Używana Toyota Corolla E12 w pigułce. Niezawodna alternatywa dla Golfa
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Szukając taniego samochodu kompaktowego, który choć swoją marką obiecuje niezawodność, nie sposób pominąć Toyoty Corolli dziewiątej generacji. Produkowano ją w tzw. dobrych czasach, kiedy auta były w miarę proste. Pomimo wieku nadal prezentuje się dobrze, a często da się znaleźć samochody użytkowane przez jednego właściciela wiele lat.
Roczniki: 2002-2007 (lifting 2004 r.)
Ceny rynkowe: od 4 tys. zł
Awaryjność: niska
Koszty eksploatacji: niskie
Wersje nadwoziowe: 3- i 5-drzwiowy hatchback, kombi, sedan
Pojemność bagażnika: hatchback 289 l, kombi 402 l, sedan 437 l.
Silniki benzynowe w Toyocie Corolli E12:
- 1.4 VVT-i (97 KM)
- 1.6 VVT-i (110 KM)
- 1.8 TS VVTL-i (192 KM)
- 2.4 turbo (223 KM)
Silniki Diesla w Toyocie Corolli E12:
- 1.4 D-4D (90 KM)
- 2.0 D-4D (90, 110, 116 KM)
Wersje sportowe: Corolla TS 1.8 VVTL-i (192 KM), 1.8 TS VVTL-i Kompressor (224 KM)
Toyota Corolla 9. generacji debiutowała tuż przed VW Golfem V i jest jego jednym z najsilniejszych konkurentów. Dominuje pod względem niezawodności, trochę przegrywa przestronnością wnętrza i gamą silników, ale wciąż jest chętnie wybieranym kompaktem – obecnie za nieduże pieniądze.
Nawet kombi ma mały bagażnik, wnętrze jest jeszcze smutniejsze niż u niemieckiego konkurenta, a do tego dość ciasne. Sporo aut to wersje 3-drzwiowe, które innym odmianom ustępują praktycznością, ale jako pojazd na dojazdy jest w sam raz. Jeśli zależy wam na bagażniku, warto rozważyć odmianę sedan – nawet wygląda nieźle.
Samochód ma jedną, niezaprzeczalną zaletę – wysoką niezawodność. Rzadko trzeba coś robić w prostym zawieszeniu, a silniki z reguły wytrzymują setki tysięcy kilometrów. Jednak nie wszystkie są idealne.
Początkowo problemy miewały benzyniaki 1.4 i 1.6 – wysoki pobór oleju. Jednak dziś większość już tej wady nie ma – lata eksploatacji zrobiły swoje. Niestety nie zarezerwowano zbyt wielu wariantów benzynowych i pomiędzy 1.6 a 1.8 jest duży skok mocy. Ponadto 1.8 to już odmiana jakby sportowa, rzadko dostępna i z reguły 3-drzwiowa. To w tym obszarze Corolla ponosi klęskę w starciu z Golfem.
Gama diesli jest natomiast dość bogata – taka była wtedy moda. Do wyboru są dwie jednostki z rodziny D-4D. Mniejszy motor 1.4 o mocy 90 KM to rewelacyjna, prosta jednostka. Wystarczająca do tego samochodu i bardzo trwała. Corolla występuje też z dieslami 2.0 o podobnej lub wyższej mocy. Niestety te już nie są tak bezproblemowe – miewają kłopoty z układem wtryskowym, turbodoładowaniem, a nawet z uszczelką pod głowicą. Za najbezpieczniejszą uznaje się odmianę 90-konną.
Jeśli silnik Corolli jest sprawny, to nic jej nie zatrzyma. Rzadko miewa kłopoty z elektryką. Częściej trzeba będzie zaglądać do skrzyń biegów, których łożyska zużywają się niekiedy dość szybko. Podczas zakupu auta warto skupić się na nadwoziu - sprawdzić bezwypadkowość i ślady korozji. Po zakupie warto wymienić napęd rozrządu w dieslu 2.0, natomiast w pozostałych silnikach dobrze jest poddać kontroli trwałe łańcuchy. Jeśli nie hałasują, to można spać spokojnie.
Za używany egzemplarz Toyoty Corolli E12 zapłacicie od 4 do nawet 20 tys. zł. Duży rozstrzał cenowy wynika ze stanu technicznego. Nie brakuje aut z polskiego salonu i od pierwszego lub drugiego właściciela. Dzięki swojej niezawodności corollami często jeździ się bardzo długo. Można odnieść wrażenie, że w najlepszej kondycji są sedany.
Przy zakupie warto zwrócić uwagę na wyposażenie - szczególnie odmian 1.4 - które bywało bardzo ubogie. Corolle często trafiały do flot i w krótkim czasie były intensywnie eksploatowane. To m.in. w tym należy dopatrywać się przyczyn nadmiernej konsumpcji oleju.
Typowe usterki w Toyocie Corolli E12:
- typowe problemy diesli (głównie motory 2.0)
- awarie cewek zapłonowych w benzyniakach
- przyspieszone zużycie łożysk skrzyń biegów
- korozja podwozia
Czego szukać: samochodów po liftingu w 2004 r., które mają poprawione silniki benzynowe. Odmiany 1.4 D-4D – lepiej oszczędzać tak niż instalacją gazową.
Czego unikać: diesli 2.0 D-4D wykazującymi usterki
Optymalna kwota na zakup: ok. 10 tys. zł.