Wymiana aut na nowsze nie pomoże. Przedstawiciel ADAC mówi, co uratuje klasyczną motoryzację

Zmiana floty samochodów na nowsze i bardziej ekologiczne w niczym nie pomoże – stwierdza jeden z przedstawicieli niemieckiego automobilklubu ADAC. Wskazuje jednak na element, który może pogodzić zarówno ekologów, jak i konserwatywnych kierowców – paliwo E20.

Niemcy jeszcze nie są przekonani do paliwa E10.Niemcy jeszcze nie są przekonani do paliwa E10.
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Mateusz Lubczański

"Osiągnięcie na czas celów ochrony klimatu nie będzie możliwe przy użyciu samych nowych pojazdów” – stwierdza Karsten Shulze, wiceprezes ds. technologii w niemieckim ADAC. Wszelkie starania producentów zdadzą się na nic, skoro UE narzuciła takie, a nie inne daty ograniczania emisji spalin. Okazuje się jednak, że nie zwrócono uwagi na chyba najważniejszy element układanki – paliwo.

Bardziej eko

Paliwa E5 i E10, dostępne obecnie na stacjach benzynowych, to benzyna z dodatkiem etanolu, pozyskiwanego z roślin, przy czym w pierwszej zawartość etanolu nie przekracza 5 proc., w drugiej - 10 proc.

Według ADAC odsetek kierowców, którzy w Niemczech faktycznie tankują paliwo E10, jest niezwykle niski, więc potencjał oszczędności CO2 wynosi do 3 mln ton rocznie. Na razie tylko 13 proc. zatankowanego paliwa w Niemczech to E10.

Shulze informuje jednak, że należy iść jeszcze krok dalej – w E20, gdzie 20 proc. tankowanego paliwa to po prostu alkohol. Co więcej, Unia Europejska postrzega to ostatnie jako paliwo odnawialne i neutralne dla środowiska (wszak roślina potrzebuje dwutlenku węgla powstałego w ramach spalania i cykl się zamyka).

Wspomniane oszczędności dwutlenku węgla byłyby zbawieniem dla producentów samochodów, którzy w niektórych przypadkach podpisują umowy z najmniejszymi producentami bezemisyjnych pojazdów elektrycznych, by zmniejszyć emisję łączną swoich modeli o 0,3 g! Dodatkowo, przy stosowaniu E20 spadłaby emisja szkodliwych tlenków azotu.

Czy starsze auta pojadą na takim paliwie?

To zależy. Organy Unii Europejskiej zauważają, że większość aut spalających paliwo E10 może przejść na E20 bez problemu lub z "niedrogimi modyfikacjami". Niestety, nie każde auto na polskich drogach może spalać to pierwsze. Należą do nich nieliczne starsze modele Audi, Fiata, Opla z silnikami Z22YH, Renault czy Volkswagena.

W przypadku klasyków problemem może być reakcja elementów gumowych na alkohol czy nieznacznie większe spalanie. Nawet w takim wypadku mówimy o niezwykłym zmniejszeniu emisji – gdyby wszystkie kraje Europy przeszły na E20, emisja dwutlenku węgla zmalałaby o ok. 8 proc, czyli 25 megaton. Kiedy się to stanie? Cóż, w badaniach zleconych przez Unię założono, że będzie to 2030 roku. W praktyce - zależy to tylko i wyłącznie od rynku.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów