WAŻNE
TERAZ

Polska - Litwa: zdecydowanie prowadzimy!

Używana Toyota Corolla E12 w pigułce. Niezawodna alternatywa dla Golfa

Szukając taniego samochodu kompaktowego, który choć swoją marką obiecuje niezawodność, nie sposób pominąć Toyoty Corolli dziewiątej generacji. Produkowano ją w tzw. dobrych czasach, kiedy auta były w miarę proste. Pomimo wieku nadal prezentuje się dobrze, a często da się znaleźć samochody użytkowane przez jednego właściciela wiele lat.

Toyota Corolla E12Toyota Corolla E12
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota
Marcin Łobodziński

Roczniki: 2002-2007 (lifting 2004 r.)

Ceny rynkowe: od 4 tys. zł

Awaryjność: niska

Koszty eksploatacji: niskie

Wersje nadwoziowe: 3- i 5-drzwiowy hatchback, kombi, sedan

Pojemność bagażnika: hatchback 289 l, kombi 402 l, sedan 437 l.

Silniki benzynowe w Toyocie Corolli E12:

  • 1.4 VVT-i (97 KM)
  • 1.6 VVT-i (110 KM)
  • 1.8 TS VVTL-i (192 KM)
  • 2.4 turbo (223 KM)

Silniki Diesla w Toyocie Corolli E12:

  • 1.4 D-4D (90 KM)
  • 2.0 D-4D (90, 110, 116 KM)

Wersje sportowe: Corolla TS 1.8 VVTL-i (192 KM), 1.8 TS VVTL-i Kompressor (224 KM)

Toyota Corolla 9. generacji debiutowała tuż przed VW Golfem V i jest jego jednym z najsilniejszych konkurentów. Dominuje pod względem niezawodności, trochę przegrywa przestronnością wnętrza i gamą silników, ale wciąż jest chętnie wybieranym kompaktem – obecnie za nieduże pieniądze.

Nawet kombi ma mały bagażnik, wnętrze jest jeszcze smutniejsze niż u niemieckiego konkurenta, a do tego dość ciasne. Sporo aut to wersje 3-drzwiowe, które innym odmianom ustępują praktycznością, ale jako pojazd na dojazdy jest w sam raz. Jeśli zależy wam na bagażniku, warto rozważyć odmianę sedan – nawet wygląda nieźle.

Typowo japońskie wnętrze czasami jest dość ubogie.
Typowo japońskie wnętrze czasami jest dość ubogie. © fot. mat. prasowe / Toyota

Samochód ma jedną, niezaprzeczalną zaletę – wysoką niezawodność. Rzadko trzeba coś robić w prostym zawieszeniu, a silniki z reguły wytrzymują setki tysięcy kilometrów. Jednak nie wszystkie są idealne.

Początkowo problemy miewały benzyniaki 1.4 i 1.6 – wysoki pobór oleju. Jednak dziś większość już tej wady nie ma – lata eksploatacji zrobiły swoje. Niestety nie zarezerwowano zbyt wielu wariantów benzynowych i pomiędzy 1.6 a 1.8 jest duży skok mocy. Ponadto 1.8 to już odmiana jakby sportowa, rzadko dostępna i z reguły 3-drzwiowa. To w tym obszarze Corolla ponosi klęskę w starciu z Golfem.

Gama diesli jest natomiast dość bogata – taka była wtedy moda. Do wyboru są dwie jednostki z rodziny D-4D. Mniejszy motor 1.4 o mocy 90 KM to rewelacyjna, prosta jednostka. Wystarczająca do tego samochodu i bardzo trwała. Corolla występuje też z dieslami 2.0 o podobnej lub wyższej mocy. Niestety te już nie są tak bezproblemowe – miewają kłopoty z układem wtryskowym, turbodoładowaniem, a nawet z uszczelką pod głowicą. Za najbezpieczniejszą uznaje się odmianę 90-konną.

Elegancka Corolla Sedan ma największy bagażnik
Elegancka Corolla Sedan ma największy bagażnik © fot. mat. prasowe / Toyota

Jeśli silnik Corolli jest sprawny, to nic jej nie zatrzyma. Rzadko miewa kłopoty z elektryką. Częściej trzeba będzie zaglądać do skrzyń biegów, których łożyska zużywają się niekiedy dość szybko. Podczas zakupu auta warto skupić się na nadwoziu - sprawdzić bezwypadkowość i ślady korozji. Po zakupie warto wymienić napęd rozrządu w dieslu 2.0, natomiast w pozostałych silnikach dobrze jest poddać kontroli trwałe łańcuchy. Jeśli nie hałasują, to można spać spokojnie.

Za używany egzemplarz Toyoty Corolli E12 zapłacicie od 4 do nawet 20 tys. zł. Duży rozstrzał cenowy wynika ze stanu technicznego. Nie brakuje aut z polskiego salonu i od pierwszego lub drugiego właściciela. Dzięki swojej niezawodności corollami często jeździ się bardzo długo. Można odnieść wrażenie, że w najlepszej kondycji są sedany.

Przy zakupie warto zwrócić uwagę na wyposażenie - szczególnie odmian 1.4 - które bywało bardzo ubogie. Corolle często trafiały do flot i w krótkim czasie były intensywnie eksploatowane. To m.in. w tym należy dopatrywać się przyczyn nadmiernej konsumpcji oleju.

Toyota Corolla E12
Toyota Corolla E12 © fot. mat. prasowe / Toyota

Typowe usterki w Toyocie Corolli E12:

  • typowe problemy diesli (głównie motory 2.0)
  • awarie cewek zapłonowych w benzyniakach
  • przyspieszone zużycie łożysk skrzyń biegów
  • korozja podwozia

Czego szukać: samochodów po liftingu w 2004 r., które mają poprawione silniki benzynowe. Odmiany 1.4 D-4D – lepiej oszczędzać tak niż instalacją gazową.

Czego unikać: diesli 2.0 D-4D wykazującymi usterki

Optymalna kwota na zakup: ok. 10 tys. zł.

Wybrane dla Ciebie

BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało