Poradniki i mechanikaWymiana oleju "popsuła" skrzynię biegów? Eksperci wyjaśniają dlaczego

Wymiana oleju "popsuła" skrzynię biegów? Eksperci wyjaśniają dlaczego

Wprawny mechanik spojrzy na bagnet automatu i szybko oceni, czy olej nadaje się do wymiany
Wprawny mechanik spojrzy na bagnet automatu i szybko oceni, czy olej nadaje się do wymiany
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
11.09.2021 10:43, aktualizacja: 14.03.2023 15:12

Olejowi eksperci zostali zapytani o to, jak często należy wymieniać olej w skrzyniach biegów. Podali bezpieczne i maksymalne przebiegi, zależne od typu przekładni, oraz ostrzegli, że po wymianie oleju… mogą pojawić się kłopoty.

Wielokrotnie pisałem, że wymiana oleju w skrzyni biegów to jedna z najczęściej i najbardziej ignorowanych czynności serwisowych, a w wielu przypadkach nawet niezalecana przez samego producenta auta. Niejedna osoba, która trzymała się takich zaleceń, musiała wydać nawet kilka tysięcy złotych za naprawdę lub wymianę przekładni.

Specjaliści z firmy olejowej Ravenol, jednego z najbardziej uznanych producentów środków smarnych do mechanizmów napędowych, podpowiadają, jak często należy wymieniać olej w skrzyni biegów – z wyraźnym podziałem na typy przekładni i podaniem bezpiecznych (optymalnych) i maksymalnych przebiegów.

  • Skrzynie dwusprzęgłowe (DCT/DSG) – optymalnie co 50 tys. km / maksymalnie co 60 tys. km.
  • Skrzynie dwusprzęgłowe DSG ze sprzęgłem mokrym – optymalnie co 40 tys. km / maksymalnie co 60 tys. km.
  • Klasyczne (planetarne) skrzynie automatyczne – optymalnie co 45 tys. km / maksymalnie co 60 tys. km.
  • Przekładnie CVT (bezstopniowe) – optymalnie co 30 tys. km / maksymalnie co 50 tys. km.
  • Skrzynie mechaniczne zautomatyzowane – tylko przy remoncie.
  • Manualne skrzynie biegów – optymalnie co około 80 tys. km.

Po wymianie oleju skrzynia pracuje… gorzej?

To możliwe. Jak informują eksperci, może się zdarzyć, że przekładnia automatyczna po wymianie oleju ATF nie będzie pracowała tak dobrze, jak przed wymianą.

W wielu skrzyniach automatycznych jest bagnet do sprawdzania poziomu. Trzeba się jednak zapoznać z instrukcją by sprawdzić, czy kontrola powinna przebiegać na włączonym czy wyłączonym silniku, na rozgrzanym czy zimnym oleju.
W wielu skrzyniach automatycznych jest bagnet do sprawdzania poziomu. Trzeba się jednak zapoznać z instrukcją by sprawdzić, czy kontrola powinna przebiegać na włączonym czy wyłączonym silniku, na rozgrzanym czy zimnym oleju.© fot. Marcin Łobodziński

Może to wynikać z zaniedbań, jakie do tej pory występowały w samochodzie w zakresie wymiany oleju. Powoduje to gromadzenie się zanieczyszczeń i adaptację sterownika skrzyni do takich niekorzystnych warunków. Dlatego też niech nie zaskoczą was opinie niektórych mechaników, że w starym automacie lepiej oleju nie ruszać. W jakimś kontekście jest to słuszne stwierdzenie.

Niestety, wymiana oleju ATF na olej dobrej jakości sprawia, że zanieczyszczenia się wymywają i zaczynają krążyć po przekładni, przez co działa ona niewłaściwie. Dlatego też zaleca się ponowną wymianę oleju, niedługo po pierwszej. Zaś w przypadku wymian statycznych — nawet 2-3 wymiany w krótkim czasie.

Zdarza się też, że konieczna będzie tzw. adaptacja sterownika, by "nauczyć go" na nowo współpracy ze świeżym, dobrej jakości olejem i "oczyszczoną" skrzynią biegów.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (39)