Gwarancja na opony - od daty produkcji czy zakupu?

Kupując nowe opony, otrzymujemy na nie gwarancję producenta, ale możemy też korzystać z rękojmi sprzedawcy. Data produkcji widniejąca na ogumieniu może jednak wprowadzać w błąd, o czym warto pamiętać w razie wykrycia wady.

Opony mogą być 3-letnie, ale nowe. Jak to możliwe?Opony mogą być 3-letnie, ale nowe. Jak to możliwe?
Źródło zdjęć: © fot. Filip Blank
Marcin Łobodziński

Jak wszystko, co kupujemy, także opony są objęte gwarancją producenta na wady. Na każdej oponie znajdziecie datę produkcji opisaną 4 cyframi kodu DOT, np. 1518 oznacza, że oponę wyprodukowano w 15. tygodniu 2018 roku - stąd połączenie liczb 15 i 18. Jednak kierowanie się datą produkcji może być sporym błędem, bowiem szanujący się producent zawsze udziela gwarancji na oponę od daty sprzedaży. Dlaczego jest to istotne?

Czy data produkcji opon ma znaczenie?

Często doświadczeni użytkownicy zwracają uwagę na datę produkcji ogumienia, np. podczas zakupu samochodu używanego. Auto może mieć opony z roku 2014, ale używane od 4 lat. Może być tak, że opony wyprodukowano wcześniej niż nowe auto. Dochodzi czasem do sytuacji, że opony w hurtowni są przechowywane przez 2-3 lata, zwłaszcza nietypowe rozmiary.

Przy zakupie auta używanego, warto poprosić o potwierdzenie sprzedaży ogumienia (fakturę lub paragon), jeśli sprzedający deklaruje, że wymieniał je niedawno. Mogą to być opony 3-letnie, a jeszcze objęte gwarancją, bo kupione np. w ubiegłym roku.

Można też, szukając okazji, kupić opony 2- lub 3-letnie po niższej cenie, niczego nie tracąc na ich właściwościach i gwarancji. Czołowi producenci opon zapewniają, że opona swoje życie rozpoczyna w dniu montażu w pojeździe i głównym czynnikiem obniżającym jej cechy jest proces starzenia w wyniku eksploatacji. Oznacza to tyle, że 3-letnia opona z hurtowni ma lepsze właściwości niż roczna, pracująca już w aucie od roku.

Warto jedynie pamiętać o tym przy odsprzedaży samochodu. Kupując i montując w roku 2020 ogumienie z roku produkcji 2018, w 2023 będziecie mieli wciąż tylko 3-letnie opony, ale dla kupującego to już będą opony 5-letnie. W związku z tym może on twierdzić, że to już ogumienie stare i podlegające wymianie, co może rzutować na cenę odsprzedaży auta. Dopiero pokazanie potwierdzenia zakupu może rozwiązać ten "problem". Jest to szczególnie ważne w przypadku opon zimowych i całorocznych.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech