Wyniki plebiscytu International Engine of the Year 2016 - znamy zwycięzców

Coroczny plebiscyt na najlepszy silnik roku może nie jest tak prestiżowy jak wybór najlepszego samochodu roku, ale dla konstruktorów bardzo ważny konkurs. Tegoroczny zwycięzca - Ferrari, może być dumny ze swojego kompaktowego V8, ponieważ zgarnęło aż cztery nagrody, w tym główną.

Obraz
Marcin Łobodziński

W ostatnich latach za najlepszy silnik roku uznawano małą, litrową jednostkę Forda z rodziny EcoBoost, ale ich trzyletnią dominację przerwało BMW. W 2015 roku 1,5-litrowy i trzycylindrowy motor niemieckiego producenta zwyciężył w plebiscycie Engine of the year. Mogliśmy się już przyzwyczaić, że za najlepsze jednostki napędowe będą uznawane tylko te małe i ekonomiczne, ale tegoroczne wyniki wskazały, że może być inaczej. Oto klasyfikacja generalna pięciu najlepszych silników 2016 roku:

  1. Ferrari 3.9 V8 biturbo w 488 GTB (670 KM) - 331 punktów
  1. BMW 1.5 R3 turbo w hybrydowym i8 (231 KM) - 278 punktów
  1. Porsche 3.0 B6 turbo w 911 (370-420 KM) - 267 punktów
  1. PSA 1.2 PureTech R3 turbo w samochodach PSA (110-130 KM) - 180 punktów
  1. Ford 1.0 EcoBoost R3 turbo w samochodach Forda (100-140 KM) -157 punktów
Jednostka 3.9 V8 Ferrari zgarnęła w tym roku aż cztery nagrody!
Jednostka 3.9 V8 Ferrari zgarnęła w tym roku aż cztery nagrody! © fot. Ferrari

Teraz przyjrzyjmy się zwycięzcom różnych kategorii dodatkowych. W konkursie Engine of the Year jest ich aż 11. Warto od razu wspomnieć, że również w kategorii pojemności powyżej 3 i do 4 litrów zwyciężyła jednostka Ferrari, która pokonała 4-litrowe V8 przygotowane przez AMG, m. in. do modelu AMG GT. Trzecie miejsce w tej klasyfikacji zajęło Porsche ze swoim 4-litrowym boxerem z modelu 911 GT3.

Kolejne dwie klasyfikacje, w których główną nagrodę zgarnął motor Ferrari to New Engine i Performance Engine. W nowościach pokonał 2-litrową jednostkę Volvo, zasilaną sprężarkami i wspomaganą motorem elektrycznym, która w modelu XC90 i S90 generuje potężne 407 KM. Natomiast w klasie Performance, czyli silników sportowych, drugie miejsce również przypadło Ferrari, ale dla 6.3 V12 używanego w modelu F12 tdf o mocy 780 KM. Ta właśnie konstrukcja wygrała w kategorii największych, ponad 4-litrowych jednostek napędowych, gdzie pokonała Audi (5.2 V10) oraz Mercedesa-AMG (5.5 V8 turbo).

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB © fot. Ferrari

Teraz zejdźmy trochę na ziemię. W klasie do jednego litra, bezkonkurencyjny jest wciąż mały EcoBoost Forda. Spodziewaliśmy się wysokiej pozycji nowego motoru 1.0 TSI Volkswagena i rzeczywiście zajął on drugie miejsce. Trzecie należy do jeszcze mniejszej, dwucylindrowej jednostki BMW, wspomagającej elektryczny model i3.

Kategorię od 1 do 1,4 litra zwyciężył francuski, benzynowy motor z rodziny PureTech o pojemności 1,2 litra stosowany powszechnie w niemal całej gamie samochodów marek Citroën, DS i Peugeot. Drugie miejsce zajęła konstrukcja BMW o tej samej pojemności, używana w samochodach MINI. Trzecia pozycja należy do silnika 1.4 TFSI, ale tego, który napędza hybrydowego Golfa GTE, Passata GTE oraz Audi A3 e-tron.

Napęd BMW i8 jest wysoko ceniony w wielu kategoriach, ale wygrał tylko w swojej klasie pojemności
Napęd BMW i8 jest wysoko ceniony w wielu kategoriach, ale wygrał tylko w swojej klasie pojemności © fot. BMW

Kolejna kategoria to powyżej 1,4 litra i do 1,8 litra. Zwycięzcą został wicelider klasyfikacji głównej, trzycylindrowiec BMW o pojemności 1,5 litra, napędzający sportową maszynę i8. Zwyciężył w pewnym sensie sam ze sobą, ponieważ drugie miejsce w tej klasie zajmuje również silnik 1.5 R3 BMW, ale używany w standardowych modelach. Trzecie miejsce należy do 1.8 TFSI Audi.

W klasie silników powyżej 1,8 litra i do 2 litrów zwyciężył Mercedes-AMG ze swoim mocarnym 2.0 turbo, generującym od 360 do 381 KM w takich modelach jak A45 AMG czy GLA45 AMG. Drugie miejsce przypadło bardzo szeroko stosowanej jednostce 2.0 TFSI z Grupy VW, natomiast za nią uplasował się motor Volvo, o którym wspominaliśmy już przy klasyfikacji nowych silników (New Engine).

Po raz kolejny w klasie powyżej 2,0 litra i do 2,5 litra numerem jeden została konstrukcja Audi - 2.5 TFSI R5. Motor ten wygrał z 2,5-litrową jednostką Porsche, stosowaną w modelach serii 718 oraz z silnikiem Forda 2,3 EcoBoost używanym w Focusie RS.

Jurorzy wysoko cenią sobie napęd hybrydowy T8 Volvo osiągający ponad 400 KM mocy z 2-litrowym silnikiem turbo. Niestety silnik ten nie zwyciężył w żadnej kategorii.
Jurorzy wysoko cenią sobie napęd hybrydowy T8 Volvo osiągający ponad 400 KM mocy z 2-litrowym silnikiem turbo. Niestety silnik ten nie zwyciężył w żadnej kategorii. © fot. Volvo

W klasyfikacji silników do 3 litrów zwycięzca mógł być tylko jeden – nowy motor Porsche 3.0 B6 turbo, używany we wszystkich wersjach 911 Carrera. Pokonał 3-litrowe BMW z doładowaniem, używane w modelach M3 i M4 oraz podobną konstrukcję o mniejszej mocy, znaną pod oznaczeniami 35i lub 40i.

Ostatnią kategorią, o której jeszcze nie wspominaliśmy to Green Engine. Tu ponownie nagrodę zdobyła Tesla za napęd z Modelu S oraz Modelu X. Drugie miejsce zajął motor BMW i8, natomiast trzecie - Volvo 2.0 turbo stosowany w autach hybrydowych.

Warto zauważyć, że w żadnej kategorii nie zwyciężył silnik wysokoprężny. Co więcej, przegląd wyników wszystkich kategorii jednoznacznie wskazuje na fakt, że diesle nie liczą się w tym konkursie. Najwyżej sklasyfikowany silnik wysokoprężny to 2,2-litrowa jednostka Mazdy, która zajęła czwarte miejsce w kategorii motorów o pojemnościach powyżej 2 litrów i do 2,5 litra.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów