Zapewnij sobie komfort i dynamikę jazdy z Mazdą 3

Zakup nowego samochodu to bardzo poważna decyzja, którą należy pod wieloma względami przemyśleć, aby dokonać właściwego wyboru. Znakomitej większości kierowców zależy przede wszystkim na takich kwestiach jak atrakcyjny wygląd samochodu, wysoki komfort podróżowania i niezawodność. Ważne jest, aby auto dostarczało swojemu właścicielowi również pozytywnych emocji, a te zapewnią cechy takie jak odpowiednia dynamika i dobre właściwości jezdne. Te i inne cechy można znaleźć w jednym samochodzie, którym jest Mazda3.

Zapewnij sobie komfort i dynamikę jazdy z Mazdą 3
Platforma Autokult

28.02.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:15

Mazda3 na rynku – od kiedy?

Mazda3 to kompaktowy samochód sklasyfikowany w segmencie C. Model ten jest bezpośrednim następcą cieszącej się w XXI wieku dużą popularnością Mazdy 323, która była produkowana przez 26 lat i doczekała się sześciu odsłon. Mazda3 została zaprezentowana po raz pierwszy w 2003 roku w wersji hatchback, na targach motoryzacyjnych odbywających się w Genewie, a rok później do sprzedaży została wprowadzona odmiana o nadwoziu sedan. Stylistyka auta znacząco odbiegała od konserwatywnej bryły poprzedniczki i prezentowała się znacznie bardziej nowocześnie. Ponadto nowy model mógł się pochwalić dużo większymi wymiarami nadwozia.

Mimo że rozstaw osi zwiększył się nieznacznie, bo zaledwie o 3 cm, to Mazda3 hatchback pierwszej generacji była aż o 23 cm dłuższa od modelu 323. Nowa wersja kompaktowego auta otrzymała też mocniejsze jednostki napędowe. Najmniejszy silnik benzynowy o pojemności 1349 cm3 generował 84 KM (najsłabszy model 323 zasilany benzyną miał pojemność 1324 cm3 i 74 KM), a najmocniejsza jednostka o pojemności 2261 cm3 osiągała 156 KM.

W 2006 roku koncern wprowadził jeszcze sportową odmianę MPS o tej samej pojemności skokowej i mocy podniesionej do 263 KM. Pierwsza generacja Mazdy 3 miała również dwie jednostki wysokoprężne o pojemnościach 1.6 oraz 2.0, które generowały odpowiednio moc 109 oraz 143 KM. Wszystkie silniki, zarówno benzynowe, jak i diesle miały cztery cylindry. Już w najniższej wersji wyposażeniowej standardowa odmiana auta miała bogate wyposażenie, które obejmowało m.in. manualną klimatyzację, system ABS, 4 poduszki powietrzne oraz elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka.

Druga generacja Mazdy 3 została oficjalnie zaprezentowana w 2008 roku. Sylwetka samochodu nabrała znacznie bardziej sportowego charakteru, natomiast we wnętrzu zrezygnowano z prostych linii na rzecz bardziej okrągłych kształtów. Główną gamę silników ponownie stanowiły jednostki benzynowe o mocy 105–264 KM, a ich uzupełnieniem były trzy silniki wysokoprężne, które generowały kolejno 115, 150 oraz 185 KM. W podstawowym wyposażeniu auta znajdowały się m.in. systemy ABS, EBD (Electronic Brakeforce Distribution) oraz TCS (system kontroli trakcji), 4 poduszki powietrzne, klimatyzacja i radio z odtwarzaczem CD.

W roku 2013 przedstawiono oficjalnie trzecią generację kompaktowej Mazdy. Model ten został zaprojektowany zgodnie z filozofią KODO („dusza ruchu”). Duża atrapa chłodnicy i dynamiczna, bardzo elegancka sylwetka to znaki rozpoznawcze kolejnej generacji „trójki”. To właśnie w tej odsłonie znalazły się nowoczesne jednostki napędowe wykonane w technologii Skyactiv. Najmocniejszy z nich, dwulitrowy silnik benzynowy o oznaczeniu Skyactiv-G i mocy 165 KM wyposażony został w technologię i-ELOOP – system odzyskiwana energii podczas hamowania. Również podstawowe wyposażenie zostało wzbogacone w porównaniu z drugą generacją i znajdowały się w nim takie elementy jak TPMS (Tire Pressure Monitoring System), HLA (asystent ruszania na wzniesieniach), elektrycznie sterowane szyby, wielofunkcyjna kierownica i system start-stop.

Mazda3, czyli czwarta generacja modelu, została zaprezentowana w 2018 r. i podobnie jak poprzedniczki występuje w dwóch odmianach nadwozia – hatchback oraz sedan. Jeszcze dynamiczniejsza sylwetka, na nowo zaprojektowane i wykonane z wysokiej jakości materiałów wnętrze oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne to część zalet, które ma do zaoferowania nowa Mazda3 2019.

Mazda3 - dane techniczne

Mazda3 ma wymiary sprawiające, że model ten idealnie sprawdzi się zarówno jako samochód dla singla lub pary, jak i małej rodziny. Hatchback ma 446 cm długości, natomiast sedan jest o 20 cm dłuższy. Kompaktowa Mazda dostępna jest z dwoma silnikami benzynowymi mającymi pojemność 2,0 l. Moc pierwszego z nich wynosi 122 KM (jednostka Skyactiv-G), natomiast drugi rozwija aż 180 KM (Skyactiv-X). Słabszy silnik może być skonfigurowany z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Każda z nich ma sześć przełożeń i odpowiada za przeniesienie napędu na przednią oś.

Mocniejsza odmiana również współpracuje z tymi samymi przekładniami, jednak jest udostępniana w wersjach z napędem na oś przednią lub na wszystkie koła. Podobnie jak w innych modelach koncernu, również tutaj jednostki benzynowe nie mają turbodoładowania. Mimo liniowego rozwijania mocy, które jest typowe dla silników wolnossących, są one bardzo dynamiczne oraz oszczędne.

Mazda3 sedan, podobnie jak hatchback z silnikiem Skyactiv-G i manualną skrzynią biegów, przyspiesza 0–100 km/h w nieco ponad 10 sekund (prawie 11 s z automatem), a średnie spalanie wynosi ok. 6,5 l na każde 100 kilometrów. Natomiast z silnikiem Skyactiv-X, Mazda3 przyspiesza do setki w 8,2 s (manual) i 8,5 s (automat). Należy mieć jednak na uwadze, że hatchback dostępny jest również z napędem 4x4, z którym auto przyspiesza do 100 km/h odpowiednio w 8,5 s i 8,9 s, a jego średnie spalanie wynosi ok. 7 l.

Mazda3 – wersje nadwozia

Mazda3 dostępna jest w dwóch wersjach nadwozia. Mimo, że rodzaje nadwozia dzieli aż 20 cm na korzyść sedana, to oferują one taką samą ilość miejsca wewnątrz – obie wersje mają taki sam rozstaw osi, który wynosi 272,5 cm. Różnica w długości wpłynęła za to przestrzeń bagażową obu aut. Hatchback posiada bagażnik o pojemności 351 litrów, natomiast sedan ma do zaoferowania 450 l. Bagażnik hatchbacka może zostać powiększony po złożeniu tylnej kanapy, wtedy użytkownik auta ma do dyspozycji ponad 1000 litów.

Kompaktowe rozmiary nadwozia sprawiają, że Mazda3 jest samochodem bardzo uniwersalnym, którym można bez problemów poruszać się po mieście. Natomiast duży rozstaw osi w połączeniu z komfortowymi fotelami pozwala dojechać do każdego celu wypoczętym.

Wersje wyposażenia Mazdy 3

Mazda3 występuje w czterech wersjach wyposażenia: KAI, KANJO, HIKARI oraz ENSO. Co ciekawe, już podstawowa odmiana KAI (z nadwoziem hatchback) może być skonfigurowana z automatyczną skrzynią biegów i napędem na wszystkie koła. Poza tym producent dba, aby każda odmiana oferowała bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. I tak, najuboższa wersja wyposażenia posiada m.in. komplet poduszek powietrznych (w tym poduszkę kolanową kierowcy) i kurtyny, nawigację satelitarną, adaptacyjny tempomat oraz systemy monitorowania martwego pola i ruchu porzecznego. KANJO ma do zaoferowania użytkownikom dodatkowo kamerę cofania, automatyczną klimatyzację i podgrzewanie foteli. Trzecia z wersji wyposażeniowych, czyli HIKARI, ma 18-calowe obręcze aluminiowe (poprzednie dwie mają 16-calowe felgi w standardzie), elektrochromatyczne boczne lusterko po stronie kierowcy, system kamer 360°, przednie reflektory oraz światła do jazdy dziennej w technologii LED, system wykrywający znużenie kierowcy. Najlepsza odmiana Mazdy3 – ENSO wyposażona jest dodatkowo m.in. w skórzaną tapicerkę, 18-calowe felgi w kolorze czarnym oraz elektrochromatyczne lusterko wsteczne.

Obraz

Silnik Mazdy 3 – innowacyjna technologia Skyactiv-X

Skyactiv-X to nowoczesna jednostka napędowa, która zadebiutowała wraz z ukazaniem się nowej Mazdy 3. Jest to pierwszy seryjnie produkowany silnik, który ma znany z jednostek benzynowych zapłon iskrowy oraz zapłon samoczynny stosowany w silnikach diesla. Taka technologia pozwala jednocześnie uzyskać to, co najlepsze w silnikach benzynowych, czyli dobre przyspieszenie i cichą pracę jednostki, oraz wysokoprężnych – wysoki moment obrotowy i niskie zużycie paliwa. Obie jednostki Skyactiv, mimo że są silnikami wolnossącymi, spełniają najnowsze normy dopuszczalnej emisji spalin EURO 6.

Co wyróżnia Mazdę 3 na rynku?

Mada3 ma wnętrze wykończone w bardzo eleganckim stylu, dynamiczną linię nadwozia, bogate wyposażenie i sprawdzone jednostki napędowe. Wyróżnia ją także możliwość zakupu auta z napędem na wszystkie koła, dzięki któremu poruszanie się w trudnych warunkach pogodowych nie sprawia większych trudności. Jest to również możliwe dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii I-Activ AWD – jest to inteligentny system, który odpowiada za rozdzielanie mocy pomiędzy przednimi a tylnymi kołami, aby cały czas zachowywana była maksymalna przyczepność na powierzchni. Takie rozwiązanie pozwala zachowywać więcej kontroli nad autem podczas jazdy na nierównych lub śliskich nawierzchniach.

Mazda3 ma wymiary pozwalające na wygodne korzystanie z auta w każdych warunkach. Dwie wersje nadwoziowe, którymi charakteryzuje się Mazda3 oraz wersje wyposażenia o bogatych specyfikacjach pozwalają dopasować samochód do własnych potrzeb.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)