Producent nie zaleca. Czy na pewno trzeba wymieniać olej w skrzyni biegów?

Wielu producentów aut nie przewiduje wymiany oleju w skrzyniach biegów przez całą eksploatację pojazdu. Mimo to warto to robić regularnie, gdyż wymiana środka smarującego jest gwarancją bezawaryjnej pracy.

Producenci coraz rzadziej zalecają wymianę oleju w skrzyniach manualnych, ale także w automatach robi się to bardzo rzadkoProducenci coraz rzadziej zalecają wymianę oleju w skrzyniach manualnych, ale także w automatach robi się to bardzo rzadko
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Mechanicy są zdania, że nawet jeśli producent nie zaleca wymiany oleju w skrzyni biegów, to z punktu widzenia żywotności mechanizmu i jego podzespołów warto to robić.

Wymianie zazwyczaj nie jest skomplikowana, ale bywa i tak, że bez wizyty w specjalistycznym warsztacie się nie obejdzie. Warto przy tym pamiętać, że równie istotne jak sama wymiana, jest dobór właściwego nowego oleju przekładniowego.

Po co to robić?

Po co wymieniać olej, jeśli producent takiej czynności nie przewiduje? Otóż dlatego, że świeży lubrykant lepiej smaruje, chłodzi i czyści łożyska, koła zębate i pozostałe elementy skrzyni biegów, a przez to może zapobiec poważnej awarii lub znacznie odsunąć ją w czasie.

Wymiana oleju za kilkadziesiąt lub nawet kilkaset złotych będzie tańsza niż naprawa lub wymiana skrzyni za kilka tysięcy złotych. Doskonale wiedzą o tym właściciele opli, alf romeo i fiatów, które wyposażono w mało trwałe skrzynie biegów M32.

Olej przekładniowy, mimo że nie pracuje pod tak dużym obciążeniem jak silnikowy, również podlega procesom starzenia. Pokrywa on elementy wewnątrz przekładni, które nieustannie pracują, dlatego systematyczna wymiana, z punktu widzenia żywotności, jest koniecznością, przeważnie co 60–120 tys. kilometrów przebiegu.

Dlaczego więc producenci nie przewidują wymiany oleju w przekładni? Oczywiście to wszystko, co wyżej napisałem, dotyczy sytuacji, kiedy zakłada się długotrwałą eksploatację, a na taką decydujemy się coraz rzadziej. Kupując dziś nowy samochód z zamiarem sprzedania go gdy osiągnie przebieg 100-120 tys. km lub wcześniej, faktycznie oleju wymieniać nie musimy. Skoro producent tego nie zaleca, to nawet lepiej, bo nie robiąc tego, nie stracimy gwarancji, a wymieniając olej, płacimy.

Dobrze wybierz olej przekładniowy

Decydując się na wymianę, należy przede wszystkim wybrać olej zgodny ze specyfikacją producenta pojazdu. Ważna jest zatem jego jakość wg skali API GL (Amerykańskiego Instytutu Nafty), która przeważnie mieści się wartościach: 2, 3, 4 i 5 dla przekładni manualnych oraz klasa lepkościowa oznaczona literami SAE i liczbami: 70, 75, 80, 85, 90, 110, 140, 190, 250.

Z kolei do skrzyń automatycznych (ze sprzęgłem hydrokinetycznym i sprzęgłami sterującymi) oraz dwusprzęgłowych wymaga się oleju typu ATF (ang. Automatic Transmission Fluid) o odpowiednich parametrach lepkości. Charakterystyka pracy tych skrzyń może wymagać częstszych zmian środka smarującego, nawet co 40–50 tys. km (w przypadku niektórych skrzyń dwusprzęgłowych).

Ważne jest, aby olej był dopasowany do konkretnego modelu samochodu. Zły wybór środka może spowodować niewłaściwą reakcję z materiałami użytymi przez producenta skrzyni biegów. Informacja, który olej wybrać, powinna znajdować się w instrukcji obsługi pojazdu. Tę wiedzę można także uzyskać w autoryzowanej stacji obsługi lub specjalistycznym serwisie, który zajmuje się obsługą skrzyń biegów. Najlepiej w ogóle zaopatrzyć się w oryginalny olej przekładniowy w ASO.

Ceny olejów przekładniowych zaczynają się od kilkunastu złotych, a kończą na ponad 100 zł za litr. Warto także pamiętać, że część produktów ma logo producenta samochodu, co także przekłada się na końcową ceną produktu.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało