Gwarancja na opony - od daty produkcji czy zakupu?

Kupując nowe opony, otrzymujemy na nie gwarancję producenta, ale możemy też korzystać z rękojmi sprzedawcy. Data produkcji widniejąca na ogumieniu może jednak wprowadzać w błąd, o czym warto pamiętać w razie wykrycia wady.

Opony mogą być 3-letnie, ale nowe. Jak to możliwe?Opony mogą być 3-letnie, ale nowe. Jak to możliwe?
Źródło zdjęć: © fot. Filip Blank
Marcin Łobodziński

Jak wszystko, co kupujemy, także opony są objęte gwarancją producenta na wady. Na każdej oponie znajdziecie datę produkcji opisaną 4 cyframi kodu DOT, np. 1518 oznacza, że oponę wyprodukowano w 15. tygodniu 2018 roku - stąd połączenie liczb 15 i 18. Jednak kierowanie się datą produkcji może być sporym błędem, bowiem szanujący się producent zawsze udziela gwarancji na oponę od daty sprzedaży. Dlaczego jest to istotne?

Czy data produkcji opon ma znaczenie?

Często doświadczeni użytkownicy zwracają uwagę na datę produkcji ogumienia, np. podczas zakupu samochodu używanego. Auto może mieć opony z roku 2014, ale używane od 4 lat. Może być tak, że opony wyprodukowano wcześniej niż nowe auto. Dochodzi czasem do sytuacji, że opony w hurtowni są przechowywane przez 2-3 lata, zwłaszcza nietypowe rozmiary.

Przy zakupie auta używanego, warto poprosić o potwierdzenie sprzedaży ogumienia (fakturę lub paragon), jeśli sprzedający deklaruje, że wymieniał je niedawno. Mogą to być opony 3-letnie, a jeszcze objęte gwarancją, bo kupione np. w ubiegłym roku.

Można też, szukając okazji, kupić opony 2- lub 3-letnie po niższej cenie, niczego nie tracąc na ich właściwościach i gwarancji. Czołowi producenci opon zapewniają, że opona swoje życie rozpoczyna w dniu montażu w pojeździe i głównym czynnikiem obniżającym jej cechy jest proces starzenia w wyniku eksploatacji. Oznacza to tyle, że 3-letnia opona z hurtowni ma lepsze właściwości niż roczna, pracująca już w aucie od roku.

Warto jedynie pamiętać o tym przy odsprzedaży samochodu. Kupując i montując w roku 2020 ogumienie z roku produkcji 2018, w 2023 będziecie mieli wciąż tylko 3-letnie opony, ale dla kupującego to już będą opony 5-letnie. W związku z tym może on twierdzić, że to już ogumienie stare i podlegające wymianie, co może rzutować na cenę odsprzedaży auta. Dopiero pokazanie potwierdzenia zakupu może rozwiązać ten "problem". Jest to szczególnie ważne w przypadku opon zimowych i całorocznych.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
50 najlepszych kierowców 2025 r. Robert Kubica w czołówce
50 najlepszych kierowców 2025 r. Robert Kubica w czołówce
Obstawili autostradę i sprawdzali. Akcja w trzech województwach
Obstawili autostradę i sprawdzali. Akcja w trzech województwach
Mechanik o używanych autach. Mówi, jakie lepiej omijać
Mechanik o używanych autach. Mówi, jakie lepiej omijać
Fiat wraca do rodzinnych aut. Premiera już w styczniu
Fiat wraca do rodzinnych aut. Premiera już w styczniu
Idą ułatwienia. Zmiany w przepisach o pojazdach autonomicznych
Idą ułatwienia. Zmiany w przepisach o pojazdach autonomicznych
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Problem chińskich aut. Rząd już reaguje
Problem chińskich aut. Rząd już reaguje
Prezydent podpisał. Zielone rejestracje dla używanych aut
Prezydent podpisał. Zielone rejestracje dla używanych aut
Szef Volkswagena: obecne Polo jest ostatnim spalinowym
Szef Volkswagena: obecne Polo jest ostatnim spalinowym
Są prognozy cen paliw na święta. Prezent czy rózga dla kierowców?
Są prognozy cen paliw na święta. Prezent czy rózga dla kierowców?
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥