UOKiK sprawdził jakość paliwa. Wpadł Shell i Orlen
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma pełne ręce roboty. Opublikowano listę stacji na których przeprowadzono kontrole w pierwszej połowie 2022 roku. Wpadki zdarzyły się nawet dużym graczom.
12.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:12
W okresie od 19 stycznia do 30 czerwca 2022 roku sprawdzono aż 962 próbki paliw – zarówno benzyny, oleju napędowego, jak i LPG. Poniżej znajduje się lista stacji, która sprzedawała paliwo niespełniające norm wyznaczonych w rozporządzeniu.
- Stacja Mieczysław Markuszewski, Mark-Gaz, Warszawa, ul. Conrada 7. LPG, badana próbka nie spełniała wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na parametr badanie działania korodującego na miedzi, którego wynik badania wyniósł 2 klasę korozji, przy wymaganiach klasy 1,
- Stacja Shell, Warszawa, Sokratesa 11. LPG, badana próbka nie spełniała wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na parametr badanie działania korodującego na miedzi, którego wynik badania wyniósł 2 klasę korozji, przy wymaganiach klasy 1,
- Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością, Katowice, Francuska 78. Olej napędowy, badana próbka nie spełniała wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na zaniżony parametr temperatury zapłonu, którego wynik badania wyniósł 31,0 oC przy wymaganiach 55,0-2,1.
- Stacja Orlen, Gdańsk, Grunwaldzka 258. LPG, badana próbka nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na parametr badania działania korodującego na miedzi, którego wynik badania wyniósł 2 klasy korozji, przy wymaganiach klasy 1.
- Stacja Paliw i auto myjnia Marcin Filipczyk, Reszel, ul. Bolesława Chrobrego 5B. Olej napędowy, badana próbka nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na zaniżony parametr stabilności oksydacyjnej, którego wynik badania wyniósł 0,5 h przy wymaganiach min. 20-2h.
Zobacz położenie kontrolowanych stacji na mapie poniżej:
Nieprawidłowości dot. działania korodującego na miedzi nie są czymś wyjątkowym w przypadku LPG. Z kolei jeśli mowa o oleju napędowym, obniżona temperatura zapłonu sprawi, że silnik nie będzie pracował równo, jego temperatura pracy będzie wyższa i dodatkowo może pojawić się metaliczny dźwięk. Niewłaściwa stabilność oksydacyjna z kolei sprawia, że w długo przechowywanym paliwie pojawiają się osady.