Volkswagen nie zrezygnuje z manualnych skrzyń biegów tak długo, jak będzie na nie popyt

Skrzynie automatyczne z każdym rokiem zyskują na popularności. Wielu kierowców nie jest w stanie wyobrazić już sobie codziennej jazdy "manualem". Nic więc dziwnego, że producenci stopniowo odchodzą od klasycznych drążków. Jednak nie wszyscy - Volkswagen zapowiada, że będzie oferował klasyczne przekładnie tak długo, jak będzie na nie popyt.

Klasyczny drążek stanowi coraz rzadszy widok w nowych autach.Klasyczny drążek stanowi coraz rzadszy widok w nowych autach.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Wielbiciele konserwatywnej motoryzacji mają ostatnio coraz więcej powodów do zmartwień. Downsizing, wszechobecna ekologia, a od niedawna także przekładnie automatyczne - wszystko to w dużej mierze definiuje współczesne samochody. Niektórzy producenci już dawno niemal całkowicie zrezygnowali z ręcznych skrzyń biegów. Są jednak i tacy, którzy nie zamierzają zrywać z tradycją.

Matthias Rabe, szef działu rozwoju technicznego w Volkswagenie udzielił niedawno wywiadu brytyjskiemu magazynowi "Autocar", w którym stwierdził, że "są ludzie czerpiący radość obsługi manualnych skrzyń biegów i firma będzie odpowiadać na ich preferencje tak długo, jak będzie to możliwe".

To dobra wiadomość, gdyż niedawne poczynania koncernu Volkswagena mogły uświadczyć niektórych w przekonaniu, że Niemcy także są coraz bliżsi całkowitego odejścia od ręcznych przekładni. Przykład? Chociażby nowy Leon Cupra, w którym za żadne pieniądze nie dostaniecie klasycznego drążka.

Za to w Golfie GTI nie ma z tym problemu. Podobnie jak w sportowych wersjach modeli Polo oraz Up i zapewne nie zmieni się to w najbliższej przyszłości. Poza ostrzejszymi wariantami warto również wspomnieć o bazowych wersjach typowych aut - tam również manual będzie obecny jeszcze przez długi czas z bardzo prostego powodu - są nim koszty.

Nie ulega wątpliwości, że automaty powoli wypierają skrzynie manualne, stanowiąc znakomitą większość w wielu segmentach rynku. Dopóki jednak istnieją hot hatche oraz tanie auta na co dzień, dopóty wyznawcy machania drążkiem nie będą mieli powodów do narzekań.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach