i dwumasowe koło zamachowymi. W autach z tym motorem wiele kłopotów przysparza też zawór recyrkulacji spalin EGR.

Same silniki należą do trwałych, usterkom ulega raczej ich osprzęt. W egzemplarzach z silnikami benzynowymi słabym punktem jest alternator. Awaryjny jest też układ kierowniczy, gdzie dochodzi do uszkodzenia uszczelniaczy w przekładni, objawami takiej usterki są wyciekający płyn układu wspomagania kierownicy, a także wyraźnie wyczuwalne drgania na kole kierownicy.

Audi A3 I
Audi A3 I © mat. prasowe / Audi

Ze względu na niskie zawieszenie niezwykle łatwo jest zniszczyć miskę olejową. Ponadto samo zawieszenie Audi A3 8L jest zbyt delikatne na polskie drogi, tu najczęściej uszkodzeniu ulegają: łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy i amortyzatory. Najdroższe są jednak same wahacze, które również ulegają zużyciu eksploatacyjnemu. W tym przypadku w grę wchodzą tylko części oryginalne nie polecamy zamienników, które dość szybko poddają się na naszych drogach.

Audi A3 I
Audi A3 I © mat. prasowe / Audi

Pomimo ocynkowania nadwozia na dachu auta mogą pojawić się purchle rdzy. Użytkownicy narzekają też na łuszczący się lakier na klamkach i przyciskach wewnątrz auta. Z drobnych usterek pojawiających się w Audi A3 należy wymienić: niesprawność centralnego zamka, wypalające się wyświetlacze komputera pokładowego oraz wyrabiające się mechanizmy odsuwania przednich foteli w autach 3-drzwiowych.

Audi A3 I
Audi A3 I © mat. prasowe / Audi

Podsumowując, Audi A3 8L to niemiecki kompakt premium, który lata swojej świetności ma już za sobą. Co prawda jazda nim może nadal cieszyć i dawać dużo frajdy, ale jeśli trafimy na zaniedbany egzemplarz koszty naprawy z pewnością drastycznie uszczuplą nasz portfel. Najtańsze sztuki Audi A3 I kupimy  na rynku wtórnym już za około 8000 zł.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach