Uwaga na opony. Co policjanci mogą wyczytać z ogumienia?
Podczas kontroli policjanci nierzadko zwracają uwagę na stan ogumienia pojazdu. Dowiedzmy się, co dokładnie mogą wyczytać z opon.
Na oponach znajdują się różnorodne oznaczenia i napisy, które podczas kontroli drogowej mogą ujawnić pewne niespodzianki i przysporzyć kłopotów. Policjant, sprawdzając każde z kół, może natrafić na rozbieżności. Jednym z kluczowych aspektów jest model opony. Przypominam, że na jednej osi muszą znajdować się opony tego samego modelu, rozmiaru oraz z takimi samymi indeksami. Data produkcji nie jest tutaj istotna, pod warunkiem, że powyższe parametry są zgodne.
A co, jeśli na jednej osi mamy różne opony? W takim przypadku powinniśmy być w stanie udowodnić, że to wynik przypadkowego zdarzenia (np. przebicia opony). Posiadanie przebitej opony w bagażniku i okazanie tego funkcjonariuszowi może sprawić, że odstąpi on od nałożenia mandatu lub zatrzymania dowodu rejestracyjnego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Opona przewróciła kierowcę skutera. Nagranie z Chin
Kolejną rzeczą, na jaką policja może zwrócić uwagę, jest data produkcji opon. Chociaż w polskich przepisach nie ma żadnych określonych wymagań dotyczących wieku opon, jeśli funkcjonariusz dostrzeże, że ogumienie jest starsze, może zacząć bacznie przyglądać się bieżnikowi.
Bardzo rzadko zdarza się, aby opona mająca 8-10 lat była w dobrym stanie. Zazwyczaj takie ogumienie charakteryzuje się nierównomiernie zużytym bieżnikiem lub widocznymi uszkodzeniami. W sytuacji, gdy cokolwiek wzbudzi podejrzenia podczas kontroli, policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować pojazd na dodatkowe badanie techniczne.