Używany Hyundai i30 II (2012-2017) – opinie i typowe usterki
Hyundai i30 drugiej generacji zadebiutował w 2011. Zaskoczył wszystkich stylistyką, która na tle poprzednika wygląda, jakby Koreańczyków poniosło. Jednak należy wiedzieć, że auto było projektowane w Europie, w niemieckim centrum Hyundaia. To dlatego, by dopasować ten model do gustów europejskich klientów oraz zrobić możliwie najlepszego konkurenta dla Golfa.
26.11.2022 | aktual.: 27.11.2022 09:19
- Roczniki: 2012-2017 (lifting 2014 r.)
- Ceny rynkowe: od 25 do 50 tys. zł
- Awaryjność: niska
- Koszty eksploatacji: przeciętne
- Wersje nadwoziowe: hatchback (3- i 5-drzwiowy) oraz kombi
Silniki Hyundaia i30:
- Benzynowy 1.4 MPI (99 i 100 KM)
- Benzynowy 1.6 MPI (120 KM)
- Benzynowy 1.6 GDI (135 KM)
- Benzynowy 1.6 GDI Turbo (186 KM)
- Diesel 1.4 CRDi (90 KM)
- Diesel 1.6 CRDi (110, 128 i 136 KM)
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Hyundai i30 mierzy 430 cm długości przy rozstawie osi 265 cm. Nadwozie kombi jest dłuższe o 18 cm. Bagażnik hatchbacka oferuje przestrzeń o pojemności 378 l, a kombi 528 l. Pod tym względem i30 zupełnie nie odstaje od Golfa.
Nieco odstaje natomiast przestrzenią w kabinie, szczególnie z tyłu, ale tu też dużych różnic nie ma. Auto oferuje do dziś wysoki komfort podróżowania, bardzo łatwą obsługę oraz dużą praktyczność kabiny. Wewnątrz samochodu panuje ład i skład, a dobrej jakości materiały przekonują do zakupu.
Do zakończenia produkcji w 2017 r. i30 nie miał żadnych technicznych braków poza mocniejszymi wariantami silnikowymi. Odmiana 1.6 T-GDI występowała głównie w rzadkiej sportowej wersji 3-drzwiowej, natomiast diesle nie grzeszyły mocą. Szczególnie 1.4 CRDi, który nie do końca nadaje się do tego samochodu.
Bazowe benzyniaki 1.6 też są ospałe, ale dość ekonomiczne, a wersje MPI można zasilać gazem. To podstawowy silnik do jazdy innej niż tylko po mieście. Z kolei wolnossący GDI ma lepsze osiągi i mniej pali, ale gazu już nie polecam. Warto w tym motorze pilnować stanu oleju (zdarzają się wycieki). Jednostki z początku produkcji mogą mieć zużyte panewki.
Wśród diesli można wybierać różne wersje mocy – im mocniejszy, tym mniejsze ryzyko, że służył we flocie. Warto jednak wiedzieć, że nawet wariant 136-konny nie należy do dynamicznych, ani też szczególnie ekonomicznych. Natomiast jest trwały i rzadko się psuje. Typowe usterki dotyczą sitka w zbiorniku paliwa oraz filtra DPF. Wszystkie silniki mają trwały łańcuch rozrządu.
Warto podkreślić, że wersje z manualną skrzynią biegów nie mają dwumasowego koła zamachowego. Warianty GDI oraz diesle z automatem dwusprzęgłowym DCT już tak. Niestety, obie te przekładnie nie grzeszą trwałością tak wysoką, jak silnik. Możne być konieczność wymiany łożysk (manual) lub napraw elementów sterujących (automat). Klasyczna skrzynia automatyczna była łączona tylko z benzyniakami 1.6 MPI oraz dieselem 1.6 o mocy 128 KM.
Układ jezdny i30 wyposażono w klasyczne kolumny MacPhersona i wielowahaczową oś tylną, dlatego i o prowadzeniu złego słowa powiedzieć nie można. Natomiast hyundai ma charakterystykę przesuniętą mocniej w stronę komfortowego, miękkiego resorowania niż Golf. W sytuacjach krytycznych prowadzi się dobrze, ale nie idealnie, ponieważ miękkie zawieszenie odbiera czucie auta. Co gorsza, na dużych nierównościach i30 też nie radzi sobie idealnie, bo zawieszenie ma dość mały skok.
Elementy układu jezdnego i hamulcowego zużywają się w tym modelu dość szybko, choć nie są to drogie usterki. Najczęściej wymiany wymagają łączniki stabilizatorów oraz łożyska amortyzatorów. To one odpowiadają za głuche stuki. Również łożyska tylnych kół poddają się dość wcześnie. Auto jest dobrze zabezpieczone przed korozją, co jest dużą poprawą względem poprzednika. Ma jednak miękki, nietrwały lakier, mało odporny na uderzenia kamyków.
Jeśli chodzi o rynek części zamiennych, to nie jest on tak rozbudowany, jak w przypadku niemieckich modeli z tego samego okresu. Niekiedy użytkownicy muszą dobierać elementy w ASO, a tam nie jest tanio.
Typowe usterki w Hyundaiu i30:
- Usterki multimediów
- Usterki czujników parkowania
- Wycieki z silników 1.6 GDI oraz skrzyń biegów
- Zatarte panewki w 1.6 GDI
- Usterki filtra DPF w dieslu
- Zatkane sitko w zbiorniku paliwa (diesle)
- Przyspieszone zużycie sprzęgła (silniki 1.6)
- Uszkodzenia przedniego zderzaka (niski i długi)
Czego szukać: wersji 1.6 MPI z automatem – gwarantuje największy spokój eksploatacji
Czego unikać: wersji 1.4 CRDi – to za słaby silnik do tego auta
Optymalna kwota na zakup: od 35 tys. zł