Samochody używaneToyotaToyota Aygo I (2005-2014) – opinie i typowe usterki

Toyota Aygo I (2005-2014) – opinie i typowe usterki

Toyota Aygo
Toyota Aygo
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
Marcin Łobodziński
27.12.2022 17:58, aktualizacja: 29.12.2022 12:26

Potrzeba zbudowania taniego samochodu segmentu A skłoniła trzy duże marki do współpracy. Toyota wraz z Citroënem i Peugeotem przygotowały malucha, który miał wypełnić przede wszystkim rynek flotowy, ale i zaspokoić potrzeby osób, które potrzebowały drugiego autka do miasta. Odniesiono tak duży sukces, że powstała druga generacja. Dziś jednak przyjrzymy się pierwszej.

  • Roczniki: 2005-2014 (lifting 2008 i 2012 r.)
  • Ceny rynkowe: 8-25 tys. zł
  • Awaryjność: niska
  • Koszty utrzymania: niskie
  • Wersje nadwoziowe: hatchback 3- i 5-drzwiowy

Silniki w Toyocie Aygo:

W Toyocie Aygo pierwszej generacji stosowano silniki:

  • benzynowy 1.0 VVT-i (68 KM),
  • diesel 1.4 D-4D (54 KM)

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Aygo I – podstawowe informacje

Mówi się o nich trojaczki z Kolina, czyli z czeskiego miasta, w którym wytwarzano Citroëna C1, Peugeota 107 i Toyotę Aygo. To technicznie i stylistycznie bliźniacze modele, choć wyglądem nieco się odróżniają. Typowi przedstawiciele segmentu A, oferowane od 2005 roku z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym do wyboru.

Toyota Aygo
Toyota Aygo© Materiały prasowe | Toyota

Poczyniono duże oszczędności przy projekcie samochodów, by je sprzedawać za możliwie najniższą cenę. Głównym odbiorcą w Polsce były floty, więc "z polskiego salonu" nie jest w tym przypadku akurat pożądanym pochodzeniem. Dobrze jest poszukać aut sprowadzonych i lepiej wyposażonych. Bazowe wersje nie miały nawet klimatyzacji. Natomiast żadne Aygo nie miało w tylnych drzwiach opuszczanych szyb – są tylko okienka uchylne. Ciekawym elementem jest też klapa bagażnika wykonana ze szkła. Pod nią znajduje się bagażnik o pojemności 139 litrów. Warto jeszcze podkreślić, że auto jest czteromiejscowe.

Toyota Aygo I – eksploatacja, opinie i usterki

Konstrukcja samochodu jest tak prosta, jak było to dopuszczalne w okresie produkcji i do przyjęcia dla europejskiego klienta. W tej prostocie tkwi sukces, ale i pewne bolączki, np. nieszczelności nadwozia czy łamiące się elementy. Mimo to auto nie nastręcza problemów, raczej nie koroduje, a do tego jest niezwykle tanie w naprawach.

Zwykle wspominane przez użytkowników usterki wynikają z intensywnej miejskiej eksploatacji na krótkich dystansach. Są to awarie rozruszników i alternatorów, rozładowanie akumulatora, zużycie sprzęgła czy przekładni kierowniczej. Luzy w zawieszeniu to z kolei efekt zastosowania delikatnych, lekkich elementów, choć tanich w wymianie.

Toyota Aygo
Toyota Aygo© Materiały prasowe | Toyota

Podobną prostotą, ale wysoką trwałością cechują się silniki. Benzynowa, japońska jednostka VVT-i zaprojektowana przez Daihatsu okazała się tak dobra, że trafiła również pod maskę drugiej generacji tych samochodów. Jakby tego było mało, kiedy francuskie marki zakończyły produkcję modelu, Toyota wykorzystuje w nieco zmodyfikowanej formie ten sam silnik w swojej Aygo X. Jest imponująco elastyczny i ekonomiczny jak na tak mały motor. O usterkach trudno mówić –jest to raczej zużycie niektórych części.

Drugą propozycją napędową jest diesel 1.4. Pomimo nazwy D-4D jest to motor HDI produkcji PSA –sama w sobie dość udany, ale nieco pozbawiony sensu, dlatego na wielu rynkach nie był nawet oferowany, albo wprowadzono go późno. Bez sensu, ponieważ niewiele niższe zużycie paliwa jest okupione mizerną dynamiką i ryzykiem potencjalnie drogiej awarii. Drogie są przede wszystkim naprawy układu wtryskowego i układu EGR. Na pocieszenie silnik ten ma proste doładowanie i nie wykorzystuje koła dwumasowego.

Do auta oferowano 5-biegowe przekładnie –ręczną i zautomatyzowaną SensoDrive. Ta druga nie sprawia dużych problemów, jeśli jest właściwie obsługiwana, ale raczej nie należy do polecanych. Mogą być problemy z jej naprawą.

Jeśli potrzebujesz małego, taniego samochodu na dojazdy lub krążenie po mieście, Toyota Aygo spisze się doskonale. Nawet nie musi być 5-drzwiowa, by spełniać takie zadania. Cieszy prosta mechanika i niskie koszty utrzymania, ale też mały spadek wartości.

Typowe usterki w Toyota Aygo I

  • drobne usterki wyposażenia (przełączniki, zamki, uszczelki drzwi)
  • przedwczesne zużycie sprzęgła
  • w dieslach usterki układu wtryskowego i EGR
  • korozja elementów pod autem (układ wydechowy, miska olejowa, tylna belka zawieszenia)

Czego szukać: wersji benzynowych

Czego unikać: wersji diesla i aut z polskiego salonu o nieznanej historii

Optymalna kwota na zakup: ok. 15 tys. zł

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (18)