Poradniki i mechanikaŻółte tablice na aucie, które "nie powinno ich mieć". Nie zawsze musi być zabytkowe

Żółte tablice na aucie, które "nie powinno ich mieć". Nie zawsze musi być zabytkowe

Widzieliście kiedyś żółte tablice przeznaczone dla pojazdów zabytkowych na samochodzie, który z zabytkiem ma niewiele wspólnego? Wbrew pozorom nie jest to błąd urzędnika. Auto nie zawsze musi spełniać wymogi wiekowe.

Auto było produkowane do 1999 r., więc minęło 15 lat od zakończenia produkcji, ale na pewno nie jest 30-letnie i jest bardzo dalekie od oryginału. Nie mniej jednak ma żółte tablice w pełni legalnie.
Auto było produkowane do 1999 r., więc minęło 15 lat od zakończenia produkcji, ale na pewno nie jest 30-letnie i jest bardzo dalekie od oryginału. Nie mniej jednak ma żółte tablice w pełni legalnie.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

23.07.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:49

Aby samochód został uznany za zabytkowy, musi spełnić następujące warunki:

  • mieć minimum 30 lat,
  • być nieprodukowanym od przynajmniej 15 lat,
  • w 75 proc. musi być oryginalny.

Są od tego jednak pewne wyjątki, takie jak duża unikatowość modelu czy rozwiązań technicznych, należał do osoby ważnej lub brał udział w wydarzeniu o znaczeniu historycznym. Na dobrą sprawę wiele zależy też od konserwatora zabytków, który przyznaje status zabytku pojazdom w dużym stopniu uznaniowo. Czy to oznacza, że auto niespełniające powyższych warunków może się prześlizgnąć przez przepisy i otrzymać żółte blachy? W pewnym sensie tak.

Auto stanowi element kolekcji

Jeśli właściciel pojazdu tworzy kolekcję, to pojedyncze auta nie muszą spełniać warunków odnośnie wieku czy stanu technicznego. I tak przykładowo, kolekcjonerzy aut amerykańskich mogą takie tablice dostać na auto wyprodukowane nawet po 2000 roku, albo właściciel kolekcji sportowych toyot na każdą celicę, suprę czy MR2, niezależnie od wieku. Nie musi być też żadnym rarytasem czy autem bliskim oryginału.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)