Nowy rodzaj benzyny już w planach. Rząd szykuje zmiany

Polski rząd chce wprowadzenia do obiegu nowego rodzaju benzyny o podwyższonym udziale biokomponentów. Powód jest prosty - dążenie do zmniejszenia zależności od importowanych paliw i ropy naftowej.

Nowe paliwo ma pojawić się na stacjach w 2024 rokuNowe paliwo ma pojawić się na stacjach w 2024 roku
Źródło zdjęć: © fot. Autokult
Aleksander Ruciński

O projekcie związanym z nowymi biopaliwami, zamieszczonym już w wykazie prac legislacyjnych rządu, donosi Polska Agencja Prasowa (PAP). Projekt zakłada zmianę ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, a także o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.

Motywacją do zmian jest sytuacja spowodowana inwazją Rosji na Ukrainę i związane z nią sankcje, w wyniku których rynek paliwowy ulega dużym zmianom. Zwłaszcza w obszarze łańcuchów dostaw ropy naftowej, jak i gotowych paliw.

"W tej trudnej sytuacji, zwłaszcza dla sektora transportu wartościowe są wszelkie sposoby, których wdrożenie może ograniczać fluktuacje cen paliw dla transportu oraz potrzebę ich importu" - podkreślają autorzy projektu.

Co to oznacza dla kierowców? Większy udział biokomponentów w stosowanych dotychczas paliwach. "Rozwiązaniem proponowanym w tym zakresie jest wdrożenie benzyny silnikowej typu E10, tj. o podwyższonym udziale biokomponentów" - czytamy.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, taka benzyna mogłaby pojawić się na polskich stacjach już w 2024 roku. E10 różni się od stosowanej obecnie E5, głównie dodatkiem roślinnego etanolu, który obecnie wynosi minimum 5 proc. W przypadku E10 byłoby to minimum 10 proc.

Takie paliwo z powodzeniem stosuje się już w niektórych krajach Europy Zachodniej. W większości przypadków jest ono tańsze od zwykłej benzyny E5. Warto jednak pamiętać, że - zgodnie z deklaracjami producentów - nie nadaje się do wszystkich aut. Może być szkodliwe szczególnie w starszych konstrukcjach.

Dla przykładu: Alfa Romeo nie zaleca stosowania benzyny E10 w samochodach sprzed 2011 roku. Koncern PSA (dziś Stellantis) mówi natomiast o 2000 roku. W przypadku koncernu VAG jest to zależne od konkretnego modelu. Pewnym jest jednak, że benzyna E10 nie będzie paliwem dla każdego.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów