WAŻNE
TERAZ

Wszystko jasne. Papież wybrał nowego metropolitę krakowskiego

Akumulator może wytrzymać więcej niż 5 lat. Wystarczą proste rzeczy i kilka minut

Obecnie akumulatory są marne i wytrzymują 3-5 lat? Trzeba je częściej wymieniać niż dawniej? Takie i podobne informacje pojawiają się coraz częściej. Zdaniem ekspertów to nieprawda. Chodzi o dbałość, a nie jakość produktów.

Akumulator nie wymaga wiele opieki, by posłużył nawet dwa razy dłużej. Jak kilkanaście lat temuAkumulator nie wymaga wiele opieki, by posłużył nawet dwa razy dłużej. Jak kilkanaście lat temu
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Oto #TOP2022. Przypominamy najlepsze materiały mijającego roku.

Zdaniem ekspertów prowadzących na YouTube kanał "mrAkumulator", każdy akumulator może bez problemu wytrzymać 10 lat przy minimum zaangażowania ze strony użytkownika. Musi się ono jednak pojawić najlepiej przed zimą i przed rozpoczęciem lata. Oto wskazówki, którymi dzielą się fachowcy.

Najważniejsza rzecz – ładuj dwa razy roku

Eksperci gwarantują, że ładowanie akumulatora dwa razy w roku, przed zimą i przed latem, wydłuży realnie jego żywotność – nawet dwukrotnie. Warunkiem jest korzystanie z dobrego prostownika. Dlaczego przed latem – skoro to zima wydaje się być oczywista?

Ponieważ to właśnie latem wbrew pozorom akumulator dostaje najbardziej w kość. To właśnie wysokie, a nie niskie temperatury wpływają najbardziej na jego żywotność. Ładowanie przed sezonem letnim pozwoli wymieszać elektrolit, co zmniejszy procesy korozyjne i przygotować akumulator do tych najtrudniejszych warunków. W zaniedbanych lub "zmęczonych" akumulatorach może dochodzić do tzw. samorozładowania.

Problemy z akumulatorem kojarzą nam się z zimą, gdyż właśnie przy niskich temperaturach ujawniają się wszystkie problemy spowodowane nieprawidłowym użytkowaniem go przez cały rok.

Warto jednak w tym punkcie podkreślić, że sporo zależy od sposobu eksploatacji samochodu. Jeśli jest on wykorzystywany najbardziej lub wyłącznie na krótkich dystansach, to akumulator potrzebuje częstszego ładowania – nawet co trzy miesiące. Wynika to z tego, że jazdy mogą być zbyt krótkie, by po rozruchu akumulator został odpowiednio naładowany alternatorem.

Podstawowy serwis

Minimum serwisowe dla akumulatora to uzupełnianie poziomu elektrolitu oraz czyszczenie. Jeśli jest taka możliwość (są tanie przyrządy) warto jeszcze sprawdzić gęstość elektrolitu. Ten – żeby się nie nadwyrężać – można sprawdzać tylko przed ładowaniem, czyli dwa razy w roku.

Z taką klemą i biegunem akumulator nie pracuje w warunkach optymalnych
Z taką klemą i biegunem akumulator nie pracuje w warunkach optymalnych © fot. Marcin Łobodziński

Klemy i bieguny można wyczyścić papierem ściernym albo niedrogim przyrządem. Warto też co jakiś czas wyczyścić obudowę akumulatora, by nie dochodziło do sytuacji, kiedy pojawiają się na niej prądy pełzające.

Sprawdzanie napięć

Napięcia można sprawdzić prostym miernikiem elektrycznym (multimetrem), choć tu warto przypomnieć, że musi mieć on sprawną baterię. Wbrew pozorom rozładowana bateria w mierniku może zaburzyć pomiar, a w przypadku akumulatora jest to istotne. Co mierzymy?

Z taką klemą i biegunem akumulator nie pracuje w warunkach optymalnych
Dokładną kontrolę akumulatora i pomiary można zlecić fachowcowi, który wydrukuje na koniec wszystkie parametry © fot. Marcin Łobodziński
  • Napięcie spoczynkowe – 12,55 do 12,8V kiedy auto jest wyłączone i zamknięte (otwarta tylko maska).
  • Napięcie rozruchu – do 10 V, absolutnym minimum jest 8,5 V – mierzone podczas uruchamiania samochodu.
  • Napięcie ładowania – 14,0-14,5 V mierzone podczas pracy silnika.
  • Spadki napięcia – maksymalnie 200 mV mierzone pomiędzy alternatorem i akumulatorem. Aby sprawdzić obwód zasilania, elektrodę miernika przykładamy do przewodu prądowego alternatora, a drugą do bieguna dodatniego akumulatora. Aby sprawdzić obwód masy, przykładamy jedną elektrodę do obudowy alternatora, a drugą do minusa akumulatora. Spadki mierzymy tylko wtedy, kiedy auto jest stare i pojawiają się problemy z ładowaniem akumulatora

Zachęcam też do obejrzenia materiału wideo, w którym wszystko jest wyjaśnione:

Gwarantuje że akumulator posłuży Ci 10 lat !

Marcin Łobodziński, dziennikarz Autokult.pl

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Thule prezentuje nowy boks bagażowy na hak. Arcos XL będzie idealny na zimowe wyjazdy
Thule prezentuje nowy boks bagażowy na hak. Arcos XL będzie idealny na zimowe wyjazdy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥