Samochody używaneOpelUżywany Opel Vectra C w pigułce. Tanio, przestronnie i wygodnie

Używany Opel Vectra C w pigułce. Tanio, przestronnie i wygodnie

Opel Vectra C
Opel Vectra C
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Opel
Marcin Łobodziński
01.11.2020 08:44, aktualizacja: 16.03.2023 15:44

Choć Opla Vectrę kojarzy się jako auto niższej kategorii i minęło już dobre 12 lat od zakończenia produkcji, to w kategorii przestronnych tanich wozów rodzinnych wciąż jest bardzo dobrą propozycją. Pod maską ma kilka udanych silników, a ceny aut zaczynają się od mniej niż 5000 zł.

Roczniki: 2002-2008 (lifting 2005 r.)

Ceny rynkowe: 3-20 tys. zł

Awaryjność: przeciętna

Koszty eksploatacji: niskie

Wersje nadwoziowe: sedan, liftback, hatchback (jako Signum), kombi

Poj. bagażnika: liftiback i sedan: 500 l; kombi: 530 l; Signum: 365 l

Silniki benzynowe w Oplu Vectrze C:

  • 1.6 (100 i 105 KM)
  • 1.8 (122 i 140 KM)
  • 2.0 T (175 KM)
  • 2.2 (147 i 155 KM)
  • 2.8 T (230 i 250 KM)
  • 3.2 (211 KM)

Silniki Diesla w Oplu Vectrze C:

  • 1.9 CDTi (100, 120 i 150 KM)
  • 2.0 DTI (100 KM)
  • 2.2 DTI (120 KM)
  • 3.0 V6 CDTI (177 i 184 KM)

Wersja sportowa: OPC 2.8 V6 Turbo (255 i 280 KM)

Opel Vectra C jest już sukcesywnie wypierany przez następcę – Insignię – którego znacznie łatwiej kupić. Wiele vectr skończyło na złomie, z różnych powodów, niekoniecznie po wypadku. Auta mocno korodują, jeśli były naprawiane blacharsko, choć naprawdę bezwypadkowe trzymają się dobrze. Powinien być to jeden z ważniejszych elementów do obejrzenia przy zakupie.

O wnętrzu można mówić różne rzeczy, ale przestronności nie da się mu odmówić.
O wnętrzu można mówić różne rzeczy, ale przestronności nie da się mu odmówić.© fot. mat. prasowe / Opel

Kolejnym ważnym obszarem jest zawieszenie, którego konstrukcja nie jest już tak prosta jak w poprzednich generacjach. Układ niezależny dobrze prowadzi auto, ale jest też bardziej czuły na zmiany geometrii i luzy. Usunięcie wszystkich może pochłonąć ponad 1000 zł. Szczególnie istotne jest nie przednie, lecz tylne zawieszenie, które bywa mocno zaniedbane. Warto też wiedzieć, że niektóre samochody mogą mieć adaptacyjne amortyzatory, dość drogie w wymianie (regeneracja ok. 500-600 zł za sztukę).

Zakup Opla Vectry należy rozpatrywać dwojako – auto za kilka tys. zł powinno przede wszystkim przejść badanie techniczne i nie wykazywać dziwnych zachowań na drodze (drgania, ściąganie itp.). Natomiast samochód za 15-20 tys. zł, który ma służyć długo, powinien być w dobrej kondycji blacharskiej i mechanicznej, najlepiej bezwypadkowy. W obu jednak przypadkach dość istotna jest wersja silnikowa.

Najbezpieczniej wybrać jednostkę benzynową 1.8 o mocy 122 KM i cieszyć się dobrą trwałością, prostotą oraz możliwością jazdy na LPG. Motor o mocy 140 KM też się do tego nada i ma nieco lepsze osiągi, lecz trudniej (drożej) reguluje się zawory. Tu sytuację może ratować po prostu instalacja z lubryfikacją gniazd zaworów. Ważna uwaga - silnik 2.2 o mocy 155 KM ma bezpośredni wtrysk i nie nadaje się do gazowania.

Inną bezpieczną opcją jest motor wysokoprężny 1.9 CDTi, bez znaczenia w której odmianie. Natomiast ma znaczenie moc, jeśli zależy wam na dobrej dynamice – musi to być wersja 150-konna. Nie warto kusić się na inne diesle.

Jeśli auto ma w miarę udokumentowaną historię i nie za duży przebieg, można polecić benzynowy silniki 2.0 T, który jest kompromisem pomiędzy osiągami a niezawodnością. Silniki V6 najlepiej zostawić mechanikom lub pasjonatom, bo koszty serwisu mogą przekroczyć zdrowy rozsądek. Ryzykownego diesla 3.0 warto kupić pod warunkiem, że pochodzi z dobrych rąk i jest to jeden z ostatnich roczników.

Kombi wygląda na gigantyczne, choć w praktyce bagażnik nie ma rekordowej pojemności.
Kombi wygląda na gigantyczne, choć w praktyce bagażnik nie ma rekordowej pojemności.© fot. mat. prasowe / Opel

To, co często psuje się w vectrach, to przede wszystkim elektryka (nierzadko skorodowane styki i wiązki), wyposażenie i osprzęt. Mechanicy doskonale znają ten model i jego problemy, więc takie rzeczy nie powinny odstraszać. Natomiast rynek części zamiennych jest ogromny, zwłaszcza używanych. Dużo jest anglików, zatem każdy element można kupić, nawet najbardziej nietypowy.

Patrząc na Vectrę jako samochód za ok. 5-10 tys. zł - po prostu do jeżdżenia i bez żadnych sentymentów - to jest dobrą propozycją. Oferuje przestronne wnętrze, duże poczucie bezpieczeństwa i nierzadko dobre wyposażenie. Samochód jest wygodny i w miarę tani w utrzymaniu. Natomiast zastanawiając się nad zakupem auta w okolicach ok. 20 tys. zł, warto poszukać naprawdę ładnego egzemplarza lub ciekawej wersji (np. takiej z pakietem OPC).

Typowe niedomagania w Oplu Vectrze C:

  • usterki wyposażenia i elektryki
  • usterki niektórych silników – diesle DTI oraz benzyniaki V6
  • dość niska trwałość zawieszenia
  • silna korozja w autach naprawianych blacharsko
  • osprzęt diesla 1.9 CDTI (do opanowania przez fachowca)

Czego szukać: samochodu po faceliftingu, w którym poprawiono kilka niedociągnięć

Czego unikać: wersji z silnikiem V6 (benzyniaki i diesle)

Optymalna kwota na zakup: 10 tys. zł

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)