Zimowe paliwo od 16 listopada. Oto co oferują konkretne firmy
Zgodnie z prawem od 16 listopada w całej Polsce sprzedawane może być jedynie paliwo zimowe. Każda firma musi spełnić minimalne wymagania określone przepisami, ale nie znaczy to, że nie wolno sprzedawać paliwa, którego parametry wyprzedzają normę. Na polskim rynku jest tak w kilku przypadkach.
12.11.2023 | aktual.: 17.11.2023 09:25
Zima jest dla kierowców wymagającą porą roku. Szczególnie dla tych, którzy dysponują samochodami z silnikiem Diesla. Nie od dziś wiadomo, że w takich pojazdach najczęściej dochodzi do problemów z uruchomieniem jednostki napędowej wskutek działania mrozu. Problem może stanowić nie tylko akumulator, ale też paliwo. W zwykłym oleju napędowym w temperaturze poniżej zera wytrącają się kryształki parafiny. Mogą one zatkać filtr paliwa lub wtryskiwacze, co unieruchomi samochód. Dlatego właśnie przepisami określono terminy, w których paliwo musi być wzbogacane specjalnymi dodatkami, zmieniającymi jego parametry.
Od 1 października do 15 listopada przepisy wymagają, by oferowany na polskich stacjach olej napędowy charakteryzował się temperaturą zablokowania zimnego filtra wynoszącą przynajmniej -10 st. C. To tak zwany olej przejściowy. Od 16 listopada przepisy wymagają, by na stacjach było sprzedawane paliwo zimowe. Wartość temperatury zablokowania zimnego filtra (CFPP) nie może być wyższa niż -20 st. C.
Czy znaczy to, że wszystkie paliwa są takie same? Niekoniecznie. Przepisy określają minimalne wymogi względem oleju napędowego, ale nie zakazują sprzedaży paliwa, które przekraczałoby te parametry. Co w ramach paliwa standardowego i premium oferują najwięksi gracze na rynku? Z odpowiednim wyprzedzeniem zadałem to pytanie przedstawicielom dużych firm, działających w Polsce. Zaczynamy od tych, które odpowiedziały na nasze pytanie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Orlen
Od 16 listopada do końca lutego 2024 r. na stacjach Orlen dostępny będzie olej napędowy zimowy. Temperatura blokady zimnego filtra oleju napędowego zarówno w gatunku standardowym Efecta ON, jak i w gatunku Premium Verva ON nie może być wyższa niż -20 st. C (zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych). Temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP) wpływa głównie na proces uruchomienia silnika, a także jego prawidłową pracę podczas jazdy. Olej napędowy zimowy charakteryzuje się również niższą temperaturą mętnienia w porównaniu z olejem letnim.
Jeśli chodzi o liczbę cetanową to dla oleju Verva ON jej wartość wynosi minimum 55, przy minimum 51 dla Efecta ON. Dzięki temu parametrowi olej napędowy Verva poprawia właściwości eksploatacyjne pojazdu, ułatwia rozruch, zwiększa dynamikę silnika i obniża temperaturę jego pracy – poinformowało mnie Biuro Prasowe Orlen.
Moya
W okresie zimowym, istotnym parametrem oleju napędowego jest temperatura, przy której może wytrącić się w nim parafina. Taki proces grozi zablokowaniem filtra paliwa i unieruchomieniem pojazdu. Dlatego nasz olej napędowy wzbogacony jest o specjalne dodatki, które nie tylko zapobiegają wytrącaniu się parafiny, ale także obniżają temperaturę krzepnięcia paliwa. Dodatkowo, poprawiają rozruch silnika w zimie. Warto podkreślić, że wszystkie nasze paliwa, w tym standardowy olej napędowy i uszlachetniony "diesel" ON Moya Power, spełniają surowe normy określone przez polskie prawo. Temperatura blokowania zimnego filtra w okresie zimowym wynosi znacznie poniżej -20 st. C.
– ON Moya Power to produkt stworzony we współpracy z Instytutem Nafty i Gazu z Krakowa. Formuła paliwa ON Moya Power zawiera kompleks dodatków, w tym detergenty, które utrzymują czystość wtryskiwaczy, składniki przeciwpiankowe, inhibitor chroniący przed korozją, substancje smarnościowe zapobiegające zużyciu pomp paliwowych, odwaniacz niwelujący nieprzyjemne zapachy, stabilizatory polepszające trwałość paliwa oraz depresator eliminujący wytrącanie się parafiny – mówi autokult.pl Paweł Doliński, kierownik ds. logistyki w Anwim S.A.
MOL
Wszystkie zimowe paliwa oferowane na stacjach MOL w Polsce z zapasem spełniają obowiązujące normy. I tak, jeśli chodzi o temperaturę zablokowania zimnego filtra, według pomiarów firmy MOL wynosi ona pomiędzy -25 a -30 st. C. Temperatura mętnienia paliw zimowych mieści się w zakresie -8 do -11 st. C i choć w naszym klimacie nie określa jej norma, to rynkowy standard w Europie Środkowo-Wschodniej to okolice -6 do - 9 st. C. Również liczba cetanowa dla paliw MOL utrzymuje się w okolicach 1-1,5 jednostki powyżej wymaganego normą poziomu.
"W przypadku paliw premium stosujemy dodatki zapewniające dodatkową ochronę silnika i bezawaryjną eksploatację również zimą. Na bieżąco badamy nasze paliwa we własnych laboratoriach, jak i w niezależnym, austriackim laboratorium, dlatego możemy zapewnić klientów, że nasze paliwa oferują następujące korzyści: znakomite właściwości antykorozyjne, znakomita stabilność oksydacyjna, szczególnie w przypadku paliw premium, wyższa liczba centanowa (w przypadku oleju napędowego) i mniejsze tarcie (w przypadku benzyny), wyjątkowe właściwości w zakresie utrzymania czystości zarówno silników starszego typu, jak i nowoczesnych konstrukcji, eliminacja powstawania nagaru na zaworach dolotowych silników z pośrednim wtryskiem paliwa, eliminacja zabrudzenia wtryskiwaczy" – informuje autokult.pl biuro prasowe sieci MOL.
Amic Energy
Standardowe paliwo spełnia normy narzucone przez prawo. Olej napędowy premium charakteryzuje się wyższą liczbą cetanową, co ma ułatwiać zapłon.
BP
Paliwa spełniają normy określone przepisami. Przed rokiem, w oparciu o dane historyczne, firma informowała autokult.pl, że w okresie zimowym temperatura mętnienia oleju napędowego dostępnego w dystrybucji w okresie zimowym wynosi średnio -8 stopni Celsjusza, a temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP średnio -28 st. C.
Circle K
Od 16 listopada na wszystkich stacjach Circle K zostanie wprowadzona oferta paliw zimowych. Ich parametry są zgodne z przepisami określonymi w rozporządzeniu oraz są dostosowane do panujących warunków pogodowych. Paliwa obecnie dostarczane na stacje sieci charakteryzują się temperaturą zablokowania zimnego filtra na poziomie nie wyższym niż -25 st. C.
Co więcej, wzbogaciliśmy nasze paliwa miles i milesPLUS o dodatki uszlachetniające, które chronią silnik i wspomagają jego prawidłową pracę, zwiększając ochronę silnika przed wpływem niskich temperatur.
Naszą ofertę i parametry paliw będziemy na bieżąco dostosowywać do warunków atmosferycznych, jednocześnie zapewniając klientom produkty o optymalnych właściwościach.
Shell
Firma deklaruje, że paliwa nie tylko spełniają wymogi prawa, ale pod względem wartości temperatury zablokowania zimnego filtra często również wykraczają poza nie.
Przy obecnej pogodzie osoby, które zamierzają jeździć po polskich drogach, nie muszą jeszcze obawiać się o zimowe własności paliwa. Jeżeli jednak zamierzacie na dłużej zostawić unieruchomiony samochód albo będziecie bardzo mało jeździć, lepiej poczekać i zatankować zimowe paliwo. W końcu niespodzianki pogodowe nie są czymś niespotykanym.
A które paliwo wybrać, kiedy już nadejdą srogie mrozy? Najpewniejsze wydają się te produkty, w przypadku których deklarowana jest temperatura zablokowania filtra niższa od wymaganych -20 st. C. Nie bez znaczenia jest jednak również liczba cetanowa. Jeśli jest podwyższona, będzie to ułatwiało rozruch samochodu z zimnym silnikiem.