Używany Opel Vectra C - typowe awarie i problemy
Jeśli chcecie kupić przestronny samochód klasy średniej z optymalnym silnikiem, a głównym kryterium, jakim się kierujecie, jest zdrowy rozsądek, to idealnym wyborem będzie Opel Vectra. Dziś dokładniej przyjrzymy się 3. generacji tego auta oznaczonej symbolem C.
09.12.2010 | aktual.: 30.03.2023 10:02
Opel Vectra C jest wytworem globalnego koncernu GM. To samochód, który nigdy nie budził żadnych kontrowersji ani tym bardziej emocji. Pamiętajmy jednak, że twórcy tego auta mieli na uwadze inne aspekty.
Samochód ma być przede wszystkim dyskretny, ekonomiczny, tani w utrzymaniu i przestronny. Tak naprawdę Vectra nie kojarzy się z niczym konkretnym i dla większości osób, które nie miały z nią do czynienia, jest wielką niewiadomą.
Postanowiliśmy przyjrzeć się awaryjności tego wozu. Vectra C zadebiutowała w roku 2002 i przez 3 lata była produkowana w niezmienionej formie w nadwoziach sedan, liftback i kombi. W 2005 roku pojazd przeszedł gruntowny lifting, który znacznie poprawił jego wygląd. Auto produkowane było w Niemczech ze znaczkiem Opla i w Anglii z logo Vauxhall. Pod maską Vectry C pracowały następujące jednostki napędowe:
- 1,6 16V (100 KM)
- 1,8 (122-140 KM)
- 2,0 T (175 KM)
- 2,2 (147-155 KM)
- 2,8 (230-250 KM)
- 2,8 OPC (250-280 KM)
- 3,2 (211 KM)
- 1,9 CDTI (100,120-150 KM)
- 2,0 DTI (101 KM)
- 2,2 DTI (125 KM)
- 3,0 CDTI V6 (177-184 KM)
Napęd przekazywany był za pomocą 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej bądź 6-stopniowego automatu. Dla szukających kompromisu pomiędzy osiągami a spalaniem dobrym wyborem będą dwie wersje benzynowe - 1,8 lub 2,2. Jeśli chcecie poczuć namiastkę sportowych emocji i dysponujecie nieco większym zasobem gotówki, wówczas na uwagę zasługują dwie turbodoładowane jednostki napędowe, czyli 2,0 T i 2,8-litrowe V6.
Zwolennicy diesli powinni zdecydować się na jeden z motorów 1,9 CDTI, które montowano również w Fiatach jako JTD i Saabach jako TiD. Silniki te cieszą się dobrą opinią wśród użytkowników. Nie polecamy diesla o pojemności 3,0 litra, który w wyniku złej konstrukcji może łatwo ulec zatarciu.
W motorach 2,2 DTI awaryjny okazuje się układ doładowania. Natomiast w mniejszym, 2-litrowym DTI zacierają się pompy wtryskowe. Najwięcej problemów w Vectrze C sprawia zawieszenie. Z przodu szybko wybijają się sworznie wahaczy, łożyska kolumny resorującej i łączniki stabilizatorów.
Z tyłu dość często dochodzi do niepożądanej zmiany geometrii kół. W niektórych egzemplarzach z jednostkami wysokoprężnymi pod maską występują również problemy z osprzętem silnika. Kolejnym słabym punktem Vectry C jest elektryka.
Ponadto wielu użytkowników narzeka na problemy z centralnym zamkiem i usterki panelu klimatyzacji. Kierowcy tych Opli skarżą się również na pękające przewody od intercoolera. Co więcej, w niektórych egzemplarzach pojawiają się awarie cięgna klap wirowych w kolektorze dolotowym. Występują również wycieki z nieszczelnej, zębatkowej przekładni kierowniczej.
Są jednak również dobre strony tego auta. Jego największymi atutami są doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne i duża dostępność tanich części zamiennych. Wyeliminowanie rdzy to wielki postęp w stosunku do poprzedniego modelu Vectry oznaczonego symbolem B, który był podatny na korozję.
Podsumowując: Opel Vectra C to samochód skierowany do rodzin, które liczą na przestronność, ekonomiczność i niewielkie koszty utrzymania. Jeśli lubicie dyskretne auta i nie musicie wyróżniać się z tłumu, zakup tego Opla będzie dobrym wyborem. Najtańsze egzemplarze na internetowych portalach aukcyjnych kosztują około 20 000 zł, jednak często są bardzo wyeksploatowane.
Oprócz jednostek napędowych dla przeciętnego Kowalskiego, w palecie silnikowej znajdzie się też coś dla fanów szybkiej jazdy. Prawdziwym rarytasem jest wersja OPC.