Właściwie dobrany akumulator, to niezawodne auto
Pojemność silnika, bagażnika i baku, rozmiary opon czy osiągana prędkość – to ważne informacje, którymi kierują się właściciele aut. Ale być może najważniejszą składową samochodu jest akumulator. Bez niego auto nie pojedzie, toteż warto dobrać do swojego pojazdu odpowiedni model.
16.11.2020 | aktual.: 16.03.2023 15:35
Wielu kierowców nie zwraca uwagi na to, co kryje się pod karoserią samochodu. Refleksja przychodzi poniewczasie, kiedy nie można uruchomić rano silnika po mroźnej nocy. Albo kiedy centralny zamek odmawia posłuszeństwa i nie sposób w ogóle dostać się do środka pojazdu. Kto jest temu winien? Niesprawny akumulator. A w zasadzie właściciel, który go nie dopilnował.
Akumulator odpowiada za pracę silnika oraz zasilanie wszelkich odbiorników elektrycznych na pokładzie auta. Dostarcza prąd telefonom, tabletom czy laptopom, z których korzystamy w czasie jazdy. A także zabezpiecza przed kradzieżą, bo jeśli jest sprawny, w newralgicznej sytuacji uruchomi autoalarm.
Wymiana co pięć lat
Sprawny akumulator to podstawa, dlatego warto sukcesywnie go ładować. A amortyzuje się jak każdy sprzęt – jakiekolwiek drgania w czasie jazdy powodują jego szybsze zużycie. Nieprawidłowy montaż również może się przyczynić do niewłaściwej eksploatacji akumulatora.
Aby mieć gwarancje, że auto jest sprawne i nie dać się zaskoczyć nieoczekiwanym sytuacjom, warto wymieniać akumulator średnio raz na pięć lat. Ale dowolność w tej kwestii nie jest wskazana. Trzeba brać pod uwagę wymagania producenta oraz sposób eksploatacji pojazdu.
Inaczej zużywa się akumulator na trasach dalekobieżnych, a inaczej w czasie jazdy po mieście. Taksówkarze czy kierowcy ciężarówek częściej będą musieli zadbać o przegląd swojego sprzętu niż przeciętny użytkownik, który nie musi samochodem dojeżdżać codziennie do pracy.
Dopasowany do auta
Samemu trudno podjąć decyzję, który akumulator będzie najbardziej odpowiedni dla naszego samochodu. Trzeba bowiem pamiętać o wszystkich szczegółach związanych z wyborem, dopasowaniem i montażem. Pomyłka może spowodować, że auto nie będzie się nadawało do użytkowania.
Bo wybierając akumulator należy wziąć uwagę pod uwagę jego pojemność, która powinna odpowiadać pojemności naszego auta. Urządzenie musi też być dopasować do kształt pojazdu, którym jeździmy. Warto też nie montować nowego akumulatora, jeśli stary nadal jest sprawny. A przed wymianą przetestować sprawność instalacji elektrycznej.
Lepiej nie przeprowadzać tego na własną rękę, tylko zaufać pracownikom profesjonalnych warsztatów. Zużyty akumulator podlega recyklingowi, a kupując nowy z wiarygodnego źródła, można oczekiwać rekompensaty finansowej za oddanie niesprawnego urządzenia.
6 mln akumulatorów dla każdego auta
Na rynku jest dostępnych wiele modeli. Różnią się ceną i jakością. Nowością są akumulatory firmy Megatex, które na Ukrainie cieszą się już dużą popularnością. Od 2002 roku stworzono kilka modeli o nazwie Amega, w różnych wariantach .
Zakłady tej firmy są w stanie wyprodukować aż 6 mln wysokiej klasy akumulatorów rocznie. To co je łączy, to wytrzymała i odporna konstrukcja, wydajność i korzystna cena. Powstają z najlepszych surowców w technologii wapniowo-wapiennej (Ca/Ca), czyli gwarantują długą żywotność oraz są mało podatne na wysokie wahania temperatury.
Nie bez znaczenia jest bogata oferta, dostosowana do potrzeb właścicieli różnych aut. Samochód samochodowi nie równy. Akumulator akumulatorowi – też nie. A Amega tworzy produkt dostosowany do wszystkich typów pojazdów.
Akumulatory z odlewaną płytą
Właściciele aut ze starszego rocznika, o prostym wyposażeniu i niskim zapotrzebowaniu na pobór mocy, mogą zdecydować się na model Amega M3. To energooszczędny akumulator, który może pracować w zakresie temperatur: od -40 stopni Celsjusza do +50 stopni Celsjusza.
Do samochodów o średnim stopniu zaawansowania technologicznego najlepiej będzie pasował modela Amega M5. To najchętniej wybierany model wśród kupujących, jest liderem sprzedaży. Cechuje go niska zdolność rozładowania oraz wysoka odporność na wahania temperatur.
Akumulatory Amega M7 najlepiej sprawdzają się w samochodach o bogatym wyposażeniu i o dużym zapotrzebowaniu energetycznym. To produkt klasy premium. Są odporne na liczne cykle ładowania i rozładowywania, po którym szybko się regenerują.
Oba modele – Amega M5 i M7 – są wykonane przez użyciu innowacyjnej technologii (Ca/Ca) z odlewaną płytą. Odlewane grawitacyjnie elektrody dodatnie i ujemne są grubsze i mają większą masę w porównaniu z ciętymi elektrodami, dzięki czemu mechaniczna wytrzymałość płyt jest zwiększona.
Działają w każdej temperaturze
Model Amega EFB to już produkt dopasowany do samochodów wyposażonych w system start-stop. Posiada wysoką żywotność i trwałość cykliczną – nawet trzy razy dłuższą od standardowego akumulatora.
Nie straszne mu są ekstremalne temperatury w komorze silnika. A przede wszystkim jest bardzo bezpieczny – dzięki wyposażeniu we wkładki przeciwwybuchowe. I można go zainstalować nawet w kabinie pasażerskiej, co gwarantuje tzw. wieczko Duplex.
Akumulatory Amega EFB posiadają odlewane grawitacyjnie elektrody dodatnie i ujemne.
Do składu stopu płyty dodatniej dodano srebro, które zapewnia lepszą odporność na korozję.
Specjalne dodatki do pasty zapewniają zwiększenie prądu rozruchowego oraz wysoką wartość ładowania, pozwalającą szybciej przywrócić optymalne parametry akumulatora po uruchomieniu silnika.