„Uwaga mobilki, krokodyle na 265 km”, czyli wszystko o Inspekcji Transportu Drogowego

Kierowcy mający w swoich samochodach CB-Radio mogą często usłyszeć w eterze tytułowe zdanie. Kto to jest „krokodyl”? Jakie uprawnienia ma funkcjonariusz ITD? Poznajcie bliżej Inspekcję Transportu Drogowego.

Krokodylek
Krokodylek
Marek Adamowicz

03.04.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:30

Inspekcja Transportu Drogowego jest wyspecjalizowaną i uzbrojoną cywilną formacją umundurowaną. Została powołana 6 września 2001 roku, a pierwsi inspektorzy rozpoczęli służbę na polskich drogach 1 października 2002 roku. Inspekcja jako organ podlega ministrowi do spraw transportu, a na czele stoi główny inspektor transportu drogowego. Działalność ITD opiera się szesnastu delegaturach Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego.

Pierwotnym zadaniem ITD było czuwanie nad przestrzeganiem przepisów obowiązujących w transporcie drogowym, w szczególności w zakresie czasu pracy kierowców zawodowych i przewozu materiałów niebezpiecznych. Miało to zwiększyć bezpieczeństwo i porządek w ruchu drogowym, zwłaszcza samochodów ciężarowych i autobusów poruszających się po polskich drogach.

ITD (źródło naszemiasto.pl)
ITD (źródło naszemiasto.pl)

Inspektorzy Transportu Drogowego mają prawo m.in. do kontrolowania dokumentów związanych z wykonywaniem transportu drogowego oraz przestrzegania warunków w nich określonych, kontrolowania stanu technicznego pojazdów wykonujących transport drogowy, sprawdzania przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych. Kontroli podlegają kierowcy wykonujący krajowy i międzynarodowy transport drogowy oraz niezarobkowy przewóz drogowy, jak również przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w tym zakresie.

Podczas kontroli pojazdu kontrolujący inspektor może m.in. sprawdzić karty kierowcy oraz karty przedsiębiorstwa, zainstalowane w pojeździe urządzenia pomiarowo-kontrolne (tachografy), skontrolować masę nacisku osi i wymiary pojazdu przy użyciu przyrządu pomiarowego. Inspekcja Transportu Drogowego może również przeprowadzać kontrole w siedzibach firm prowadzących transport publiczny.

Przykładowe kary, jakie może nałożyć inspektor na kierowcę podczas kontroli:

  • nieokazanie dokumentu potwierdzającego ukończenie wymaganego w związku z wykonywaniem przewozu drogowego szkolenia – 800 zł;
  • przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut oraz za każde następne rozpoczęte 30 minut – 150 zł;
  • postój pojazdu przewożącego towary niebezpieczne bez wymaganego nadzoru – 800 zł;
  • wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące lub w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostało niedozwolone urządzenie dodatkowe wpływające na niewłaściwe funkcjonowanie urządzenia rejestrującego – 2000 zł;
  • wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące lub cyfrowe urządzenie rejestrujące, które zostało odłączone – 2000 zł.

Inspekcja Transportu Drogowego może nałożyć kary również na przedsiębiorstwo. Przykładowo:

  • wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji – 8000 zł;
  • niepoddanie się lub uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli w całości lub w części – 10 000 zł;
  • wykonywanie przewozu regularnego pojazdem innym niż autobus – 5000 zł;
  • wwóz odpadów na teren RP bez wymaganego zezwolenia – 10 000 zł;
  • przekroczenie maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu o czas powyżej 15 minut do jednej godziny – 100 zł (za każdą następną rozpoczętą godzinę – 200 zł).

Do 1 lipca 2011 roku Inspekcja Transportu Drogowego nie mogła kontrolować kierowców samochodów osobowych. Kontrole dotyczyły tylko samochodów ciężarowych i autobusów. Jednak od tamtej pory uprawnienia „krokodyli” zostały rozszerzone. Najważniejszymi uprawnieniami są m.in. kontrola prędkości, sprawdzanie stanu technicznego samochodu, kontrola dokumentów oraz stanu trzeźwości kierowcy.

ITD (źródło naszemiasto.pl)
ITD (źródło naszemiasto.pl)

Inspekcja Transportu Drogowego zajmuje się również obsługą fotoradarów. Obecnie po zarejestrowaniu przekroczenia prędkości w skrzynce znajdziemy kopertę z mandatem wystawionym przez ITD. Przepisy, które zostały wprowadzone 1 lipca, są kontrowersyjne. Wcześniej do mandatu dołączane było zdjęcie, na podstawie którego kierowca mógł przyznać się do winy lub wskazać innego kierującego. Teraz możliwe jest to dopiero przed sądem, kiedy właściciel samochodu odmówi przyjęcia mandatu.

Uprawnienia Inspekcji Transportu Drogowego zostały rozszerzone o możliwość dokonywania pomiarów prędkości za pomocą samochodów wyposażonych w wideorejestratory. Obecnie przeprowadzany jest przetarg na 29 takich urządzeń. W niedługim czasie będziemy jeszcze bardziej wystrzegać się łamania przepisów na drogach. Kontrowersyjne jest zapis, na mocy którego inspektor nie musi zatrzymywać kierowcy przyłapanego na złamaniu przepisu. Wystarczy wysłanie wezwania do zapłaty.

Nowe kompetencje Inspekcji Transportu Drogowego są jednak studzone przez przepisy. ITD jest formacją cywilną, która może korzystać ze swoich szerokich uprawnień wyłącznie w godzinach pracy, tj. od 8:15 do 16:15. W godzinach 6:00–22:00 inspektorzy, poza czasem pracy, prowadzą tylko doraźne kontrole pojazdów ciężarowych.

  • Krokodylek
  • ITD
  • ITD (źródło naszemiasto.pl)
  • ITD (źródło naszemiasto.pl)
  • ITD (źródło naszemiasto.pl)
[1/5] Krokodylek

Źródło: motowp.pl

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)