Benzyna E10. Mamy listę samochodów, które mogą z niego korzystać i tych, które nie powinny

Nawet jednokrotne zatankowanie paliwem E10 samochodu, który nie jest do tego przystosowany, może mieć poważne następstwa
Nawet jednokrotne zatankowanie paliwem E10 samochodu, który nie jest do tego przystosowany, może mieć poważne następstwa
Źródło zdjęć: © East News/Piotr Kamionka/REPORTER
Tomasz Budzik

03.09.2018 11:36, aktual.: 11.12.2023 09:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W czterech europejskich krajach można już kupić benzynę E10. Niewykluczone, ze pojawi się ona również w Polsce. Do których samochodów będzie można ją zatankować?

Nowe idzie z ekologią

Paliwo, które sprzedawane jest obecnie w krajach Unii Europejskiej, może zawierać maksymalnie 7 proc. dodatku biokomponentów. Wspólnotowe przepisy pozwalają jednak państwom na wprowadzenie lokalnego prawa zezwalającego na 10-procentowy dodatek paliwa pochodzenia roślinnego (etanol). W przypadku benzyny takie paliwo nosi nazwę E10.

Na jego wprowadzenie na razie zdecydowały się Niemcy, Finlandia, Francja i Belgia. Możliwe jednak, że z czasem trafi ono również do innych państw – niewykluczone, że w tym do Polski. Unijne regulacje zobowiązują każde z państw wspólnoty do uzyskania 10-procentowego udziału paliwa odnawialnego w transporcie. Biokomponenty dodawane do benzyny właśnie za takie uchodzą. Sytuacja może więc zmusić Polskę do wprowadzenia oleju napędowego B10 oraz benzyny E10 z większą zawartością biokomponentów.

Problem w tym, że używanie benzyny E10 - podobnie jak oleju napędowego B10 - nie jest bezpieczne w każdym samochodzie.

Następstwa pomyłki

Jak się okazuje, pomyłka podczas zagranicznej wizyty może być na tyle groźna, że Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) zaleca, by w razie omyłkowego nalania E10 nie uruchamiać silnika przed skontaktowaniem się z dilerem i upewnieniem się, czy auto może je spalać. Jeśli nie, paliwo najlepiej wypompować.

Używanie benzyny ze zbyt dużym odsetkiem alkoholu może niszczyć silnik. Ryzyko dotyczy gumowych elementów stykających się z paliwem oraz niektórych aluminiowych komponentów jednostki napędowej. Pozostaje też problem wydajności. Alkohol jest mniej energetyczny od czystej benzyny pochodzenia kopalnego. Oznacza to, że samochód zatankowany E10 straci na dynamice. Zdaniem ekspertów spadek ten może wynosić nawet 11 proc. względem obecnej na stacjach stuprocentowej benzyny. W porównaniu do benzyny E5, która jest sprzedawana we wszystkich krajach UE, spadek jest już mniejszy i wynosi od 3 do 4 proc.

Jeśli paliwo z 10-procentowym dodatkiem biokomponentu w danym kraju jest dostępne, to na stacji musi być odpowiednio oznaczone. Dzięki temu klient ma wybór pomiędzy zwykłym paliwem a bogatszym w alkohol.

Benzyna E10 a samochody

Najnowszą listę samochodów, które mogą jeździć na E10 i takich, do których nie wolno tankować tego paliwa, opublikowało stowarzyszenie ACEA. Oto ona:

Alfa Romeo - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 2011 r., a także modele: MiTo (wszystkie silniki), Giulietta (wszystkie silniki), 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6 oraz 8C: 4.7 32V.

Audi - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem modeli: A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004). Paliwa E10 nie należy również używać zimą w modelach A4 sedan z lat 2001-2008 oraz A4 Avant z lat 2002-2008 fabrycznie wyposażonych w ogrzewanie postojowe.

BMW - wszystkie silniki są przystosowane do E10.

Chevrolet - do używania E10 przystosowane są wszystkie modele produkowane od 2006 r. i spełniające normę Euro 4 lub wyższą. W przypadku modelu Aveo / Kalos E10 można używać w samochodach wyprodukowanych od 2005 r.

Chrysler - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG).

Citroen - do E10 przystosowane są wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.

Dacia - wszystkie silniki są przystosowane do E10.

Dodge - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ).

DS - do E10 przystosowane są wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.

Fiat - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody Fiata spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Doblò: 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Stilo: 1.6 16V (1.596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V.

Ford - do używania E10 przystosowane są wszystkie sprzedawane w Europie samochody wyprodukowane od 1992 r. z wyjątkiem modelu Mondeo z silnikiem 1.8 SCI produkowanego od 2003 do 2007 r.

Honda - wszystkie samochody z silnikami wyposażonymi w elektroniczny wtrysk paliwa (HONDA PGM-FI).

Hyundai - wszystkie silniki są przystosowane do E10.

Jaguar - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1992 r.

Jeep - do używania E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK), Wrangler (TJ).

Kia - wszystkie silniki są przystosowane do E10.

Land Rover - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1996 r.

Lancia - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody Fiata spełniające przynajmniej normę Euro 3 i wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli: Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V, Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V.

Lexus - z paliwa E10 można korzystać w przypadku wszystkich modeli przeznaczonych na rynek europejski i wyprodukowanych od stycznia 1998 r. z wyjątkiem: IS250 z silnikiem 2.5 l V6 (4GR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2005 r. do września 2007 r., GS300 z silniiem 3.0 V6 (3GR-FSE) wyprodukowanych od stycznia 2005 r. do września 2007 r. oraz LS460 z silnikiem 4.6 l V8 (1UR-FSE) wyprodukowanych od sierpnia 2006 r. do września 2007 r.

Maybach - wszystkie silniki są przystosowane do E10.

Mercedes - wszystkie modele z wyjątkiem: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, a także samochodów wyposażonych w gaźnik i wyprodukowanych przed 1993 r.

Mini - samochody produkowane od 2000 r. są przystosowane do E10.

Opel - do korzystania z paliwa E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem aut z silnikiem Z22YH o pojemności 2.2 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (Vectra, Signum, Zafira).

Peugeot - do E10 przystosowane są wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.

Porsche - modelu Carrera GT nie należy tankować paliwem E10, W przypadku pozostałych modeli można go używać, o ile samochód został wyprodukowany w 1998 r. lub później (dla Boxtera od 1997 r.).

Renault - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. z wyjątkiem modeli: 19, Megane I gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740), Laguna II gen. z silnikiem 2.0 l i bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), a także następującymi modelami wyprodukowanymi pomiędzy 1 stycznia 2000 r. a 31 grudnia 2001 r.: Laguna II z silnikiem 2.0 Turbo, Espace 4 z silnikiem 2.0, Velsatis z silnikiem 2.0 l, Avantime z silniiem 2.0 l.

Rolls-Royce - samochody produkowane od 2003 r. są przystosowane do E10.

Seat – do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Toledo 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 09.2004 do 11.2005 r.), Leon 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 07.2005 do 11.2006 r.) oraz Altea 2.0 FSI o mocy 110 kW (od 05.2004 r. do 11.2005 r.).

Skoda - do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modelu Felicja z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW.

Smart - wszystkie silniki są przystosowane do E10.

Toyota - z paliwa E10 można korzystać w przypadku wszystkich modeli przeznaczonych na rynek europejski i wyprodukowanych od stycznia 1998 r. z wyjątkiem modelu Avensis z silnikiem 2.0 l (1AZ-FSE) wyprodukowanym pomiędzy lipcem 2000 r. a październikiem 2008 r. oraz 2.4 l (2AZ-FSE) wyprodukowanym pomiędzy lipcem 2000 r. a październikiem 2008 r.

Volkswagen -  do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli: Lupo 1.4 o mocy 77 kW (od 08.2000 to 11.2003), Polo 1.4 FSI o mocy 63 kW (01.2002 do 06.2006), Golf IV 1.6 FSI o mocy 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 10.2006), Bora 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (10.2001 do 09.2005), Golf V 1.4 FSI o mocy 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI o mocy 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI o mocy 110 kW (01.2004 do 05.2004), Touran 1.6 FSI o mocy 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI o mocy 110 kW (10.2003 do 05.2004).

Volvo -  do używania E10 przystosowane są wszystkie auta produkowane od 1976 r. z wyjątkiem modelu S40/V40 z silnikiem 1.8 GDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (58)