W ten sposób zwiększasz spalanie. Technika starszych kierowców to dziś przeżytek

Każdy doświadczony kierowca pamięta, że w autach z silnikiem Diesla należało zmieniać bieg przy 2000 obr./min, a w benzynowych nieco później. Ta technika sprawdza się, ale tylko w starszych pojazdach, co poczułem ostatnio podczas długiej trasy takim autem.

Audi SQ8 TFSI po liftinguAudi SQ8 TFSI po liftingu
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
8

Nowoczesne podejście do zmiany biegów

Współczesne silniki są projektowane w taki sposób, że różnice w technice jazdy między dieslem a benzyną są minimalne. Przy spokojnej jeździe, w przypadku obu paliw, biegi można zmieniać w zakresie 1500-2000 obr./min., co pozwala oszczędzać paliwo. Co więcej, niektóre silniki benzynowe z turbosprężarką mają bardziej wolnoobrotową charakterystykę niż diesle.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025

Dobrym przykładem jest niemiecki silnik 2.0 TSI z automatyczną przekładnią, który często zmienia biegi przed osiągnięciem 1500 obr./min. Podobnie można jeździć z ręczną skrzynią, unikając zbyt mocnego wciskania gazu. Zakres powyżej 2500 obr./min jest obecnie używany głównie do wyprzedzania. Tymczasem silnik Diesla 1.5 dCi od Renault jest mniej chętny do współpracy na niskich obrotach.

Charakterystyka nowoczesnych silników

Przyzwyczaiłem się do jazdy nowymi samochodami testowymi, choć wychowałem się na zasadach jazdy z obrotami 3000 obr./min w benzyniaku. Ostatnio jeżdżąc autem z 1999 r., poczułem brak obrotów i mocy. Ponieważ przywykłem już do trzymania niskich obrotów (ok. 2000), w wiekowym aucie powodowało to szarpanie silnika. Tymczasem nowoczesne silniki bez problemu radzą sobie z przyspieszaniem przy 2000 obr./min.

Dlaczego tak jest? Pierwszym powodem jest charakterystyka silnika, a zwłaszcza wysoki moment obrotowy. Nowoczesne jednostki o pojemności 1 litra generują tyle momentu obrotowego, co dwukrotnie większe silniki sprzed 20 lat. Na przykład silnik 2.0t Volvo z lat 90. osiąga 240 Nm, a współczesny litrowy EcoBoost Forda dostarcza tyle samo w korzystniejszym zakresie obrotów.

Nowe silniki są projektowane z myślą o niskich obrotach. Oczywiście nie należy przesadzać, ponieważ wysokie obciążenie na niskich obrotach również może skutkować problemami, ale innego rodzaju (np. spalanie superstukowe).

Trzecią kwestią są oleje. Współczesne środki smarne o niskiej lepkości, ale wysokiej odporności filmu lepiej zabezpieczają silniki przed obciążeniem na niskich obrotach niż 20 lat temu.

Czwarta rzecz to koła dwumasowe, które eliminują wibracje przy niskich obrotach, choć nie wszystkie małe jednostki benzynowe je posiadają. Należy też dodać, że nie tyle eliminują one problem, co w pewien sposób "oszukują" kierowcę, izolując go.

Swój udział w zmianie mają także skrzynie z większą liczbą przełożeń. Pozwalają one na korzystanie z węższego zakresu niższych obrotów. Kiedyś nawet automatyczne skrzynie miały po 4 biegi, podczas gdy dziś normą są przekładnię o 7, 8 czy 10 przełożeniach.

Zmiana techniki jazdy

Przesiadając się ze starego samochodu do nowoczesnego, trzeba pamiętać o zmianie nawyków. Pilnowanie obrotów czy redukcja biegu przy 2000 obr./min. nie będzie już konieczna. Co więcej, taka technika jest nieopłacalna. Rozsądne korzystanie z niskich obrotów pozwala na oszczędność paliwa. Współczesny Passat 2.0 TSI zużywa tyle paliwa, co dwa razy słabsze kompakty sprzed 20 lat. Gdyby jechać "po staremu", spalanie z pewnością byłoby wyższe.

Wybrane dla Ciebie

Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód