Volvo bez rekordu sprzedaży, ale za to z rekordem zamówień i dobrym powodem, by odwiedzić warszawski butik

Volvo bez rekordu sprzedaży, ale za to z rekordem zamówień i dobrym powodem, by odwiedzić warszawski butik

Volvo Recharge Concept
Volvo Recharge Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Volvo | Filip Blank
Błażej Buliński
10.02.2023 19:13, aktualizacja: 14.02.2023 09:45

Volvo podsumowało 2022 rok. Choć nie był on dla szwedzkiej marki rekordowy, to wyniki zaskakują i też polski oddział ma się czym pochwalić – wszak u nas do rekordu zabrakło tylko 61 rejestracji. Warszawski showroom marki rozpoczyna nowy rok z przytupem i prezentuje zjawiskowy samochód koncepcyjny – który miałem okazję zobaczyć z bliska.

Miniony rok Volvo zamknęło wynikiem 615 tys. aut sprzedanych na świecie – o 12 proc. mniej niż w 2021 r. Po latach stabilnych wzrostów (przed pandemią sprzedaż przekraczała 700 tys. sztuk), Szwedzi w 2022 r. odczuli skutki zaburzeń w łańcuchach dostaw i fabryki nie były w stanie pracować na pełnych obrotach. Zainteresowanie modelami Volvo pozostaje jednak wysokie – marka wchodzi w nowy rok z rekordowym portfelem zamówień i zamierza dostarczyć klientom więcej aut, niż w 2022 r.

Najważniejszym rynkiem dla Volvo pozostaje Europa – tu trafia 40 proc. produkcji. Inne kluczowe regiony sprzedaży to Chiny (26 proc.) i USA (17 proc.). SUV-y stanowią ponad 3/4 zeszłorocznego wolumenu: najchętniej wybieranym modelem pozostaje XC60 (32 proc.), niewiele traci do niego mniejsze XC40 (28 proc.), a podium zamyka XC90 (16 proc.). Sedany i kombi (S/V60 oraz S/V90), z którymi Volvo wciąż jest w pierwszej linii kojarzone, to już tylko 24 proc. globalnej sprzedaży.

Co trzecie Volvo sprzedane na świecie w zeszłym roku miało znaczek Recharge: PHEV-y wybrało 138,6 tys. klientów, a w BEV-y 66,7 tys. Co ciekawe, popularność hybryd ładowanych z gniazdka w 2022 r. spadła o 15 proc. W pełni elektryczne XC40 Recharge i C40 zostały znakomicie przyjęte szczególnie w Europie: aż 68 proc. produkcji znalazło odbiorców na Starym Kontynencie. W nowy rok te modele startują ze zmodernizowanym układem napędowym (teraz RWD!) i większym zasięgiem.

Sprzedaż Volvo w Polsce w 2022 roku – rekord padnie w 2023

W Polsce Volvo utrzymuje wśród marek premium stabilną, 4. pozycję z wynikiem oscylującym wokół 11 tys. zarejestrowanych egzemplarzy. Szwedzka marka ten poziom utrzymuje się od 2019 r. – kłopoty na rynku półprzewodników uniemożliwiły co prawda wzrost sprzedaży w Polsce, ale też nie doprowadziły do jej załamania (spadek rok do roku wyniósł tylko 0,6 proc.). 2023 rok ma być pod tym względem przełomowy – Emil Dembiński, prezes Volvo Car Poland, zakłada, że Volvo w Polsce pobije rekord sprzedaży. Wyniki ze stycznia nastrają optymistycznie, wzrost rejestracji rok do roku już wyniósł imponujące 58 proc.

Sprzedaż Volvo w Polsce w latach 2013-2022.
Sprzedaż Volvo w Polsce w latach 2013-2022.© Materiały prasowe, Volvo

Hitem sprzedaży pozostaje XC60 – niezmiennie od 2009 roku jest to najczęściej wybierany model klasy premium w Polsce. Z wynikiem 5365 rejestracji stanowi połowę rejestracji nowych Volvo w naszym kraju i ma przewagę aż 1617 sztuk nad drugim w rankingu modeli premium w Polsce, Mercedesem GLC.

Oczywiste, że Volvo także w Polsce SUV-ami stoi: XC40 wybiera 24 proc. klientów, a XC90 12 proc. – czyli pod kreską, aż 85 proc. sprzedaży Volvo nad Wisłą stanowią SUV-y. W miksie napędów dominuje benzyna (56 proc.), udział diesla stopniał już do 31 proc. (w 2024 r. Volvo w ogóle zamierza wycofać silniki wysokoprężne). Tymczasem szwedzkie hybrydy plug-in wybiera co 10. klient, a elektryki – na razie skromne 3 proc. Do 2030 roku ta ostatnia liczba ma wzrosnąć do 100.

Sprzedaż Volvo w Polsce w 2022 roku – podział na modele i rodzaje napędu.
Sprzedaż Volvo w Polsce w 2022 roku – podział na modele i rodzaje napędu.© Materiały prasowe, Volvo

W napęd na 4 koła jest wyposażonych 49 proc. aut opuszczających polskie salony Volvo, a w automatyczne skrzynie biegów 99 proc. Manual był dostępny już tylko w XC40, ale w nowym roku ten wariant wycofano z oferty najmniejszego Volvo, podobnie jak hybrydę plug-in.

Rok strategicznych decyzji dla Volvo

W 2022 r. dowodzenie szwedzką marką po Hakanie Samuelssonie przejął Jim Rowan – szkot i były CEO firmy Dyson, tej od futurystycznych odkurzaczy, która też miała produkować auta elektryczne. Volvo podjęło też ważne decyzje o budowie nowej fabryki w Koszycach (Słowacja), i zakładu produkcji akumulatorów w mateczniku, Torslandzie (we współpracy z firmą Northvolt).

Pod koniec zeszłego roku odbyła się prezentacja elektrycznego flagowca, EX90, który otwiera nową erę designu i rozwiązań technologicznych – to auto będzie zdolne do autonomicznej jazdy bez nadzoru, gdy tylko prawnie będzie to dopuszczone. Choć tego SUV-a już można zamawiać, jego produkcja rozpocznie się dopiero pod koniec 2023 r. Na połowę 2023 roku Volvo zapowiedziało premierę mniejszego brata "XC40-ki" – jego nazwa nie jest jeszcze oficjalnie potwierdzona, ale nietrudno się domyślić, jak zostanie ochrzczony.

Volvo Recharge Concept do 18. lutego w butiku Volvo Car Warszawa

  • Volvo Recharge Concept
  • Volvo Recharge Concept
  • Volvo Recharge Concept
[1/3] Volvo Recharge ConceptŹródło zdjęć: © Materiały prasowe, Volvo | Filip Blank

Stołeczny showroom marki – Volvo Car Warszawa – rozpoczyna ten sezon wydarzeń od pokazu zjawiskowego Recharge Concept. Podczas premiery w 2021 r. ten koncept zwiastował nadejście EX90 – od tego czasu nic nie stracił ze swojego wizjonerstwa i wyznacza kierunek rozwoju Volvo. Do 18. lutego Volvo Recharge Concept będzie prezentowane na górnym piętrze butiku Volvo przy ul. Marszałkowskiej. Miałem okazję przyjrzeć mu się z bliska i zachęcam do tego samego nie tylko fanów Volvo. Podziwianie auta szybko budzi pożądanie zarezerwowania sobie swojego EX90, które też za kilka miesięcy ma się pojawić w Volvo Car Warszawa.

Volvo Recharge Concept i Błażej Buliński
Volvo Recharge Concept i Błażej Buliński© Materiały prasowe, Volvo | Filip Blank

Volvo Recharge Concept właściwie powinno mieć w nazwie Cross Country: choć nie ma typowych osłon błotników jest poniesionym kombi jak i obniżonym SUV-em – to w imię niższych oporów powietrza, ale z zachowaniem wyższej pozycji, którą klienci tak cenią. Stylistyka hołduje zasadzie "mniej znaczy więcej". Oszczędność kształtów równoważą takie detale jak "mrugające" reflektory, ledowy znaczek na froncie czy wykończenie progów i dolnej części zderzaków materiałem imitującym… drewno. Prawie jak amerykańkie "woodies".

Opony z kolei zostały wyprodukowane bez oleju mineralnego, a w 94 procentach z materiałów, które nie są pochodzenia kopalnego. Volvo mówi o naturalnej krzmionce, syntetycznym jedwabiu, naturalnym kauczyku i bio-żywicy. Kluczowy element technologiczny stanowi lidar umieszczony pod kopułą nad przednią szybą. To "oko" dla systemów autonomicznej jazdy, które też trafi do EX90.

  • Volvo Recharge Concept
  • Volvo Recharge Concept
  • Volvo Recharge Concept
  • Volvo Recharge Concept
  • Volvo Recharge Concept
  • Volvo Recharge Concept
[1/6] Volvo Recharge ConceptŹródło zdjęć: © Materiały prasowe, Volvo | Filip Blank

Szeroki dostęp do kabiny dają portalowe drzwi. Deska rozdzielcza i tablet multimedialny są bardzo bliskie temu, co udało się przenieść do seryjnego EX90. Fotele robią wrażenie już samą formą kokonu – tego raczej w seryjnym aucie prędko nie zobaczymy, ale tapicerkę już tak: wykonano ją z mieszaniny wełny i sztucznej skóry Nordico. W zagłówkach zintegrowano głośniki systemu nagłośnienia Bowers&Wilkins (rozwiązanie coraz powszechniejsze w seryjnych autach luksusowych). Z kolei do produkcji kompozytów użyto celulozy, lnu i tworzyw z recyklingu. Volvo od dawna kojarzy się z bezpieczeństwem, ale obecnie rozumie je nie tylko w kontekście ochrony pasażerów, ale też planety.

  • Volvo Recharge Concept
  • Volvo Recharge Concept
  • Volvo Recharge Concept
  • Volvo Recharge Concept
  • Volvo Recharge Concept
[1/5] Volvo Recharge ConceptŹródło zdjęć: © Materiały prasowe, Volvo | Filip Blank
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)