Wymiana aut na nowsze nie pomoże. Przedstawiciel ADAC mówi, co uratuje klasyczną motoryzację

Zmiana floty samochodów na nowsze i bardziej ekologiczne w niczym nie pomoże – stwierdza jeden z przedstawicieli niemieckiego automobilklubu ADAC. Wskazuje jednak na element, który może pogodzić zarówno ekologów, jak i konserwatywnych kierowców – paliwo E20.

Niemcy jeszcze nie są przekonani do paliwa E10.Niemcy jeszcze nie są przekonani do paliwa E10.
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Mateusz Lubczański

"Osiągnięcie na czas celów ochrony klimatu nie będzie możliwe przy użyciu samych nowych pojazdów” – stwierdza Karsten Shulze, wiceprezes ds. technologii w niemieckim ADAC. Wszelkie starania producentów zdadzą się na nic, skoro UE narzuciła takie, a nie inne daty ograniczania emisji spalin. Okazuje się jednak, że nie zwrócono uwagi na chyba najważniejszy element układanki – paliwo.

Bardziej eko

Paliwa E5 i E10, dostępne obecnie na stacjach benzynowych, to benzyna z dodatkiem etanolu, pozyskiwanego z roślin, przy czym w pierwszej zawartość etanolu nie przekracza 5 proc., w drugiej - 10 proc.

Według ADAC odsetek kierowców, którzy w Niemczech faktycznie tankują paliwo E10, jest niezwykle niski, więc potencjał oszczędności CO2 wynosi do 3 mln ton rocznie. Na razie tylko 13 proc. zatankowanego paliwa w Niemczech to E10.

Shulze informuje jednak, że należy iść jeszcze krok dalej – w E20, gdzie 20 proc. tankowanego paliwa to po prostu alkohol. Co więcej, Unia Europejska postrzega to ostatnie jako paliwo odnawialne i neutralne dla środowiska (wszak roślina potrzebuje dwutlenku węgla powstałego w ramach spalania i cykl się zamyka).

Wspomniane oszczędności dwutlenku węgla byłyby zbawieniem dla producentów samochodów, którzy w niektórych przypadkach podpisują umowy z najmniejszymi producentami bezemisyjnych pojazdów elektrycznych, by zmniejszyć emisję łączną swoich modeli o 0,3 g! Dodatkowo, przy stosowaniu E20 spadłaby emisja szkodliwych tlenków azotu.

Czy starsze auta pojadą na takim paliwie?

To zależy. Organy Unii Europejskiej zauważają, że większość aut spalających paliwo E10 może przejść na E20 bez problemu lub z "niedrogimi modyfikacjami". Niestety, nie każde auto na polskich drogach może spalać to pierwsze. Należą do nich nieliczne starsze modele Audi, Fiata, Opla z silnikami Z22YH, Renault czy Volkswagena.

W przypadku klasyków problemem może być reakcja elementów gumowych na alkohol czy nieznacznie większe spalanie. Nawet w takim wypadku mówimy o niezwykłym zmniejszeniu emisji – gdyby wszystkie kraje Europy przeszły na E20, emisja dwutlenku węgla zmalałaby o ok. 8 proc, czyli 25 megaton. Kiedy się to stanie? Cóż, w badaniach zleconych przez Unię założono, że będzie to 2030 roku. W praktyce - zależy to tylko i wyłącznie od rynku.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów