UE chce zmian w prawach jazdy. Pierwsze głosowanie potwierdziło
Parlament Unii Europejskiej przyjrzał się zmianom, które mają dotknąć kierowców. Przepisy mają sprawić, że Europa zmniejszy liczbę śmiertelnych ofiar na drogach. Obecnie ginie na nich 20 tys. osób rocznie.
28.02.2024 | aktual.: 28.02.2024 16:09
Pierwsze głosowanie nad nowymi zmianami miało miejsce w Parlamencie Europejskim w środę, 28 lutego. Dalsze prace będą mieć jednak miejsce dopiero po czerwcowych wyborach.
Jakie zmiany są planowane?
Kierowcy mający prawo jazdy kategorii A i/lub B (to motocykle i samochody osobowe) otrzymają uprawnienia na 15 lat. Kierowcy jeżdżący busami czy ciągnikami siodłowymi będą mieli prawo jazdy na 5 lat. Posłowie nie popierają skrócenia ważności praw jazdy dla osób starszych — jak proponuje Komisja — aby uniknąć dyskryminacji i zapewnić im prawo do swobodnego przemieszczania się oraz uczestnictwa w życiu gospodarczym i społecznym.
Posłowie zgodzili się, by kierowcy sami oceniali swoją zdolność do prowadzenia pojazdów podczas wydawania i odnawiania prawa jazdy, pozwalając krajom UE zdecydować, czy samoocena powinna zostać zastąpiona badaniem lekarskim z minimalnym zestawem kontroli m.in. wzroku i układu krążenia kierowców. Wcześniej mówiono o obowiązkowych badaniach starszych osób przy odnawianiu prawa jazdy.
Z racji sporej liczby wypadków powodowanych przez młodych kierowców, planowane jest wprowadzenie dwuletniego okresu próbnego, gdy kary będą bardziej surowe, a limit alkoholu we krwi obniżony.
Biorąc pod uwagę złą sytuację na rynku kierowców zawodowych, unijni urzędnicy proponują również, by zezwolić 18-latkom na uzyskanie prawa jazdy na prowadzenie ciężarówki lub autobusu z maksymalnie 16 pasażerami, pod warunkiem posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych. Ponadto, 17-latkowie powinni również kwalifikować się do uzyskania prawa jazdy na samochody osobowe lub ciężarowe, jeśli towarzyszy im doświadczony kierowca.
Szkolenia kierowców mają obejmować również testy ryzyka sytuacji. Przygotowane scenariusze mają sprawić, że młodzi użytkownicy pojazdów zwrócą większą uwagę na pieszych, cyklistów, jak i osoby używające osobistych środków transportu.
Co więcej, ma zostać położony nacisk na uświadomienie ryzyka korzystania z telefonu, poruszania się w trudnych warunkach pogodowych, korzystania z nowoczesnych systemów bezpieczeństwa.
Wprowadzone mają być ramy prawne, dzięki którym prawo jazdy w telefonie będzie uznane przez wszystkie organy w całej Europie. To oznacza również, że punkty karne przyznane za granicą będą liczyć się w Polsce.
Co dalej?
Projekt przepisów dotyczących praw jazdy w UE został przyjęty 339 głosami za, 240 głosami przeciw, przy 37 wstrzymujących się. Parlament zakończył pierwsze czytanie. Nowy parlament, który zostanie wybrany 6-9 czerwca 2024 roku, będzie kontynuował pracę nad przepisami.