Samochody używaneCitroënUżywany Citroën C5 II w pigułce. Doskonałe auto na długie trasy

Używany Citroën C5 II w pigułce. Doskonałe auto na długie trasy

Wizualnie duża i elegancka limuzyna oraz trochę napompowane kombi to świetne samochody do pokonywania długich dystansów. Komfort zwiększa hydropneumatyczne zawieszenie, którego nie należy się bać. Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Citroën C5 II
Citroën C5 II
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Citroen
Marcin Łobodziński

05.06.2018 | aktual.: 30.03.2023 09:48

Roczniki: 2008-2017 (lifting 2010 i 2012)

Ceny rynkowe: 15 000-75 000 zł

Awaryjność: przeciętna

Koszty eksploatacji: przeciętne

Wersje nadwoziowe: sedan, kombi

Pojemność bagażnika: sedan 467 l, kombi 533 l

Popularne silniki benzynowe Citroëna C5 II:

  • 1.6 VTi (120 KM)
  • 1.6 THP (156 KM)
  • 1.8 16V (125 KM)
  • 2.0 16V (140 KM)
  • 3.0 V6 (211 KM)

Popularne silniki Diesla Citroëna C5 II:

  • 1.6 HDi (109 KM)
  • 1.6 HDi (112 i 114 KM)
  • 2.0 HDi (136 i 140 KM)
  • 2.0 HDi (150, 163, 180 KM)
  • 2.2 HDi biturbo (170 KM)
  • 2.2 HDi (204 KM)
  • 2.7 HDi V6 (204 KM)
  • 3.0 HDi V6 (240 KM)

Citroën C5 drugiej generacji – niekiedy błędnie nazywany trzecią – zasłynął z niebywałego komfortu jazdy i dość dziwnej ergonomii. Za pierwsze odpowiada przestronne, wygodne wnętrze oraz hydropneumatyczne zawieszenie (wyższe standardy wyposażenia). Za drugie, przeładowanie deski rozdzielczej przyciskami oraz kierownica z obracającym się wieńcem, za to nieruchomą poduszką powietrzną.

Przestronne i zwykle dobrze wyposażone auto nie ma w ogóle aspiracji sportowych, nawet z silnikami V6, ale prowadzi się pewnie. Jednak jego największą zaletą jest komfort resorowania. To zasługa wyposażonego w system Hydractive 3+ zawieszenia wielowahaczowego. Co prawda egzemplarze bez hydropneumatyki też są wygodne, ale już nie tak.

System tłumienia hydropneumatycznego nie należy do problematycznych i dopóki nie dojdzie do poważniejszej awarii (sterownik czy pompa wysokiego ciśnienia), nie jest też droższy w serwisie od tradycyjnego rozwiązania ze sprężynami i amortyzatorami. Jeżeli jednak chcecie kupić samochód z przebiegiem 250 tys. km i wyższym, warto rozważyć wersję z klasycznym układem jezdnym.

Nie mniej jednak, obsługa zawieszenia jest eksploatacyjnie najkosztowniejszym obszarem C5. Wahacze zużywają się nieco wcześniej niż w wielu autach konkurencji, a łożyska kół też nie należą do szczególnie trwałych.

Silniki benzynowe to dwie epoki. Do 2009-2010 roku stosowano wolnossące, tradycyjne jednostki z pośrednim wtryskiem paliwa 1.8, 2.0 i 3.0. Nadają się do zagazowania i da się je tanio naprawić. Potem zastąpiły je nowoczesne, ale niestety niedopracowane silniki stworzone wspólnie z BMW – 1.6 VTi oraz 1.6 THP. Ich główne problemy to napęd rozrządu, sterowanie fazami rozrządu, zużycie oleju i awaryjna elektronika sterująca.

Dość dziwnie - zwłaszcza dla osób przyzwyczajonych do aut niemieckich czy japońskich - zaprojektowane pod względem ergonomii wnętrze.
Dość dziwnie - zwłaszcza dla osób przyzwyczajonych do aut niemieckich czy japońskich - zaprojektowane pod względem ergonomii wnętrze.© fot. mat. prasowe / Citroen

Lepszym wyborem po liftingu są diesle, pod warunkiem, że ktoś potrzebuje takich silników. Od słabych 1.6 HDi, poprzez odpowiednie do wielkości auta 2.0 HDi, a na nieco skomplikowanych i potencjalnie droższych w naprawach 2.2 i 3.0 HDi. Silniki Diesla, których nie polecam to 2.2 HDi biturbo i 2.7 HDi. Oba oferowano do 2009 roku.

Typowe usterki Citroëna C5 II:

  • problemy z napędem rozrządu i sterowaniem silników VTi oraz THP,
  • wysoki pobór oleju i zbieranie się nagaru w silniku THP,
  • uszkodzenia turbosprężarki, w tym zatarcie silnika THP wynikające z braku oleju,
  • awarie sterowania zmiennymi fazami rozrządu silnika VTi,
  • awarie typowe dla diesli w silniku 1.6 HDi,
  • wycieki oleju w silniku 2.0 HDi,
  • ryzyko zatarcia lub przegrzania silnika 2.7 HDi,
  • problemy z rozrządem w silniku 2.7 HDi,
  • ogólne awarie elektryki.

Czego szukać:

Samochodów możliwie najmłodszych, najlepiej z zawieszeniem hydropneumatycznym. Do rocznika 2010 polecam silniki benzynowe, po tym roku diesle.

Czego unikać:

Samochodów z komunikatami o błędach i powypadkowych, a także z niesprawną hydropneumatyką. Trzeba być ostrożnym względem wszystkich silników benzynowych od 2010 roku, a zwłaszcza turbodoładowanych 1.6 THP. Nie polecam diesli 2.2 biturbo oraz 2.7, także samochodów z automatyczną przekładnią.

Źródło artykułu:WP Autokult
Citroënsamochody używaneCitroën C5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)