Zagato Maserati Mostro (2015) pojawi się na Concorso d'Eleganza Villa d'Este
Zagato zaprezentowało nowe auto wzorowane na szczególnym klasyku. Publiczna premiera będzie miała miejsce na Concorso d'Eleganza Villa d'Este.
24.05.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:04
Mostro to maszyna, którą Zagato niejako składa hołd Maserati na okrągłe urodziny marki, które ta świętowała w ubiegłym roku. Samochodem, który był inspiracją dla nowego dzieła włoskiej firmy nadwoziowej jest Maserati 450 S Coupé Zagato Monster.
Historyczne auto pochodzi z roku 1957. Za jego projekt odpowiadał Frank Costin, specjalizujący się w aerodynamice. Nadwozie Maserati 450 S Coupé Zagato Monster zostało zbudowane w Mediolanie. Auto powstało na zamówienie Sir Stirlinga Mossa, który wystartował nim wtedy w 24 Heures du Mans w klasie S 5000. Auto dysponowało 4,5-litrowym silnikiem V8. Obok niego ten sam zespół, Officine Alfieri Maserati wystawiał także swoją standardową, otwartą wersję 450S Spyder.
Ostatecznie żaden z tych samochodów nie odniósł sukcesu w 24-godzinnym gigancie w 1957 roku. Maszyna Sir Stirlinga Mossa zakończyła bieg po 32 okrążeniach. Drugi bolid skończył wyścig 4 okrążenia wcześniej.
Celem Zagato przy projektowaniu nowej maszyny było nie tyle stworzenie drugiego Monstera, co zaprojektowanie auta zgodnie z tą samą filozofią, co ta, która towarzyszyła twórcom auta z lat 50. Proces twórczy miał być prosty i spontaniczny.
Maserati 450 S Coupé Zagato Monster jako samochód drogowy narodziło się z modelu wyścigowego. To właśnie taka była kolejność powstawania sportowych maszyn w tamtym czasie i zgodnie z tą filozofią powstało także Zagato Maserati Mostro. To auto, które sport stawia na pierwszym miejscu, chociaż jest dopuszczone do ruchu drogowego. Nie są to jedynie marketingowe frazesy, a fakt, który potwierdza konstrukcja samochodu.
Mostro bazuje na monokokpicie wykonanym z włókna węglowego. Lekki kompozyt został dodatkowo uzupełniony o stalową konstrukcję rurową, która służy montażowi podzespołów mechanicznych oraz innych niezbędnych elementów, takich jak bak czy układ wydechowy. Ze względu na wykonanie nadwozia z włókna węglowego, konieczne było zastosowanie nietypowego modelu kinematyki drzwi. Otwierają się one do przodu i do góry jednocześnie. Co ciekawe, są wyposażone w zamontowane na stałe szyby. Ten zabieg pozwolił na swobodne kształtowanie okien podporządkowane zamysłowi stylisty, nie odwrotnie.
Pod długą maską kryje się umieszczone centralnie z przodu V8 pochodzące od Maserati. Jest to motor z suchą miską olejową, połączony z napędem w układzie transaxle. Umieszczona z tyłu skrzynia biegów to sześciobiegowy półautomat. Zagato zdecydowało się na osadzenie konstrukcji na zawieszeniu wielowahaczowym w układzie pushrod. Gotowe auto postawiono na 19-calowych felgach obutych w ogumienie o profilu 255/40 z przodu i 295/35 z tyłu.
Powstanie tylko 5 egzemplarzy Zagato Maserati Mostro. Każdy z nich ma już swojego nabywcę. Wszyscy wybrańcy zostali wyselekcjonowani spośród najznakomitszych kolekcjonerów Zagato. Wyjątkowe auta trafią do swoich właścicieli przed grudniem 2015.
Zagato Maserati Mostro (2015) - galeria ilustracji
[aktualizacja 24 maja]
W Zagato Maserati Mostro nie tylko nazwa i wygląd ma świadczyć o tym, że mamy do czynienia z bestią. Istotne jest też brzmienie tej maszyny. Coś wspaniałego: