Trzymanie nogi na sprzęgle. Kosztowny nawyk, który może zniszczyć twoje auto
Ten prosty błąd popełnia wielu kierowców. Nie zdają sobie sprawy, jak jest szkodliwy.
Kierowanie samochodem z nogą opartą na pedale sprzęgła czy też naciskanie go podczas zatrzymywania na światłach to przykłady błędów, które przypisuje się lenistwu, złym nawykom nabytym podczas nauki jazdy lub po prostu niezauważonym pomyłkom. Te złe praktyki robią więcej szkody, niż może się wydawać, prowadząc do uszkodzeń sprzęgła i drogich napraw.
W normalnych okolicznościach sprzęgło może funkcjonować sprawnie przez około 100 tys. km, zanim zacznie się zużywać. Ale wielu kierowców ignoruje pierwsze symptomy zużycia sprzęgła, co sprawia, że problem jest rozpoznawany zbyt późno. To, jak długo posłuży sprzęgło, zależy głównie od sposobu jazdy.
Specjalista Karsten Graef z TÜV SÜD, niemieckiej organizacji specjalizującej się w inspekcjach i badaniach technicznych, podkreśla, że naciskanie pedału sprzęgła podczas postoju na czerwonym świetle, a więc odłączenie przepływu mocy do silnika, skutkuje zbędnym zużyciem sprzęgła i jego elementów, takich jak łożysko wyciskowe. Podobne zdanie na ten temat mają także polscy mechanicy.
— Przy wciśniętym pedale sprzęgła elementy poddawane są zwiększonemu ciśnieniu — tłumaczy Adam Lehnort, ekspert firmy ProfiAuto. Zauważa on jednak ciekawą zależność i uspokaja kierowców. — Problem polega na tym, że biorąc pod uwagę cały zespół sprzęgła w okresie jego eksploatacji, są to wartości na tyle znikome, że nie należałoby się aż tak bardzo przejmować tym, czy mamy wciśnięty pedał sprzęgła na postoju, czy nie – dodaje.
Najbardziej zabójcze dla sprzęgła jest inne zachowanie. — Niewątpliwie na kondycję sprzęgła w większym stopniu wpływa jazda na tzw. półsprzęgle, trzymanie nogi w gotowości czy strzelanie ze sprzęgła, czyli podkręcenie silnika na wysokie obroty i szybkie puszczenie pedału sprzęgła — informuje Lehnort.
Po czym poznać, że uszkodziliśmy sprzęgło?
Gdy zauważamy, że nasza lewa noga często spoczywa na pedale sprzęgła podczas jazdy, warto zwrócić uwagę na dźwięki dochodzące z układu napędowego. Wysprzęglik, często połączony z łożyskiem wyciskowym, jest odpowiedzialny za hałasy sprzęgła, szczególnie słyszalne w trakcie zmiany biegów. Jeśli rozróżniamy te dźwięki na tle pracy silnika, to może być to sygnał do niepokoju. Naprawa, która wiąże się z rozdzieleniem silnika od skrzyni biegów, może okazać się kosztowna.