9 części, które lepiej wymienić na używane, ale oryginalne
Części używane mają swoich zwolenników i przeciwników, jednak trudno zaprzeczyć jednemu: oryginalne, pochodzące z rozbiórki, nierzadko zapewniają większą trwałość niż nowe zamienniki z dolnej półki. Ale to nie wszystko - są inne zalety części używanych. Niestety nie wszystkie można legalnie montować.
05.04.2021 | aktual.: 16.03.2023 14:03
Części używane budzą uzasadnione kontrowersje, bo niektórzy naprawdę przesadzają, montując niemal wszystko co się da kupić na szrocie lub u handlarzy. Niekiedy jest to jednak słuszna decyzja, bo jakość wielu zamienników jest daleka od poprawnej.
Nawet dobrane wg katalogu nowe elementy nie zawsze pasują do samochodu lub po prostu są mniej trwałe. Dotyczy to głównie tanich zamienników, które pozwalają naprawić auto maksymalnie niskim kosztem. W 9 wymienionych przypadkach lepiej poszukać elementów używanych.
Elementy nadwozia
Jeśli masz do wyboru nową część w postaci zamiennika i oryginalną z demontażu, to z reguły lepiej wybrać tę drugą. Nierzadko udaje się kupić część w takim kolorze, jaki ma twój samochód, co pozwala jeszcze dodatkowo zaoszczędzić na lakierowaniu. Element wygląda jak oryginalny, nie wyróżniając się stanem powłoki lakierniczej, dzięki czemu nie widać od razu, że samochód był naprawiany po kolizji. Może mieć też oryginalną grubość lakieru.
Inna sprawa to dopasowanie – niestety zamienniki nie zawsze udaje się dobrze spasować z resztą nadwozia i miewają tendencję do szybkiego korodowania, zwłaszcza tzw. reperaturki. Jeszcze czym innym jest wytrzymałość na uderzenia. Oryginalne zderzaki nie pękają tak szybko jak zamienniki.
Kupując elementy nadwozia, koniecznie trzeba sprawdzić, czy nie mają oznak korozji oraz czy są kompletne. Czasami trudno to ocenić po zdjęciach na aukcji, a sprzedawcy nie zawsze są w pełni szczerzy. Uwaga też na nowe zamienniki, bo i one nie muszą być kompletne, a ich dozbrojenie może kosztować tyle, że zakup okaże się całkowicie nieopłacalny.
Szyby
Szyby można podzielić na dwa rodzaje – czołową i pozostałe. Czołowa jest o tyle istotna, że ma realny wpływ na widoczność i komfort jazdy. Dlatego z reguły wymienia się ją na nową, choć używana nie musi być zła.
Jeśli już kupujecie nową szybę, to trzeba zwrócić uwagę na jej jakość (grubość). Może się bowiem okazać, że oryginał będzie lepszy, bo zapewni wyższy komfort akustyczny. Nic nie stoi na przeszkodzie, by kupić używaną szybę czołową, jeśli nie ma widocznych uszkodzeń.
Inna sprawa to szyby boczne i tylna. Te warto kupować używane, bo rzadko się przez nie patrzy dłużej niż kilka sekund. Tymczasem nowe bywają zwyczajnie drogie. Z kolei używane są bardzo tanie. Zdarza się jednak, że łatwiej będzie kupić kompletne drzwi lub klapę bagażnika z szybą niż samą szybę. Wybór to kwestia ceny.
Zobacz także
Światła
Przy wymianie oświetlenia zewnętrznego najważniejsza jest homologacja produktu, a taką mają elementy oryginalne. Te niestety są drogie jako nowe, ale używane lampy czy reflektory są zwykle zdecydowanie tańsze od zamienników. I takie warto kupować, choć z reflektorami trzeba być ostrożnym. Wypalone mogą bowiem świecić gorzej od nowych zamienników.
Z kolei tylne czy boczne lampy używane są tak tanie i tak trwałe, że w ogóle nie opłaca się zakładać nowych. Chyba, że w samochodach bardzo starych, w których są już mocno zniszczone, a wybór używanych sprowadza się do podobnych.
Felgi aluminiowe
Oryginalne felgi aluminiowe są wykonane z wysokiej jakości materiałów odpornych na działanie warunków atmosferycznych i uszkodzenia mechaniczne - w przeciwieństwie do tzw. chińczyków czy tanich produktów dostępnych u wulkanizatorów. Aby kupić obręcze aluminiowe podobnej jakości w zamienniku, trzeba korzystać z ofert z górnej półki, a to oznacza ceny 2-5 razy wyższe niż w przypadku używanych oryginałów.
Po zakupie felgi używane można oddać do regeneracji i będą wyglądały jak nowe. W porównaniu z obręczami o podobnej jakości i tak wyjdzie dużo taniej. Ponadto, nie ma obaw o niewłaściwe ET czy średnice i rozstawy otworów, a gniazda śrub/nakrętek są zazwyczaj wyjątkowo trwałe i dopasowane do śrub, więc nie trzeba ich wymieniać na nowe.
Zobacz także
Zaciski hamulcowe
Oryginalne zaciski hamulcowe są idealnie dopasowane do samochodu, ale po ok. 10 latach eksploatacji zwykle trzeba je poddać regeneracji, która wykonana prawidłowo do tanich nie należy. Dlatego przeglądając oferty zamienników łatwo skusić się na tanie części, wszak są nowe.
Niestety jakość chińskich produktów jest często tak niska, że lepiej jeździć ze starym zaciskiem niż z takim nowym. Elementy za 150-200 zł z reguły nie spełniają żadnych wymogów i szybko okaże się, że trzeba je będzie wymienić. Natomiast dobrej jakości zaciski renomowanych firm są po prostu drogie. Z kolei używane można kupić "za grosze" i warto takie zamontować, ale poprzedzając to ich regeneracją.
Układ wydechowy
O ile z reguły tłumik końcowy czy środkowy da się kupić w miarę tanio i dość dobrej jakości, to inne elementy wydechu wcale nie muszą być tanie. Różnego rodzaju łączniki, odcinki rur czy rozwidlenia mogą kosztować krocie. Jeśli skorodowały, to znaczy, że pospawanie jest tylko naprawą doraźną. Warto poszukać elementów używanych.
Nowe, ale tanie zamienniki tłumików końcowych niestety mogą odbiegać nie tylko jakością wyciszenia, ale także rozmiarami i kształtami, dlatego może się okazać, że po zakupie trzeba je jeszcze dopasować. Ponadto, nowy tani zamiennik może szybciej skorodować niż używany oryginał.
Niestety jest jeden szkopuł – zgodnie z prawem nie wolno montować używanych tłumików. Nawet jeśli są w stanie idealnym. Nie wiem, nie mnie pytajcie dlaczego, lecz Ministerstwo Infrastruktury. To ich pomysł.
Przewody gumowe
Jeśli nie są to elementy układu hamulcowego i paliwowego, to niekiedy zakup używanego przewodu układu chłodzenia lub dolotu powietrza może przynieść ogromne oszczędności. Nowe części są zwykle dostępne w ASO za niebotyczne kwoty, natomiast rzadko występujące zamienniki są wykonane z marnej jakości gumy. Lepiej poszukać części używanej, ale dobrze jest dokładnie ją obejrzeć. Jeśli guma jest spękana czy niewłaściwie zagięta, nie posłuży zbyt długo.
Hak holowniczy
Po co kupować oryginalny hak holowniczy, jeśli nowy zamiennik kosztuje tyle samo? Ceny nie są dziełem przypadku czy naciągania, lecz nierzadko odzwierciedlają jakość. Często zamienniki nie do końca pasują i wymagają pewnych modyfikacji w aucie, a jakość gniazd elektrycznych pozostawia wiele do życzenia. Oryginalne haki pasują idealnie i często nie wymagają żadnych cięć.
Jeśli hak nie jest skorodowany i nie był w żaden sposób naprawiany, to używany oryginał jest lepszym wyborem niż nowy, tani zamiennik. Oczywiście najlepiej jest kupić markowy nowy hak, ale ceny są 3-4 razy wyższe niż tych tanich.
Osprzęt silnika
Bardzo ogólnie ale alternator, kompresor klimatyzacji, rozrusznik, pompy, czujniki… to elementy, które zazwyczaj można kupić w postaci zamiennika, ale te, których cena jest podobna do używanych lub niedużo wyższa, mają wyjątkowo niską jakość.
Trudno jest kupić w rozsądnej cenie dobrej jakości produkt, dlatego lepiej wybrać używany. Można go też oddać do regeneracji i wówczas jest jak nowy oryginał. Jeśli chodzi o czujniki, takie jak sondy lambda, to nierzadko silnik nie chce poprawnie pracować na zamiennikach. Ponadto niektóre czujniki są wyjątkowo tanie jako używane, a wyjątkowo drogie jako nowe, więc nawet jeśli mają posłużyć krócej, to i tak może być to opłacalne.