Volkswagen rządził w Chinach od lat. W 2023 roku wszystko się zmieniło

2023 nie był najlepszym rokiem dla niemieckiego giganta. Coraz większym oszczędnościom w Europie towarzyszyły spadki sprzedaży w Chinach. Na tyle duże, że po blisko dwóch dekadach dominacji, Volkswagen utracił tam pierwszą pozycję.

Fabryka Volkswagena w ChinachFabryka Volkswagena w Chinach
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen
Aleksander Ruciński

W XXI wieku Chiny stały się kluczowym rynkiem zbytu Volkswagena. Niemiecki koncern sukcesywnie zwiększał swoje udziały w tamtejszym rynku i szybko wskoczył na pozycję lidera.

W 2008 roku miał już około 14-procentowy udział w tamtejszym rynku. Dla porównania, druga w zestawieniu Toyota notowała niespełna 8 proc. Przez kolejne kilkanaście lat sytuacja wydawała się stabilna. Do 2020 roku, gdy do gry na dobre wkroczył chiński BYD.

Wykres procentowego udziału koncernów w chińskim rynku motoryzacyjnym
Wykres procentowego udziału koncernów w chińskim rynku motoryzacyjnym © Bloomberg

Sprzedaż rodzimego koncernu dosłownie eksplodowała. Wystarczyły zaledwie 3 lata, by Chińczycy przeskoczyli Changana, Hondę, Toyotę i Volkswagena. 2023 rok zakończył się ich oficjalnym zwycięstwem z wynikiem 2,4 mln zarejestrowanych egzemplarzy i 11-procentowym udziałem w rynku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Wiceprezes Zarządu Superauto.pl Bartosz Chojnacki

Tym samym Volkswagen, który w 2019 roku zaczął notować gorsze wyniki, oficjalnie spadł na drugą pozycję. To historyczny moment i dowód na to, że Chińczycy odgrywają kluczową rolę we współczesnej motoryzacji. Czy nam się to podoba, czy nie, rok 2024 zakończą pewnie z jeszcze lepszym wynikiem.

Wybrane dla Ciebie

Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie sprawdzają, a potem płacz. Kupują używane auta w ciemno
Nie sprawdzają, a potem płacz. Kupują używane auta w ciemno
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania