Volkswagen wycofa skrzynie manualne. Wyjaśniam, dlaczego dotyczy to wszystkich

Marki premium niemal całkowicie wycofują się z manualnych skrzyń biegów. Klienci oczekują wygody i coraz rzadziej chcą "machać drążkiem". To samo będzie dotyczyło marek popularnych. Volkswageny już niebawem prawie nie będą dostępne z manualem.

Takie drążki znikną z aut Volkswagena najpewniej do 2030 r. Zarówno w osobowych jak i dostawczych.Takie drążki znikną z aut Volkswagena najpewniej do 2030 r. Zarówno w osobowych jak i dostawczych.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Taką informację przekazał niemiecki serwis "Auto Motor und Sport". Zdaniem dziennikarzy nowa generacja Tiguana, jednego z najpopularniejszych modeli Volkswagena, ma nie mieć skrzyni manualnej. Auto ma wejść do produkcji w 2023 r. To samo ma dotyczyć Passata i wszystkich modeli od 2030 r.

Idąc dalej tym tropem, najprawdopodobniej to samo będzie dotyczyło bliźniaczych modeli producentów takich jak Seat, Cupra, Škoda i oczywiście Audi. Porsche może utrzymać dłużej skrzynię manualną dla klientów purystów. W dalszej przyszłości może być ona opcją.

Powodów wycofywania skrzyń manualnych jest kilka, ale najważniejszy to elektryfikacja. Samochody hybrydowe i elektryczne mają co do zasady przekładnie automatyczne. Na pewno pojawią się manuale w samochodach elektrycznych, ale będzie to nisza. Na tę chwilę coś takiego oferuje m.in. chiński BYD.

Drugim powodem są preferencje klientów. Bogatsze, mocniejsze wersje oraz te z napędem na cztery koła zwykle wybierane są z automatem, a nierzadko oferowane wyłącznie z nim. Średnia w Niemczech to 60 proc. modeli kupowanych z przekładnią automatyczną. W Polsce też stale rośnie. Im droższe auto lub wyższej klasy, tym prawdopodobieństwo znalezienia manuala jest mniejsze.

Wystarczy przyjrzeć się rynkowi wtórnemu. Auta BMW od 2015 r. oferowane na serwisie Otomoto to w 94 proc. modele z automatem. Podobnie jest z mercedesami – 93 proc. Audi z automatem stanowią 90 proc. ofert.

Trzeci powód to przechodzenie do wyższych segmentów i naturalna likwidacja aut niższej klasy. Miejskie samochody będą już tylko elektryczne, więc przyszłość manuali w tanich autach – jeśli w ogóle można o takich mówić – to praktycznie ich koniec.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie