Większe odszkodowania mogą wpłynąć na ceny OC. UFG podsumowało 2023 r. 

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny opublikował raport dotyczący polis komunikacyjnych w 2023 r. Liczba ubezpieczonych pojazdów wzrosła, ale dla kierowców ważniejsza będzie wyraźna zmiana w kwocie wypłaconych odszkodowań.

Portfel i kluczyki do samochoduPortfel i kluczyki do samochodu
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Więcej ubezpieczeń

Polski rynek ubezpieczeniowy – przynajmniej w zakresie polis komunikacyjnych – się rozrasta, podobnie jak skala wypłat za szkody poniesione na drogach. Jak wynika z raportu UFG, na koniec 2023 r. w Polsce od odpowiedzialności cywilnej ubezpieczono 28,52 mln pojazdów. Na koniec 2022 r. było 27,57 mln takich polis. To dalszy wzrost. Dla porównania, w 2014 r. ubezpieczonych było 20,93 mln pojazdów.

Rynek ubezpieczeń AC również był rekordowy. W 2023 r. zawarto 7,32 mln takich ubezpieczeń. Oznacza to, że auto casco wykupiło aż 25,7 proc. posiadaczy pojazdów. W 2022 i 2021 r. odsetek ten wyniósł 25,5 proc. i przez ostatnie lata wolno, ale sukcesywnie rósł. W 2014 r. AC miało 22,3 proc. posiadaczy pojazdów. Z punktu widzenia ubezpieczycieli oznacza to więcej pieniędzy. A co ze szkodami?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Land Cruiser 300 - tak oszczędna, że powinna być w Europie

Na drogach stabilnie

Jak informuje UFG, w 2023 r. kierowcy z polisy OC zgłosili 926,8 tys. szkód nieosobowych oraz 45,5 tys. szkód osobowych. Łącznie daje to 972,3 tys. szkód. Dla porównania – w 2022 r. było to 967,0 tys. szkód, w 2021 r. 1,02 mln, a w 2020 r. 941,9 tys. Warto zwrócić uwagę na regularnie malejącą liczbę zgłaszanych szkód osobowych. W 2014 r. było ich aż 98,4 tys., a w 2023 r. już tylko 45,5 tys. Spadek jest spektakularny. Jak widać, używanie coraz bezpieczniejszych samochodów przynosi efekty.

A co w kwestii AC? Z danych UFG wynika, że w 2023 r. ubezpieczycielom zgłoszono 789,2 tys. zdarzeń. To liczba o ok. 9 tys. wyższa od wyniku z 2022 r. i o około 11 tys. niższa niż w 2021 r.

Częstość szkód utrzymała się na podobnym poziomie. W 2023 r. dla polis OC wyniosła 0,033, a dla polis AC 0,107. W obydwu przypadkach jest to wynik odrobinę lepszy niż w 2022 r.

Najwięcej szkód z OC w 2023 r. miało miejsce w październiku (83,4 tys.) oraz we wrześniu (80,6 tys.). Stanowiło to odpowiednio 9,1 oraz 8,7 proc. wszystkich zgłoszonych zdarzeń. Najwięcej zgłoszeń z AC miało miejsce w maju (72,4 tys., czyli 9,3 proc.) oraz sierpniu (71,0 proc., czyli 9,1 proc.).

Z punktu widzenia dni tygodnia najwięcej zdarzeń zgłaszanych z polisy OC ma miejsce w piątki (17,7 proc. wszystkich) oraz w poniedziałki i czwartki (po 16,1 proc.).

Duża zmiana w wypłatach

Dane udostępnione przez UFG są szczególnie interesujące z punktu widzenia sumy wypłaconych odszkodowań. W 2023 r. towarzystwa ubezpieczeniowe w ramach szkód nieosobowych z OC wypłaciły 1,674 mln odszkodowań, a w ramach szkód osobowych 155,2 tys. To liczby zbliżone do tych z 2022 r., kiedy było to odpowiednio 1,600 mln oraz 169,9 tys. Inne były jednak kwoty.

Suma odszkodowań wypłaconych za szkody nieosobowe w ramach OC wyniosły w 2023 r. 8,121 mld zł, a w ramach osobowych szkód z OC 1,388 md zł. Tymczasem w 2022 r. było to 7,077 mld oraz 1,358 mld zł. Jak łatwo zauważyć, dość wyraźnie, bo o 15 proc. wzrosła suma wypłat za szkody nieosobowe, podczas gdy wypłaty za szkody osobowe pozostały na zbliżonym poziomie.

Wszystko wskazuje na to, że jest to efekt wprowadzonych w listopadzie 2022 r. zmian w sposobie likwidacji szkód z OC. Zgodnie z zaleceniami Komisji Nadzoru Finansowego poszkodowany w zdarzeniu drogowym może liczyć na szersze wsparcie i uczciwszą likwidację szkody. To dobrze. Oczywistym efektem takiej modyfikacji systemu musiał być jednak wzrost kosztów ubezpieczycieli. Teraz wiemy, że wyniósł on 15 proc. Otwarte pozostaje pytanie, czy o taki sam procent wzrosną ceny polis OC.

Wybrane dla Ciebie
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇