Volkswagen rządził w Chinach od lat. W 2023 roku wszystko się zmieniło

2023 nie był najlepszym rokiem dla niemieckiego giganta. Coraz większym oszczędnościom w Europie towarzyszyły spadki sprzedaży w Chinach. Na tyle duże, że po blisko dwóch dekadach dominacji, Volkswagen utracił tam pierwszą pozycję.

Fabryka Volkswagena w ChinachFabryka Volkswagena w Chinach
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen
Aleksander Ruciński

W XXI wieku Chiny stały się kluczowym rynkiem zbytu Volkswagena. Niemiecki koncern sukcesywnie zwiększał swoje udziały w tamtejszym rynku i szybko wskoczył na pozycję lidera.

W 2008 roku miał już około 14-procentowy udział w tamtejszym rynku. Dla porównania, druga w zestawieniu Toyota notowała niespełna 8 proc. Przez kolejne kilkanaście lat sytuacja wydawała się stabilna. Do 2020 roku, gdy do gry na dobre wkroczył chiński BYD.

Wykres procentowego udziału koncernów w chińskim rynku motoryzacyjnym
Wykres procentowego udziału koncernów w chińskim rynku motoryzacyjnym © Bloomberg

Sprzedaż rodzimego koncernu dosłownie eksplodowała. Wystarczyły zaledwie 3 lata, by Chińczycy przeskoczyli Changana, Hondę, Toyotę i Volkswagena. 2023 rok zakończył się ich oficjalnym zwycięstwem z wynikiem 2,4 mln zarejestrowanych egzemplarzy i 11-procentowym udziałem w rynku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test zderzeniowy BYD F0

Tym samym Volkswagen, który w 2019 roku zaczął notować gorsze wyniki, oficjalnie spadł na drugą pozycję. To historyczny moment i dowód na to, że Chińczycy odgrywają kluczową rolę we współczesnej motoryzacji. Czy nam się to podoba, czy nie, rok 2024 zakończą pewnie z jeszcze lepszym wynikiem.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony