Używana Toyota RAV4 II - typowe awarie i problemy
Jeśli potrzebujesz bezawaryjnego auta pseudoterenowego za niewygórowaną kwotę to II generacja Toyoty RAV4 będzie dla Ciebie doskonałym wyborem. Stylistyka tego kompaktowego SUVa jest co prawda bardzo zachowawcza, ale wielu osobom na pewno przypadnie do gustu.
15.07.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:06
II generacja tego auta na rynku zadebiutowała w 2000 roku, a rok później w gamie silników pojawił się 2,0-litrowy motor wysokoprężny D-4D. W 2003 roku RAV przeszła drobny facelifting, a trzy lata później na rynek trafiła III generacja tego niewielkiego SUVa.
Auto było dostępne z napędem na przednią oś lub ze stałym napędem na 4 koła uzbrojonym w centralny dyferencjał. Samochód produkowany był w dwóch wersjach nadwozia 3- i 5-drzwiowej. Jeżeli chodzi o skrzynię biegów to mamy do wyboru albo 5-biegowy manual albo 4-stopniowy automat. Pod maską RAV4 możemy znaleźć jeden z trzech silników benzynowych lub motor diesla o następujących pojemnościach i mocach:
- R4 1,8 (125 KM)
- R4 2,0 (150 KM)
- R4 2,4 (163 KM) USA
- R4 2,0 D-4D (116 KM) Diesel z wtryskiem Common Rail
Którą odmianę silnikową warto wybrać? Ci, którzy zdecydują się na wersję benzynową powinni zdecydować się na motor 2,0-litrowy, choć konstrukcja ta należy do dość trwałych to jego głównym praktycznym mankamentem jest wysokie spalanie. Odradzamy 1,8-litrowy motor ze względu na to, że jest on zdecydowanie za słaby do tego auta. Poza tym wybierając go jesteśmy skazani na napęd FWD, który nie pasuje do charakteru RAV4. Niestety dość powszechnym problemem są usterki oprogramowania tych jednostek napędowych.
Ponadto silniki benzynowe z dużymi przebiegami mogą już wymagać wymiany koła pasowego wraz z napinaczem i rolkami. Objawem takiej usterki może być delikatne falowanie obrotów. A jak jest z dieslem D-4D? Oczywiście jest oszczędny, ale nie jest wolny od wad. Najczęściej spotykane usterki to typowe przypadłości współczesnych diesli czyli uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego oraz układu wtryskowego, a także zacieranie się turbosprężarki.
Jakie jeszcze usterki są najczęściej spotykane w tym aucie? Przede wszystkim defekt podpory tylnego mechanizmu różnicowego. Na plus zasługuje zawieszenie, które całkiem dobrze spisuje się na naszych drogach. Uszkodzeniu ulegają przede wszystkim elementy gumowe. Użytkownicy RAV4 narzekają na rdzewiejące drzwi i odpadający lakier. Warto wymienić też nietrwałe hamulce, w których dość często wymagają wymiany klocki hamulcowe. Użytkownicy narzekają też na irytujące skrzypienie deski rozdzielczej.
Podsumowując, z wyjątkiem wersji napędzanej silnikiem diesla próżno szukać w tym aucie poważniejszych usterek pamiętajmy, że model RAV4 od dłuższego już czas w rankingach bezawaryjności zajmuje czołowe lokaty i jest uważany z wzór bezawaryjności nie tylko w swojej klasie. Co prawda nie znajdziemy tu mocnych silników, ale za to auto odwdzięczy się małą liczbą usterek (dość kosztownych w naprawie) i doskonałym jak na ten segment stałym napędem na 4 koła, który świetnie sprawdzi się w zimie. Najtańsze egzemplarze Toyoty RAV4 II znajdziemy na rynku aut używanych już za około 20 000 zł.