Zredukuj przy przyspieszaniu. Silnik ci za to podziękuje

Właściwa technika prowadzenia pojazdu jest kluczowa nie tylko dla zmniejszenia zużycia paliwa, ale również dla zmniejszenia zużycia samochodu. Niestety, wygoda i nowoczesne turbodoładowanie sprawiły, że coraz częściej popełniamy prosty błąd.

Manualna skrzynia biegów
Manualna skrzynia biegów
Źródło zdjęć: © WP
oprac. MLŃ

04.11.2024 09:14

Niemal powszechne turbosprężarki, które zapewniają "mocny dół" (oraz spełnianie norm czystości spalin), stały się głównym powodem wpadek kierowców. Skoro droga jest wolna, a samochód wydaje się przyspieszać wystarczająco po wciśnięciu pedału gazu, rezygnujemy z redukcji biegu. Jest to jednak błąd, który negatywnie wpływa na silnik.

  

Wielu kierowców uważa, że przyspieszanie przy niższych obrotach jest lepsze ze względu na mniejsze natężenie hałasu z układu wydechowego. Niemniej jednak, silnik nie jest przystosowany do dużego obciążenia przy niskich obrotach. W takich warunkach jego wydajność spada - energia z paliwa przeznaczana jest bardziej na generowanie ciepła niż na faktyczne przyspieszenie. Skutkuje to wyższym spalaniem i nagrzewaniem się silnika, szczególnie wnętrza cylindrów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nadmierne nagrzewanie się tych elementów może prowadzić do nierównomiernego spalania mieszanki paliwowej i problemów z zapłonem. W efekcie następuje nierównomierne rozłożenie sił w cylindrze, co przyczynia się do szybszego zużycia silnika. Turbodoładowane jednostki napędowe, obecne w większości nowych samochodów, są szczególnie wrażliwe na takie przyspieszanie, zwiększa się wówczas ryzyko przedwczesnego zapłonu mieszanki.

Badania przeprowadzone przez japońskie firmy Toyota i Denso wykazały, że przy przyspieszaniu bez redukcji, w silniku mogą pozostać żarzące się resztki paliwa i oleju. Takie cząstki na niskich obrotach zwiększają szansę na niekontrolowane zapłony, co skraca żywotność tłoków i świec zapłonowych.

Redukcja biegu przed przyspieszeniem jest również zalecana przez instruktorów jazdy podczas kursów. Wyprzedzanie jest ryzykownym manewrem, który wymaga dynamicznego, szybkiego zakończenia. Zredukowanie biegu pozwala wykorzystać pełne możliwości pojazdu i szybko dokończyć manewr wyprzedzania.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)