Co to jest i jak działa ABS?
ABS, czyli z niemieckiego Antiblockiersystem, to element układów hamulcowych pojazdów mechanicznych, który ma zapobiegać blokowaniu kół w trakcie hamowania. Jest to realizowane przez pulsacyjne zmniejszanie i zwiększanie siły hamowania tak, by utrzymać koło na granicy poślizgu.
09.05.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:40
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są elementy układu ABS
- jak działa ABS
- jaki jest cel stosowania ABS
- od kiedy ABS jest obowiązkowy w Europie
Główne elementy składowe systemu ABS to czujniki prędkości obrotowej kół, modulatory ciśnienia oraz sterownik, który analizuje sygnały z sensorów i na ich podstawie wprowadza korekty siły hamowania. Najczęściej dwa pierwsze podzespoły wydzielone są indywidualnie dla każdego z kół. Zazwyczaj producenci samochodów stosują czujniki indukcyjne, które współpracują z obracającymi się wraz z kołami tarczami zębatymi.
Gdy w trakcie hamowania przynajmniej z jednego z kół dojdzie do sterownika sygnał, że jego prędkość obrotowa się zmniejszyła, co może wskazywać na poślizg, ABS redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym dla tego koła.
Gdy ono znów zaczyna się obracać z właściwą prędkością, siła hamowania jest zwiększana. Cały proces odbywa się bardzo szybko, pulsacyjnie i pozwala na utrzymanie poślizgu na poziomie około 10-30 procent.
Hamowanie prowadzone w takiej formie pozwala zrealizować trzy podstawowe cele stosowania ABS-u:
- utrzymać kierowalność auta w trakcie hamowania
- nie dopuścić do utraty stabilności samochodu podczas hamowania
- skrócić drogę hamowania
Najważniejszymi celami, dla jakich stosuje się ABS są dwa pierwsze z powyższych punktów. Trzeci zazwyczaj nie jest realizowany z uwagi na priorytet pierwszego i drugiego.
Uruchomienie systemu ABS w samochodzie podczas hamowania z dużą siłą, jest odczuwalne przez kierowcę w postaci drgań na pedale hamulca. Towarzyszy temu dźwięk brzmiący jak tarcie twardym przedmiotem o chropowatą powierzchnię.
Systemy ABS są obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów osobowych sprzedawanych w Unii Europejskiej od 1 lipca 2004 roku. W Polsce ten przepis został wprowadzony w 2006 roku. Systemy te montuje się także między innymi w motocyklach oraz pojazdach ciężarowych i przyczepach.